2021-05-08, 09:36
Medlem
Kallekools avatar
Jag slutade mitt jobb för snart ett år sen för att starta eget i liknande bransch.

Min Chef var inte så glad över det och tog det ganska personligt tror jag. Jag har också anställt min tidigare kollega.

Hur som helst sa jag till min chef att jag kunde konsulta för dom om de skulle behöva någon hjälp med de projekten jag varit med i. Byggbranschen.

Nu har det strulat ganska mkt i de projekten (inte bara mina delar, utan hela projektet har varit struligt, flera personer har blivit utbrända etc.)

Sen någon månad tillbaka ber min gamla chef mig göra vissa dokument, som de saknar. De vill att jag även ska signera dom.

Jag har aldrig gjort den typen av dokument tidigare, så har varit tvungen att läsa på. Min slutsats är att jag inte har tillräcklig kompetens för att signera dokumenten.

När jag nämner att de får upprätta ett konsultavtal om de vill ha min hjälp blir de sura och säger att jag lovat att hjälpa dom.

Min fråga är: Vilket ansvar har man om man slutat ett jobb? Kan arbetsgivaren komma i efterhand (rent lagligt) och be en slutföra uppgifter?

Vilka rättigheter har jag?
Citera
2021-05-08, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Jag slutade mitt jobb för snart ett år sen för att starta eget i liknande bransch.

Min Chef var inte så glad över det och tog det ganska personligt tror jag. Jag har också anställt min tidigare kollega.

Hur som helst sa jag till min chef att jag kunde konsulta för dom om de skulle behöva någon hjälp med de projekten jag varit med i. Byggbranschen.

Nu har det strulat ganska mkt i de projekten (inte bara mina delar, utan hela projektet har varit struligt, flera personer har blivit utbrända etc.)

Sen någon månad tillbaka ber min gamla chef mig göra vissa dokument, som de saknar. De vill att jag även ska signera dom.

Jag har aldrig gjort den typen av dokument tidigare, så har varit tvungen att läsa på. Min slutsats är att jag inte har tillräcklig kompetens för att signera dokumenten.

När jag nämner att de får upprätta ett konsultavtal om de vill ha min hjälp blir de sura och säger att jag lovat att hjälpa dom.

Min fråga är: Vilket ansvar har man om man slutat ett jobb? Kan arbetsgivaren komma i efterhand (rent lagligt) och be en slutföra uppgifter?

Kontakta byggnads! De är proffs på detta!
Men generellt så kan du be honom suga kamelpenis.
Citera
2021-05-08, 09:50
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Du jobbar inte för dem längre och du har ingen förpliktelse att ta vilket jobb som helst från dem bara för att de frågar.
Citera
2021-05-08, 09:55
Medlem
Henriksss avatar
Att du vill hjälpa dom är en fin gest och det ska dom vara tacksamma för. Dom har på så vis kvar kompetens som dom behöver. Du ska givetvis inte göra det gratis, du hade inte varit gratis om du jobbade kvar hos dom heller ju.
Så ett avtal mellan er där du får rätt ersättning är win win 👍
Citera
2021-05-08, 09:55
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Kontakta byggnads! De är proffs på detta!
Men generellt så kan du be honom suga kamelpenis.
Om det handlar om upprättande och signering av dokument så är det troligt att ts inte hör till byggnads (som för övrigt är en av de värsta maffiaorganisationerna i Sverige). Prova med ledarna eller unionen eller nån annan tjänstemannaorganisation istället.
Citera
2021-05-08, 10:28
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Du har ingen skyldighet gentemot din före detta arbetsgivare, jobba gärna åt honom men se till att ni avtalar om ersättning innan och dokumenterar vad ni kommit överens om. På så sätt undviker ni konflikter.
Citera
2021-05-08, 12:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
De är sura för att de tror att de kan utnyttja dig. Jag hade svarat att det är inga problem, jag hjälper till. Det kostar 2500 kr /h exkl moms. Hur mycket hjälp vill ni ha? Återkom om ni ändrar er Mvh och så vidare.
Citera
2021-05-08, 13:49
Medlem
Om du bara var anställd så är det bara avtalet, kollektivavtalet du behöver följa.

Allt är ju hans ansvar, du får bara din lön.
Citera
2021-05-08, 15:19
Medlem
Herregud, är detta ens en fråga? Har du skyldigheter gentemot din gamla arbetsgivare? Nej, inga. Vill du jobba för dem? Ok, skriv då ett enkelt koksultkontrskt och fakturera med din F-skatt.

Case closed.
Citera
2021-05-08, 15:20
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Herregud, är detta ens en fråga? Har du skyldigheter gentemot din gamla arbetsgivare? Nej, inga. Vill du jobba för dem? Ok, skriv då ett enkelt koksultkontrskt och fakturera med din F-skatt.

Case closed.

Det han sa.
Citera
2021-05-08, 16:32
Medlem
Det borde ske en överlämning ett par veckor innan du slutade, sen borde det vara chefens problem.
Citera
2021-05-08, 20:28
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:

Inga. Skyldigheter? Inga.

Är du verkligen mogen till att vara konsult?

Skicka en offert på dokumenten. Dokument signerade av en icke anställd utan att de köpt in någon tjänst är tveksamma vid en tvist. Vem står bakom den signaturen? Du som privatperson?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in