2021-05-17, 00:05
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Om ”alla antroposofer har haft koll på det märkliga som pågått på Solvikskolan” så undrar man ju varför de inte har slagit larm?

Pär Ahlbom turnerar runt till bland annat Mexico, Tjeckien och Tyskland, där han också håller återkommande föreläsningar. Det finns otaliga videos och klipp med Pärs föreläsningar på youtube. Jag köper inte att han är en extrem tok-gubbe som ingen vill kännas vid. Hans föreläsningar är fullsatta av fans.

Pär är en högstatusperson inom antroposofiska kretsar, ingen tvekan om den saken. Julspel, konserter, föredrag, workshops, kompositioner m.m ger honom en aktad särställning, i alla fall officiellt. Om detta kommer ändras i och med Lakes dokumentär återstår att se.
Citera
2021-05-17, 00:13
Medlem
Citat:
Om ”alla antroposofer har haft koll på det märkliga som pågått på Solvikskolan” så undrar man ju varför de inte har slagit larm?

Pär Ahlbom turnerar runt till bland annat Mexico, Tjeckien och Tyskland, där han också håller återkommande föreläsningar. Det finns otaliga videos och klipp med Pärs föreläsningar på youtube. Jag köper inte att han är en extrem tok-gubbe som ingen vill kännas vid. Hans föreläsningar är fullsatta av fans.

Ursäkta men det är inte antroposofer som inte har barn på den skolan som ska slå larm. Det är föräldrar samt skolinspektionen som får sköta den biten. Typ, ”hej jag bor i Järna och är antroposof och nu vill jag larma om Solvikskolan” håller inte.
Citera
2021-05-17, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Ursäkta men det är inte antroposofer som inte har barn på den skolan som ska slå larm. Det är föräldrar samt skolinspektionen som får sköta den biten. Typ, ”hej jag bor i Järna och är antroposof och nu vill jag larma om Solvikskolan” håller inte.
Våra barn och andras ungar?
Citera
2021-05-17, 12:43
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Med tanke på vad som har framkommit så hade ni kunnat göra en anmälan till Skolinspektionen och/eller polisanmält.

Det framgår både i dokumentären och flera reportage om just Waldorf/Steinerskolor att föräldrarna inte får tillräcklig information och respons från personalen när de misstänker eller vet att barnen far illa. Det är helt i enlighet med Steiners råd till lärare.

Att berätta om vad som sker på skolan för föräldrarna är som Steiner uttrycker det bara ”gossip”. Pär Ahlbom kallar också berättelser om våld och psykisk misshandel mot och mellan elever för ”skvaller” i dokumentären, precis som antroposofmästaren himself.

Det är alltså möjligt att föräldrar till eleverna i Solviksskolan, förutom de föräldrar som själva var personal förstås, inte förstod hur sjukt det verkligen var.

Jag hade inte fixat att gå runt med den vetskapen utan att anmäla, kontakta medierna, ringa Janne Josefsson eller vad som helst bara eländet tar slut. Vuxna människor kan syssla med allt möjligt skumt men att utsätta barn för destruktiva och direkt skadliga experiment är brottsligt.
Citera
2021-05-17, 15:32
Medlem
Citat:
Med tanke på vad som har framkommit så hade ni kunnat göra en anmälan till Skolinspektionen och/eller polisanmält.

Det framgår både i dokumentären och flera reportage om just Waldorf/Steinerskolor att föräldrarna inte får tillräcklig information och respons från personalen när de misstänker eller vet att barnen far illa. Det är helt i enlighet med Steiners råd till lärare.

Att berätta om vad som sker på skolan för föräldrarna är som Steiner uttrycker det bara ”gossip”. Pär Ahlbom kallar också berättelser om våld och psykisk misshandel mot och mellan elever för ”skvaller” i dokumentären, precis som antroposofmästaren himself.

Det är alltså möjligt att föräldrar till eleverna i Solviksskolan, förutom de föräldrar som själva var personal förstås, inte förstod hur sjukt det verkligen var.

Jag hade inte fixat att gå runt med den vetskapen utan att anmäla, kontakta medierna, ringa Janne Josefsson eller vad som helst bara eländet tar slut. Vuxna människor kan syssla med allt möjligt skumt men att utsätta barn för destruktiva och direkt skadliga experiment är brottsligt.

Jag förstår hur ni tänker och vad ni skriver men just mobbingen har nog inte många känt till. Inte heller sekterismen. Vi har haft koll på den dåliga strukturen, föraktet för kunskap o.s.v. men har tänkt att skolinspektionen får ha koll på den biten. Har man inte full insyn kan man inte riktigt anmäla.
Citera
2021-05-17, 16:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Såg halva första avsnittet och det var ett riktigt sömnpiller, blir det bättre?
Citera
2021-05-17, 18:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Såg halva första avsnittet och det var ett riktigt sömnpiller, blir det bättre?
Sedan blir det långsammare, djupare, mer komplicerat. Det är inget för dig.
Citera
2021-05-17, 18:49
Medlem
IdunLos avatar
Intervjun med Jasper Lake i tidningen Läraren kanske redan har nämnts i tråden men jag tänkte på det han säger om ”drakleken”.
Citat:
Hans plan var från början att göra en långfilm och inte en dokumentär om Solvikskolan. Hans gamla skola skulle vara arena. Utgångspunkten var den lite skrämmande drakleken som fortfarande leks i skogen på skolan under en vecka per år. I den springer vuxna och äldre barn runt i skogen och jagar de yngre i en kamp om ont och gott. De som blir fångade hamnar på djävulsberget.
– Den kan liknas vid ett rollspel och var en av de här märkliga lekarna som vi lekte på skolan. Som barn var det en skitobehaglig lek men också rolig. Jag vet egentligen inte varför man gör leken men antar att den har med mod att göra, förklarar Jasper.
https://www.lararen.se/nyheter/ny-kategori/det-ar-dags-att-de-utsatta-far-beratta-sin-historia?fbclid=IwAR0G5bwwwAb6OKkOa6cr6a9uTZvuS78q IhydeRj u4D_DhbfeyRpr8L3Hc2I
Det Lake beskriver är vad Steiner kallar ”Michaelmas” - skördefesten mickelsmäss som det heter i Norden eller ärkeängeln Mikaels dag. Det är alltså en kristen högtid som Steiner gjorde sin egen tolkning av. För Steiner symboliserade draken ”the old intellectual operation” och waldorflärarna skulle förena sig med Mikael i sin kamp för antroposofin.
Citat:
Teachers should unite themselves with Michael in a particularly close way, for to live in these times means simply to crawl into the dragon and further the old intellectual operation. To live in the truth means to unite oneself with Michael. We must unite ourselves with Michael whenever we enter the classroom; only through this can we bring with us the necessary strength. Verily, Michael is strong!" — Rudolf Steiner, BALANCE IN TEACHING - Foundations of Waldorf Education XI (Anthroposophic Press, 2007), p. 105.
Drakfesten firas i alla Waldorfskolor utan att man riktigt förklarar varför, som ett av många exempel på hur Steiners märkliga andliga teorier lever vidare. Det finns inget sekulärt med de här skolorna och på ett sätt är de värre än religiösa friskolor eftersom de inte är öppna med att det handlar om religiösa föreställningar i en enda röra av kristendom, astrologi och ockultism.
Senast redigerad av IdunLo 2021-05-17 kl. 18:53.
Citera
2021-05-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Han heter Gudmund men har ett annat tilltalsnamn, han har ändrat många namn, namnet han har som tilltalsnamn hade han inte som barn och han har även tagit bort namnet Pär. Han är inte son till den där Barsja utan verkar tillhöra en senare kull, Pär verkar ha väldigt många barn. Troligtvis den där Karin, som är död nu.
Hur många barn och exfruar har gubben?
Citera
2021-05-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det jag menar med uns av skiten är om andra Waldorfskolor har något av detta att man ska styr ungarna, hur de får måla, hur de får göra figurer, vad de får spela för instrument, vad de ska ha för färger på kläderna, etc.
Håller man på så på andra Waldorfskolor?
Av dem jag vet som gått på Kristoffrskolan, är svaret ja, samma flum och uppstyrda direktiv.
Citera
2021-05-17, 21:11
Avslutad
Citat:
Om Jasper Lake vill gräva vidare i antroposofernas skadliga verksamheter och övergrepp så hoppas jag verkligen att han, eller någon annan, exponerar deras LSS-boenden och särskolor.

Håller med till 100% om det du, IdunLo, skriver i tråden om "de utvalda barnen".

Speciellt vad gäller LSS. Här behövs rejält med insyn. Har läst om övergrepp som har förekommit utomlands på Steiner-särskolor. :/

Kunde inte svara via PM då ditt konto är för ungt.
Citera
2021-05-17, 21:15
Medlem
IdunLos avatar
När man trodde att det inte kunde bli mer skruvat...

I ett BBC-inslag om Steinerskolor i Storbritannien sitter en mamma vid köksbordet och närmast mässar med sitt lilla barn bredvid sig. Jag tyckte att hon sjöng ”gnome” men tänkte att det verkar märkligt. Fast sedan kom jag på att det handlar om waldorf så självklart sjöng hon ”Fire gnomes bring us light” med entonig stämma rakt in i ett stearinljus.
https://youtu.be/WpOXitdxzk4

I en brittisk artikel berättar en före detta waldorflärare om de andra lärarnas tro på vättar och änglar.
Citat:
Elemental spirits like gnomes were invoked to explain things such as the working of a fax machine, to deflect children from ‘'dangerous'' analytical thinking. And the lack of supervision at playtime was explained by the fact that “angels watched over the children”.
https://www.independent.co.uk/news/education/steiner-schools-have-some-questionable-lessons-today-s-children-a7402911.html%3famp
Vid en snabb googling hittar man otaliga klipp och texter från Waldorfskolor om hur man tovar vättar och gör älvkjolar. Det verkar kanske gulligt men inte om lärarna faktiskt tror att vättar är verkliga.

Innan någon hinner skriva att det bara är extrema antroposofer som tror på vättar, älvor och änglar så verkar förvånansvärt många föräldrar och lärare öppna med sådana föreställningar.
Citat:
Ernst Von Bezold, who represents Waldorf schools on the board of directors for the Ontario Federation of Independent Schools, believes gnomes are “nature’s spirits” and says he is open to believing that some people have seen them. He claims he has seen angels. https://www.religionnewsblog.com/1213/gnomes-and-critics-at-waldorf-schools/amp
Självfallet kommer galenskaperna från mästaren Steiner.
Citat:
A gnome is only visible to someone who can see on the astral plane, but miners frequently possess such an astral vision [i.e., clairvoyance]; they know that gnomes are realities.” — Rudolf Steiner, FOUNDATIONS OF ESOTERICISM (Rudolf Steiner Press, 1982), lecture 27, GA 93a.

Very far back in time all human beings were what we should today call ‘clairvoyant’, that is to say, it was possible for them actually to perceive spiritual beings who are invisible to most of us today. Until quite recently this faculty was common enough, and even now it has not entirely disappeared in some remote areas. It was possible, for example, to see various elemental beings which have been called gnomes, trolls, sylphs, naiads, elves, fairies, and the like. Such beings certainly exist even if the ordinary person can no longer see them." — Stewart C. Easton, THE WAY OF ANTHROPOSOPHY (Rudolf Steiner Press, 1985), p. 37.
10 miljoner av våra skattepengar går alltså årligen till att utbilda fler av Steiners följare.

Att läsa Steiner är som att läsa tripp och rusrapporterna här. Det var alltså en bok av Steiner som fick Pär Ahlbom att intressera sig för antroposofi. Jag försöker föreställa mig hur man kan bläddra i Steiners ”verk” och tänka att han några poänger ändå....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in