2021-05-08, 20:06
Medlem
Svaret på TS fråga är naturligtvis att gå till en privatdetektiv.

Nästa fråga är vad du ska göra med informationen. Vad ska du göra om det visar sig att han har ett annat jobb? Om den anställda gör ett bra jobb kan det kanske vara svårt att hitta en ersättare.

Jag tycker att du släpper dina misstankar och istället prövar att utmana den här personen med en svårare arbetsuppgift. Det kan gärna vara en uppgift som kräver koordinering med den andra anställda och med dig. Om vederbörande har ett annat jobb vid sidan om kommer det bli svårt att klara uppgiften.
Citera
2021-05-08, 20:34
Medlem
Gabriel Knights avatar
Får man inte ha flera jobb samtidigt? Jag vet de som jobbar med flera jobb och det har väl inte varit något problem vad jag har förstått det eller har lagstiftningen förändrats kring det?
Citera
2021-05-08, 20:41
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Va jobbar dom med? Hur kan du mäta hastigheten osv. Om du kan de dom ska göra så kan du nog veta. Men kanske ge krav på dokumentation/commits av arbete osv.
Jobba i google drive eller program som loggar all tilförs information, då ser du lätt mönster i tillförd information. Ring på slack på random tider. Dela skärm. Om du inte är duktig nog att validera de dom gör så kan de bli svårt för dig att veta att de tillför heltidsarbete eller kvalité.
Citera
2021-05-08, 20:44
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Vad spelar det för roll vad för chattprogram vi använder?

Jobbet vi gör är tämligen nischat. Jag vill inte ge ut några ledtrådar om min riktiga identitet, så jag går inte in på vad det är vi jobbar med.

Varför ska jag skita i LinkedIn?

Somliga, som jag, har inte ens Linkedin. Jg har inte heller något Twitterkonto, har aldrig använt Tiktok, och min Facebookprofil är inte uppdaterad på typ 5 år. Vem fan bryr sig, det är sociala medier, typ som Lunarstorm. Jävla mellanstadietrams.
Citera
2021-05-08, 20:49
Medlem
Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare.

Det märks.

Han tar lång tid på sig att svara på meddelanden och har inte uppdaterat linkedin, om detta räcker för att du ska få för dig att han gör flera jobb samtidigt så kommer du få problem i framtiden.
Du skriver att han presterar väldigt bra, då är det rätt rimligt att han är väldigt fokuserad på sitt jobb och inte tänker på chatten.
Det måste vara extremt ovanligt att någon försöker göra flera jobb samtidigt, jag kan inte tänka mig att en normal person skulle få för sig att prova på detta.
Har man dessutom kapaciteten att göra ett väldigt bra jobb hos dig och ett jobb till då är det liksom bara dumt att göra så, då är det betydligt smartare på alla sätt att skaffa sig ett mer utmanande jobb där man kan satsa allt och tjäna bättre.
Citera
2021-05-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej jag sa inte att man inte "kan" lita på människor. Ska vi gå till mig personligen brukar jag generellt ha högre tillit till människor än vad min bild är att snittet har. Men jag har också haft tillräckligt med personalansvar, även på nivåer över samhall, för att veta att det är klokt att inte ha som utgångsläge från dag ett att man alltid "ska" lita på människor. Vilket gjorde att jag invände mot ditt påstående nedan.

Det är helt enkelt inte ett effektivt ledarskap och en vettig ledarskapsfilosofi att man måste lita på folk. I synnerhet inte som i det här fallet när det gäller helt nyanställd personal.

Du är, liksom flera andra i tråden, ute och cyklar. Men det är inget konstigt med det, det är bara en liten del av alla anställda som har chefsbefattningar och av dom ytterligare en väldigt liten del som är bra chefer.

Jag känner inte dig men du delar många av dom dåliga sidor man träffar hos personer på olika befattningar i företag och organisation. Tex verkar du helt sakna förmåga eller intresse till att ta in ny information, istället upprepar du dig om och om igen mest för att övertyga dig själv verkar det som.
Citera
2021-05-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jasså, varför är det tydligt? Exakt vad av det jag skrev visar på att jag behöver mycket stöd och uppföljning?

Det handlar inte om att "tro". Det bara är så helt enkelt, förtroende bygger man upp genom att visa att man går att lita på och det sker över tid, påstår du att du litar fullt ut från dag ett på någon så är du endera naiv eller så ljuger du. Inget av det är bra egenskaper hos en chef.

Kontroll och uppföljning mår alla bra av som har gjort vad dom ska och befunnit sig där dom lovat.

Det är inget jag har hittat på. Det är bara du gör en jämförelse mellan hur det fungerar bland akademikerna i all offentlig verksamhet och jämför med näringslivet. I det första fallet är man väl snart nere på ett snitt av två timmars effektivt arbete/ dag samtidigt som stressrelaterade åkommor eskalerar medans man i näringslivet, där man är oerhört mycket bättre på uppföljning, ifrågasättande av resultat osv har en mångfalt högre produktivitet och förmodligen mår något bättre psykiskt.

Mina egna erfarenheter av att använda heroin är helt klart begränsade eller rättare sagt så nära noll man kan komma. Men vad jag förstått är det väl ganska knepigt att ha opiater som ett kontrollerat njutningsmedel att använda som andra dricker kaffe eller tar en snus. Är det inte lätt hänt att det eskalerar efter en tid?

Hur som helst har arbetsgivaren en skyldighet att agera om han ser signaler på att det kan finnas missbruksproblematik och det är väl också ett sätt att bry sig om sina anställda? Det är väl inte att ha en schön chef, om han sitter helt passiv utan att agera om en anställd sjunker djupt ner i ett missbruk!?

All form av kontroll av anställda går inte att härleda till omotiverat kontrollbehov och psykopati.

Du kan ju inte va hög under arbetstid såklart.
Du har skyldighet att agera om den anställde inte sköter sina arbetsuppgifter eller förfaranden. Sen om din arbetsplats har en policy för narkotika är ju en annan femma, då kan du ju kräva in pissprov och avskeda honom på grund av det.
Omtanke är en sak och du ska ha en elog för det men du kan fortfarande inte gå över gränsen. Vad han gör är hans liv och hans val.
Du måste ju förstå att det stannar vid anställningen. Om han sköter jobbet och de som ni avtalat borde du inte bry dig.

Om du anser att han är seg på svara eller verkar frånvarande så ta upp det med han.
Citera
2021-05-08, 22:37
Medlem
Rekas avatar
Förslagsvis och gissning, kontrollera den anställda hos Skv vilka bolag som betalar in arb.avg. åt den anställda.

Fast stirra dig inte blind på chatten. Jag jobbar hemifrån och jag svarar i chatten när det passar mig. Ibland svarar jag omedelbart, ibland tar det flera timmar, och ofta har jag chatten avstängd för att få arbeta ifred.

Citat:
Jag är ganska ny på det här med att vara arbetsgivare. Jag har nu två anställda. Båda är jävligt duktiga, men vad gäller en av dem så har jag vissa indikationer på att han egentligen bara lägger ett par timmar om dagen på sitt heltidsjobb hos mig.

Som ni förstår jobbar vi alla tre hemifrån just nu. Vi håller ett gemensamt videomöte varje morgon och har kontakt då och då under arbetsdagen via chatt, mail osv. Utöver det jobbar vi mycket var och en för sig. Jag sköter det mesta av kundkontakten så för mig är det mycket möten, de två andra jobbar tillsammans ibland men gör ofta var sin sak på sina egna håll.

Killen jag funderar kring kan ibland ta rätt lång tid på sig innan han svarar på chatten, det kan handla om timmar. Han säger ofta saker som "ursäkta, jag var koncentrerad med...". Han sköter dock sina uppgifter, där har jag ingen anmärkning.

En annan sak som gör mig fundersam är att han inte har uppdaterat sin LinkedIn - profil sedan han började hos mig. Hans tidigare jobb finns med, men sen står det inget om att han jobbar hos mig (eller någon annan stans).

Om det nu är så att han jobbar åt någon annan också så skulle väl det vara okej, men då ska han vara öppen med det. Dessutom ska han givetvis inte ha en heltidslön från mig om han inte jobbar heltid åt mig.

Finns det något bra sätt att ta reda på om en anställd har passat på att skaffa sig ett jobb till nu när alla jobbar hemifrån?
Citera
2021-05-08, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Förslagsvis och gissning, kontrollera den anställda hos Skv vilka bolag som betalar in arb.avg. åt den anställda.

Jag är rätt säker på att de uppgifterna är sekretessbelagda. Din totala inkomst av tjänst blir offentlig när du har deklarerat. Vilka företag som betalar din lön är däremot sekretessbelagt.

https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/offentligauppgifter
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in