2022-04-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Om det nu skulle vara en kamp på liv och död så borde ju tjuren kunna vinna och matadoren dö, tjuren har inte en chans att vinna.
Vem har frågat tjuren om han vill delta i denna sjuka tradition? Det är en mycket skamlig tradition. Alla som njuter av detta borde hamna i helvetet.
När någon gör en snäll och osjälvisk handling då är det vackert och rent, när någon plågar en oskyldig då är det en ond handling. Du kommer att få svara inför Gud.

Vem frågar hunden om den vill bli husdjur?
Vem frågar älgen om den vill bli skjuten?
Vem frågar grisen om den vill bli isterband?

Det är irrelevanta frågor.

Tjurarna är avlade och uppfödda för tjurfäktning. Hade det inte varit för tjurfäktningen hade de blivit kalvstek innan 1-årsdagen.
Citera
2022-04-20, 17:04
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Vem frågar hunden om den vill bli husdjur?
Vem frågar älgen om den vill bli skjuten?
Vem frågar grisen om den vill bli isterband?

Det är irrelevanta frågor.

Tjurarna är avlade och uppfödda för tjurfäktning. Hade det inte varit för tjurfäktningen hade de blivit kalvstek innan 1-årsdagen.

Fattar du inte att det är skillnad på att slakta djur för att mätta magar och att plåga djur för rent nöjes skull?
Tjurfäktning är ren och skär ondska, människor som vill visa sin överlägsenhet mot ett stackars oskyldigt djur. Visste ni inte redan att ni var överlägsna? Patetiska människor!
Citera
2022-04-20, 18:33
Medlem
Nej, det är inte ondska. Därför att det handlar inte om att utsätta tjuren för smärta och lidande för dess egen skull. Smärtan är en nödvändig ingrediens i kampen mellan matadoren och tjuren, det är en smärta med mening. För det var väl inte av ondska som Gud offrade sin enfödde son på korset? Kristi lidande var ett lidande med mening, det var nödvändigt. Detsamma gäller tjurens lidande under tjurfäktningen.
Citera
2022-04-20, 20:33
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Citat:
Nej, det är inte ondska. Därför att det handlar inte om att utsätta tjuren för smärta och lidande för dess egen skull. Smärtan är en nödvändig ingrediens i kampen mellan matadoren och tjuren, det är en smärta med mening. För det var väl inte av ondska som Gud offrade sin enfödde son på korset? Kristi lidande var ett lidande med mening, det var nödvändigt. Detsamma gäller tjurens lidande under tjurfäktningen.

Det finns ingen mening med tjurens lidande, ditt försök att rättfärdiga den här skiten är oförståelig.
Du skulle inte ha något emot att själv vara en sådan tjur som blir plågad då?
Citera
2022-04-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sofiajadetarjag
Det finns ingen mening med tjurens lidande, ditt försök att rättfärdiga den här skiten är oförståelig.
Du skulle inte ha något emot att själv vara en sådan tjur som blir plågad då?

Det är tydligt att du inte förstår tjurfäktningens essens.

Hela skådespelet vägleds av en vördnad för tjuren och känslorna som är inblandade kan i det närmaste betecknas som religiösa; de åberopar den sorts sympati för den tragiska hjälten som framförs för oss på den klassiska grekiska teaterscenen. Det är magnifikt!
Citera
2022-04-26, 18:21
Medlem
Citat:
Hela skådespelet vägleds av en vördnad för tjuren och känslorna som är inblandade kan i det närmaste betecknas som religiösa; de åberopar den sorts sympati för den tragiska hjälten som framförs för oss på den klassiska grekiska teaterscenen. Det är magnifikt!

Om du hade sympati för tjuren skulle du inte vilja se den plågas ihjäl. Det är som att gå och betala för att se en våldtäkt och säga att man gör det för att man känner sympati för kvinnan, en tragisk hjältinna.

Gå i så fall på en boxningsmatch där du kan få se två frivilliga slå varandra sönder och samman.
Citera
2022-04-26, 18:33
Medlem
Citat:
Det är tydligt att du inte förstår tjurfäktningens essens.

😅 "skådespel", "vördnad" osv? Helvete människa. Är du full, hög eller bara dum I huvudet. Eller så prövar du bara att provocera dem du argumenterar mot. 🤔
Citera
2022-04-26, 18:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är en kamp på liv och död, en kamp mellan människa och tjur. Det är tjurens instinkt att strida. Det är djurplågeri att inte låta tjuren delta i tjurfäktningen.

Vi måste ställa oss frågan: Har tjuren ett bättre liv i det stora hela, i ett samhälle där dess liv avslutas på arenan eller i ett samhälle där man inte har någon användning av den förutom som kalvkött?

Faktum är att Spanien är ett av få länder i Europa där en hankalv har en förväntad livstid längre än ett år.

Sluta för fan. I Spanien finns det byar där de tänder eld på tjuren och låter den springa runt brinnande levande.

De låter aldrig tjuren leva efter en tjurfäktning, antingen dödar de den på arenan eller så dödar de den efter. Det är inte som i Disney.
Citera
2022-04-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta för fan. I Spanien finns det byar där de tänder eld på tjuren och låter den springa runt brinnande levande.

De låter aldrig tjuren leva efter en tjurfäktning, antingen dödar de den på arenan eller så dödar de den efter. Det är inte som i Disney.
Tror vi kan lägga ned diskussionen. rammakaren är antingen mentalt störd eller bara en smått slug provokatör. Kan inte riktigt avgöra vilket. Framstår oavsett som fullständigt osympatisk. Mvh
Citera
2022-04-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Självklart måste tjuren dödas efter tjurfäktningen om den inte dödas inne på arenan. En tjur som varit med om en tjurfäktning är en mycket farlig tjur. Det har mindre nogräknade arrangörer på mindre arenor bittert fått erfara.

Men det är inte det jag pratar om.

Läs inlägget igen. Svara sedan på frågan istället för att skriva i affekt.
Citera
2022-04-26, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Tror vi kan lägga ned diskussionen. rammakaren är antingen mentalt störd eller bara en smått slug provokatör. Kan inte riktigt avgöra vilket. Framstår oavsett som fullständigt osympatisk. Mvh

Jag är bara en enkel tjurfäktningsaficionado som försvarar det skådespel som jag lärt mig att älska. Jag begriper faktiskt inte den ilska som dyker upp varje gång tjurfäktning diskuteras. Diskussionen om t.ex. jakt och slakt av djur väcker inte alls samma känslor. Beror på det att dessa aktiviteter inte sker lika öppet som tjurfäktningen?

Kom gärna med några riktiga argument istället för att kalla mig för olika saker.
Citera
2022-04-26, 19:09
Medlem
Citat:
Jag är bara en enkel tjurfäktningsaficionado som försvarar det skådespel som jag lärt mig att älska. Jag begriper faktiskt inte den ilska som dyker upp varje gång tjurfäktning diskuteras. Diskussionen om t.ex. jakt och slakt av djur väcker inte alls samma känslor. Beror på det att dessa aktiviteter inte sker lika öppet som tjurfäktningen?

Kom gärna med några riktiga argument istället för att kalla mig för olika saker.
Ok. Ska inte kalla dig en massa saker. Tycker bara att tjurfäktning är fullständigt förkastligt och barbariskt. Det är stor skillnad på att jaga eller slakta djur till föda kontra stt långsamt plåga ett försvarslöst djur till döds som någon jävla form av underhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in