2021-05-07, 20:25
Medlem
epicChunguss avatar
Hur föredrar ni stark sås och hur förvarar ni den?

Vet ju om att man inte nödvändigtvis behöver förvara ketchup i kylskåpen utan den smakar nästa bättre vid rumstemperatur (beroende på maträtt såklart), men hur är det med heta såser som t.ex. sriracha?
Själv förvarar jag min sriracha i skafferiet men de surare starka såserna som t.ex. tabasco förvarar jag i kylskåpet.
Gör det någon skillnad på hettan? Är varm chilisås starkare än kall chilisås?
Citera
2021-05-07, 20:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Hållbarheten blir längre i kylskåp, men jag har starka såser ett tag i rumstemp efter öppnnde, kanske 1v, sedan in i kylen. Inte funderat på någon smakskillnad, men är man orolig för det, så ställ fram i god tid.
Citera
2021-05-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epicChungus

Vet ju om att man inte nödvändigtvis behöver förvara ketchup i kylskåpen utan den smakar nästa bättre vid rumstemperatur (beroende på maträtt såklart), men hur är det med heta såser som t.ex. sriracha?
Själv förvarar jag min sriracha i skafferiet men de surare starka såserna som t.ex. tabasco förvarar jag i kylskåpet.

Alla starka såser förvaras i rumstemperatur. känns som att om man kyler ner skiten så avtar 'effekten'
Citera
2021-05-07, 20:32
Medlem
charonyipmans avatar
En bra tumregel är att man förvarar öppnade förpackningar i kylskåpet och oöppnade i rumstemperatur. I varje fall när det rör sriracha/ketchup och liknande förpackningar.
Citera
2021-05-07, 20:33
Medlem
epicChunguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hållbarheten blir längre i kylskåp, men jag har starka såser ett tag i rumstemp efter öppnnde, kanske 1v, sedan in i kylen. Inte funderat på någon smakskillnad, men är man orolig för det, så ställ fram i god tid.
Vad för typ av starksås?

Citat:
Ursprungligen postat av razerdayzer
Alla starka såser förvaras i rumstemperatur. känns som att om man kyler ner skiten så avtar 'effekten'
Hur lång tid tar det för dig att konsumera en hel flaska starksås om den står i rumsteperatur dygnet runt?
Citera
2021-05-07, 20:40
Medlem
Citat:
Vad för typ av starksås?

Hur lång tid tar det för dig att konsumera en hel flaska starksås om den står i rumsteperatur dygnet runt?

sriracha har jag nog haft i 2 år, har dock inte använt den senaste 6 månader, men 1,5 år har fungerat bra utanför kylen, sen är mina favoriter tabasco habanero, en sån flaska tar 1 till max 2 månader att sänka, jag har den på det mesta. skafferivaror behöver sällan stå i kylen. tror snarare att starka såser fortsätter och jäsa och blir bättre om dem står utanför kylen.

edit: var tvungen att googla för att se om jag var helt fel ute, detta hitta jag högst upp ''Tabasco och andra starka såser är gjorda på vinäger och behöver därför inte stå kallt.''
Citera
2021-05-07, 20:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad för typ av starksås?

Jag har Lidls Piri Piri som favorit, sedan är det troligtvis Sriracha på plats två, mest för att det lagas mycket thai/asiatiskt. Utöver dessa så har jag ofta en Louisiana. Den förste och siste är små, så de hinner man ofta göra av med innan de blir dåliga. Srirachan drar jag in i kylen efter någon vecka, då den håller längre.
Citera
2021-05-07, 20:43
Medlem
GeleZachas avatar
Föredrar att de ska vara lite varma, blir inte så bra med kall sås på varm mat generellt
Citera
2021-05-07, 22:26
Medlem
ManOrAnimals avatar
Citat:

Starka såser ska vara rumstempererad men jag tycker det blir mycket godare om man förvarar det i kylen. Det svalkar maten, som är för varm så detta föredrar jag när jag äter hemma. Det är thai sweet chili, tabasco och ketchup så det är inget starkt.

Styrkan avtar såklart.

Fick en pepparsås från Mexiko som e helgrön.
Det är tabu att ställa den i kylen.
Senast redigerad av ManOrAnimal 2021-05-07 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in