2021-05-07, 11:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooky00
Har haft nässelutslag nu i snart 2 år och de har blivit värre nu. Direkt man anstränger sig eller när de blir varmt får ja röda utslag översllt och de kliar som fan, bröst, mage hals armar ansikte. Någon som har blivit av med sitt? Vad kan de bero på? Är så jävla jobbigt. Man ser ut som en dålig tomat när de kommer. Hatar att gå till plåsterhusen så har undvikit det.

Mina var knutna till stress i livet. När jag tog bort stressen från mitt liv, så försvann även utslagen.
Citera
2021-05-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Mina var knutna till stress i livet. När jag tog bort stressen från mitt liv, så försvann även utslagen.

Hur länge tog de för dig innan du märkte resultat?
Citera
2021-05-07, 16:28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur länge tog de för dig innan du märkte resultat?

Nästan omgående.
Citera
2021-05-08, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nästan omgående.

Okej, får du utslag direkt du stressar eller har de lagt sig helt?
Citera
2021-05-21, 01:56
Medlem
Hur är det med dina nässelutslag?

Mina har typ blivit värre. Har någon brännande känsla på armarna och ryggen konstant, typ som jag blivit solbränd..

Varit i kontakt med sjukvården och inget tyder på att det är någon allergi eftersom antihistaminer inte funkar. Så det måste vara psykiskt. Men det blir lite moment 22 eftersom jag har svårt att sluta tänka på ”allergin” eftersom man märker ju av direkt om en rumstemperatur är för varm osv, svårt att beskriva men under alla år med detta så känner man av sånna grejer direkt!

Fan vad detta är jobbigt..
Citera
2021-05-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskajaghetalol
Hur är det med dina nässelutslag?

Mina har typ blivit värre. Har någon brännande känsla på armarna och ryggen konstant, typ som jag blivit solbränd..

Varit i kontakt med sjukvården och inget tyder på att det är någon allergi eftersom antihistaminer inte funkar. Så det måste vara psykiskt. Men det blir lite moment 22 eftersom jag har svårt att sluta tänka på ”allergin” eftersom man märker ju av direkt om en rumstemperatur är för varm osv, svårt att beskriva men under alla år med detta så känner man av sånna grejer direkt!

Fan vad detta är jobbigt..

Exakt samma för mig, men har ej provat allergi tabletter, pricken över i:et har jag även fått rosacea och perioral dermatit
Citera
2021-05-25, 20:15
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Har haft nässelutslag nu i snart 2 år och de har blivit värre nu. Direkt man anstränger sig eller när de blir varmt får ja röda utslag översllt och de kliar som fan, bröst, mage hals armar ansikte. Någon som har blivit av med sitt? Vad kan de bero på? Är så jävla jobbigt. Man ser ut som en dålig tomat när de kommer. Hatar att gå till plåsterhusen så har undvikit det.
Låter som att du har en kolinerg urtikaria.
Citat:
Super typ aldrig
Och har inte testat allergitabletter, men stressar väldigt mycket hela tiden tycker jag

Citat:
Exakt samma för mig, men har ej provat allergi tabletter, pricken över i:et har jag även fått rosacea och perioral dermatit
Varför testar du inte allergitabletter då, eftersom det "är så jävla jobbigt"? Det är receptfritt tom.
Citera
2021-05-25, 21:30
Medlem
mfmxs avatar
Tänk på att om ni ska testa antihistamintabletter mot nässelutslag/urtikaria så ska ni inte fjutta med en tablett några dagar utan prova desloratadin (eller loratadin om ni är snåla) 4 stycken per dag i två veckor. Minska dosen om ni blir bättre.

Om det ändå inte fungerar så kan ni prova 8 tabletter desloratadin plus två tabletter cetirizin per dag...
Citera
2021-05-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Tänk på att om ni ska testa antihistamintabletter mot nässelutslag/urtikaria så ska ni inte fjutta med en tablett några dagar utan prova desloratadin (eller loratadin om ni är snåla) 4 stycken per dag i två veckor. Minska dosen om ni blir bättre.

Om det ändå inte fungerar så kan ni prova 8 tabletter desloratadin plus två tabletter cetirizin per dag...

Kan de försvinna sen eller måste man knapra tabletter ända in i graven?
Citera
2021-05-26, 20:30
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Kan de försvinna sen eller måste man knapra tabletter ända in i graven?
Det försvinner väl tills nästa gång. Sen finns det andra behandlingar som kanske gör att det försvinner helt, men det är inget man kommer testa det första man gör.
Citera
2026-06-19, 16:11
Medlem
Tillflyktens avatar
https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-remibrutinib-first-therapy-achieve-phase-iii-primary-endpoint-chronic-inducible-urticaria-c indu?utm_source=chatgpt.com

Råkade hitta denna artikel avseende läkemedlet remibrutinib (Rhapsido), som har väldigt bra resultat mot just kolinerg urtikaria :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in