När man trodde att det inte kunde bli mer skruvat...
I ett BBC-inslag om Steinerskolor i Storbritannien sitter en mamma vid köksbordet och närmast mässar med sitt lilla barn bredvid sig. Jag tyckte att hon sjöng ”gnome” men tänkte att det verkar märkligt. Fast sedan kom jag på att det handlar om waldorf så självklart sjöng hon ”Fire gnomes bring us light” med entonig stämma rakt in i ett stearinljus.
https://youtu.be/WpOXitdxzk4
I en brittisk artikel berättar en före detta waldorflärare om de andra lärarnas tro på vättar och änglar.
Citat:
Elemental spirits like gnomes were invoked to explain things such as the working of a fax machine, to deflect children from ‘'dangerous'' analytical thinking. And the lack of supervision at playtime was explained by the fact that “angels watched over the children”.
https://www.independent.co.uk/news/education/steiner-schools-have-some-questionable-lessons-today-s-children-a7402911.html%3famp
Vid en snabb googling hittar man otaliga klipp och texter från Waldorfskolor om hur man tovar vättar och gör älvkjolar. Det verkar kanske gulligt men inte om lärarna faktiskt tror att vättar är verkliga.
Innan någon hinner skriva att det bara är extrema antroposofer som tror på vättar, älvor och änglar så verkar förvånansvärt många föräldrar och lärare öppna med sådana föreställningar.
Citat:
Ernst Von Bezold, who represents Waldorf schools on the board of directors for the Ontario Federation of Independent Schools, believes gnomes are “nature’s spirits” and says he is open to believing that some people have seen them. He claims he has seen angels.
https://www.religionnewsblog.com/1213/gnomes-and-critics-at-waldorf-schools/amp
Självfallet kommer galenskaperna från mästaren Steiner.
Citat:
A gnome is only visible to someone who can see on the astral plane, but miners frequently possess such an astral vision [i.e., clairvoyance]; they know that gnomes are realities.” — Rudolf Steiner, FOUNDATIONS OF ESOTERICISM (Rudolf Steiner Press, 1982), lecture 27, GA 93a.
Very far back in time all human beings were what we should today call ‘clairvoyant’, that is to say, it was possible for them actually to perceive spiritual beings who are invisible to most of us today. Until quite recently this faculty was common enough, and even now it has not entirely disappeared in some remote areas. It was possible, for example, to see various elemental beings which have been called gnomes, trolls, sylphs, naiads, elves, fairies, and the like. Such beings certainly exist even if the ordinary person can no longer see them." — Stewart C. Easton, THE WAY OF ANTHROPOSOPHY (Rudolf Steiner Press, 1985), p. 37.
10 miljoner av våra skattepengar går alltså årligen till att utbilda fler av Steiners följare.
Att läsa Steiner är som att läsa tripp och rusrapporterna här. Det var alltså en bok av Steiner som fick Pär Ahlbom att intressera sig för antroposofi. Jag försöker föreställa mig hur man kan bläddra i Steiners ”verk” och tänka att han några poänger ändå....