Citat:
Ursprungligen postat av
Kallekool
Jag slutade mitt jobb för snart ett år sen för att starta eget i liknande bransch.
Min Chef var inte så glad över det och tog det ganska personligt tror jag. Jag har också anställt min tidigare kollega.
Hur som helst sa jag till min chef att jag kunde konsulta för dom om de skulle behöva någon hjälp med de projekten jag varit med i. Byggbranschen.
Nu har det strulat ganska mkt i de projekten (inte bara mina delar, utan hela projektet har varit struligt, flera personer har blivit utbrända etc.)
Sen någon månad tillbaka ber min gamla chef mig göra vissa dokument, som de saknar. De vill att jag även ska signera dom.
Jag har aldrig gjort den typen av dokument tidigare, så har varit tvungen att läsa på. Min slutsats är att jag inte har tillräcklig kompetens för att signera dokumenten.
När jag nämner att de får upprätta ett konsultavtal om de vill ha min hjälp blir de sura och säger att jag lovat att hjälpa dom.
Min fråga är: Vilket ansvar har man om man slutat ett jobb? Kan arbetsgivaren komma i efterhand (rent lagligt) och be en slutföra uppgifter?
Vilka rättigheter har jag?
Inga. Skyldigheter? Inga.
Är du verkligen mogen till att vara konsult?
Skicka en offert på dokumenten. Dokument signerade av en icke anställd utan att de köpt in någon tjänst är tveksamma vid en tvist. Vem står bakom den signaturen? Du som privatperson?