2021-05-06, 22:55
  #1
Medlem
Har haft nässelutslag nu i snart 2 år och de har blivit värre nu. Direkt man anstränger sig eller när de blir varmt får ja röda utslag översllt och de kliar som fan, bröst, mage hals armar ansikte. Någon som har blivit av med sitt? Vad kan de bero på? Är så jävla jobbigt. Man ser ut som en dålig tomat när de kommer. Hatar att gå till plåsterhusen så har undvikit det.
Citera
2021-05-06, 23:03
  #2
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooky00
Har haft nässelutslag nu i snart 2 år och de har blivit värre nu. Direkt man anstränger sig eller när de blir varmt får ja röda utslag översllt och de kliar som fan, bröst, mage hals armar ansikte. Någon som har blivit av med sitt? Vad kan de bero på? Är så jävla jobbigt. Man ser ut som en dålig tomat när de kommer. Hatar att gå till plåsterhusen så har undvikit det.

Jag har fått det efter t ex penicillinkur när jag varit sjuk som bara den. Även efter att ha köttar på för hårt på alla håll och kanter. Jag har tolkat det som att immunförsvaret har blivit uppfuckat och då kommer denna reaktion som ett gammaldags brev på posten. Du kan ju testa att käka multivitamin, sköta sömn, dra ned på stress. Sådana där egentligen självklara saker men som det är lätt hänt att börja missköta. Finns mycket att missbruka nuförtiden inkl att träna för mycket. Mot klåda så hjälper t ex Tavegyl väldigt bra men det måste läkare skriva ut.
Citera
2021-05-06, 23:32
  #3
Medlem
booyou123s avatar
Super du mycket?Kan vara b12-brist.
Citera
2021-05-06, 23:46
  #4
Medlem
Testat allergitabletter? Det är väl hudens rubbade utsöndring av histaminer som orsakar det.
Citera
2021-05-07, 00:56
  #5
Medlem
Jag har exakt likadant som dig. Skitjobbigt!

Hade det när jag var yngre men det försvann efter några år. Nu har det dock kommit tillbaka, tror det har med stress att göra.
Citera
2021-05-07, 10:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booyou123
Super du mycket?Kan vara b12-brist.

Super typ aldrig
Och har inte testat allergitabletter, men stressar väldigt mycket hela tiden tycker jag
Citera
2021-05-07, 10:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskajaghetalol
Jag har exakt likadant som dig. Skitjobbigt!

Hade det när jag var yngre men det försvann efter några år. Nu har det dock kommit tillbaka, tror det har med stress att göra.

Hur ofta får du det? Och hur länge har du haft det du? Man vill ju hemskt gärna bli av med det
Citera
2021-05-07, 11:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooky00
Hur ofta får du det? Och hur länge har du haft det du? Man vill ju hemskt gärna bli av med det
Jag minns att jag fick det första gången när jag gick i 1an på gymnasiet, hade det fram tills jag var 22ish tror jag sen försvann det bara från ingenstans. Är nu 27 och det kom smygandes tillbaka igen för ~2-3 månader sedan. Den här gången tror jag det triggades igång av att jag blev dumpad för 3månader sedan, men inte säker.

Har börjat äta desloratadin men vet inte om det hjälper direkt. Har också fått tavegyl utskrivet så ska hämta dom i eftermiddag.

Hur klarar du av sommaren osv när det är varmt ute? Fritidsintressen? Träning?
Citera
2021-05-07, 11:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooky00
Hur ofta får du det? Och hur länge har du haft det du? Man vill ju hemskt gärna bli av med det
Glömde skriva att jag får det så fort jag anstränger mig/blir nervös typ.

Några exempel:

Bär EU-pallar på jobbet från en lokal till en annan, efter 2-3 pallar så känner jag direkt hur det byggs upp en sorts värme inom kroppen på någon sekund och det börja stickas/brännas som fan på ryggen/bröstet/armar samt panna/hårbotten.

Skulle betala på Willys, kortet nekades och blev såklart nervös även fast jag visste att jag hade pengar på kontot. Känner direkt hur hela jag blir varm och klådan kommer direkt.

Men sen är det konstigt eftersom jag är en flitig padelspelare och där märker jag knappt något. Svetten bara lackar av mig men känner som sagt knappt något.
Citera
2021-05-07, 11:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskajaghetalol
Jag minns att jag fick det första gången när jag gick i 1an på gymnasiet, hade det fram tills jag var 22ish tror jag sen försvann det bara från ingenstans. Är nu 27 och det kom smygandes tillbaka igen för ~2-3 månader sedan. Den här gången tror jag det triggades igång av att jag blev dumpad för 3månader sedan, men inte säker.

Har börjat äta desloratadin men vet inte om det hjälper direkt. Har också fått tavegyl utskrivet så ska hämta dom i eftermiddag.

Hur klarar du av sommaren osv när det är varmt ute? Fritidsintressen? Träning?

Förra året fick bra på sommaren, de är under vintern de har blivit värre och nu på våren när de börjar bli varmt ute så är de väldigt svårt. Hör gärna av dig hur de funkar med dom nya tabletterna
Citera
2021-05-07, 11:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadskajaghetalol
Glömde skriva att jag får det så fort jag anstränger mig/blir nervös typ.

Några exempel:

Bär EU-pallar på jobbet från en lokal till en annan, efter 2-3 pallar så känner jag direkt hur det byggs upp en sorts värme inom kroppen på någon sekund och det börja stickas/brännas som fan på ryggen/bröstet/armar samt panna/hårbotten.

Skulle betala på Willys, kortet nekades och blev såklart nervös även fast jag visste att jag hade pengar på kontot. Känner direkt hur hela jag blir varm och klådan kommer direkt.

Men sen är det konstigt eftersom jag är en flitig padelspelare och där märker jag knappt något. Svetten bara lackar av mig men känner som sagt knappt något.

Exakt samma som mig, de är skitjobbigt, den stickade känslan och klådan, speciellt den värmande känslan oxå
Citera
2021-05-07, 11:20
  #12
Medlem
Hydrokortison. Borde hjälpa mot klådan och utslagen.

Har TS testat det?

Mvh.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in