2021-05-06, 13:38
Medlem
spknoises avatar
Min läkare satte in elvanse för min ADD ( har även Asperger) för elvansen anses av många vara bättre än concerta.

Första veckan tyckte jag att den funkade, men sen efter det blev jag stissig, aggressiv, ofokuserad och kände ingen hunger, fick kraftiga ångestkramar och trött.

Fick byta till concerta som anses ha värre biverkningar och vara lite ”skitigare” än elvanse. Blir extremt fokuserad, mindre trött av metylfanidat.

Någon mer som upplevde samma sak?
Citera
2021-05-06, 13:52
Medlem
Pansarhanes avatar
Japp. Elvanse förvärrade endast min ADHD. Concerta gör mig lugn och koncentrerad.
Bytte från Concerta till Elvanse pga biverkningar men Elvanse var så tjackigt så jag bytte tillbaka.
Citera
2021-05-06, 15:33
Medlem
BigFatCones avatar
Det TS upplever på Elvanse upplever jag på Concerta och all annan metylfenidat.
Citera
2021-05-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Nej du vill ju att man ska ge pengar till bluff-"doktorer" med falska examina som vill sälja dyra kosttillskott som inte är testade eller granskade...

Kosttillskott och undvika dopamintjuvar och gifter i några månader. Eller äta medicin resten av livet?

Du måste börja tänka som en vuxen självständig individ nångång. Och inte tro att farbror doktor skall hålla dig i handen och leda dig till välmående.

Börja forska och gräva. Och då menar jag inte från människorna som tjänar pengar på medicinen självklart.

Men jag antar att du sitter i en beroende position. Antigen tjänar du pengar på denna skiten och vägrar att inse att du dansar med djävulen. Eller så har du ätit din medicin som en duktig pojke och vägrar inse att du förgiftar dig själv.

En person uppmuntrar folk att bada varmbad och undvika porr, msg, och att träna ( och mycket mer ) och under några månaders period äta ett par kosttillskott.

Några andra personer uppmuntrar folk att äta medicin resten av livet. Och om du slutar med denna medicin så har du bränt sönder 25% av dopamin receptorer i hjärnan och du kommer gå in i en grav depression.

Jag vet att du är en medicinätare eller säljare. Ingen annan skulle vara så enfaldig.

Jag kommer att kopiera detta meddelandet i respons till alla dina motargument tills du på något sätt bevisar att jag har fel
Citera
2021-05-07, 19:00
Bannlyst
Dextroamfetamin vill du ha.
Citera
2021-05-07, 22:15
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Kosttillskott och undvika dopamintjuvar och gifter i några månader. Eller äta medicin resten av livet?

Du måste börja tänka som en vuxen självständig individ nångång. Och inte tro att farbror doktor skall hålla dig i handen och leda dig till välmående.

Börja forska och gräva. Och då menar jag inte från människorna som tjänar pengar på medicinen självklart.

Men jag antar att du sitter i en beroende position. Antigen tjänar du pengar på denna skiten och vägrar att inse att du dansar med djävulen. Eller så har du ätit din medicin som en duktig pojke och vägrar inse att du förgiftar dig själv.

En person uppmuntrar folk att bada varmbad och undvika porr, msg, och att träna ( och mycket mer ) och under några månaders period äta ett par kosttillskott.

Några andra personer uppmuntrar folk att äta medicin resten av livet. Och om du slutar med denna medicin så har du bränt sönder 25% av dopamin receptorer i hjärnan och du kommer gå in i en grav depression.

Jag vet att du är en medicinätare eller säljare. Ingen annan skulle vara så enfaldig.

Jag kommer att kopiera detta meddelandet i respons till alla dina motargument tills du på något sätt bevisar att jag har fel
Det fungerar inte så! Det är du som måste bevisa alla dina vansinniga påståenden som går helt emot vetenskap och beprövad erfarenhet. Att hänvisa till en bok av en låtsas-doktor med fejk-examina och utan medicinsk kompetens duger inte.

Det är du som ska bevisa att många blivit "botade" från ADHD med några månaders C-vitamin, omega3 och Acetyl-L-karnitin.

Det finns noll och ingen evidens för att "bada varmbad och undvika porr, msg, och att träna ( och mycket mer ) och under några månaders period äta ett par kosttillskot" skulle bota ADHD, alltså ska det inte rekommenderas.

Att se konspirationer i varje buske tyder på låg utbildning och svag begåvning.
Citera
2021-05-08, 09:30
Bannlyst
Citat:
Det fungerar inte så! Det är du som måste bevisa alla dina vansinniga påståenden som går helt emot vetenskap och beprövad erfarenhet. Att hänvisa till en bok av en låtsas-doktor med fejk-examina och utan medicinsk kompetens duger inte.

Det är du som ska bevisa att många blivit "botade" från ADHD med några månaders C-vitamin, omega3 och Acetyl-L-karnitin.

Det finns noll och ingen evidens för att "bada varmbad och undvika porr, msg, och att träna ( och mycket mer ) och under några månaders period äta ett par kosttillskot" skulle bota ADHD, alltså ska det inte rekommenderas.

Det kan nog hjälpa, men det botar inte neurobiologiska problematiken direkt.
Citera
2021-05-08, 09:42
Medlem
Citat:

Du e gullig du. Jag förstår att du mår dåligt över alternativ 1: Du själv äter medicin och kan inte leva ett liv utan det. Så du försöker att rättfärdiga det. Alternativ 2: Du skriver ut massa medicin till stackarns barn och du försöker döva ditt samvete.

Så för allas bästa så kommer jag klistra in samma inlägg som svar till dig. För att jag vill verkligen inte slösa mer tid på dig. Jag har massa spännande saker jag måste läsa. Men jag hoppas verkligen du kan bli drogfri, eller att du slutar få barn drogberoende.

Må väl arma själ

Citat:
Folk får väl göra vad de vill men det är trams att man kan "läka" ADHD. Sen är det inget "naturligt" med det låtsas-doktorn rekommenderar utan det är diverse onaturliga kosttillskott och kemikalier i hästdoser

Onaturligt? Omega 3, c-vitamin, druvekärne-extract, berberinväxter, multivitamin, litium orotate (inte den medicinska överdoserade litium som medicinförsäljare skriver ut) Utan det milda kosttillskotet litium orotate (In fact, lithium is so important to our health that it has been added to the World Health Organization’s list of nutritionally essential trace elements. The orotate compound is important because it delivers the lithium in its bioactive form so your body can absorb it.)

inget onaturligt. Inga kemikalier. Inga hästdoser. Varför ljuger du lilla barn? är du orolig att alla mediciner du självdoserar eller skriver ut till barn har negativa konsekvenser?

Citat:
Godkända och testade mediciner är mycket säkrare än en massa tveksamma tillskott där man varken undersökt om de är giftiga för barn i höga doser eller om det har den effekt som påstås.

Du e gullig du

Bieffekter Concerta

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)

hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)

förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)

självmordstankar eller självmordskänslor

se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.

okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)

tecken på allergi såsom utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, pipande andning eller svårt att andas

Sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 1 000 användare)

känna sig ovanligt exalterad, överaktiv eller ohämmad (mani)

Mycket sällsynta (kan förekomma hos upp till 1 av 10 000 användare)

hjärtinfarkt

plötslig död

självmordsförsök

kramper (krampanfall, epilepsikramper)

flagnande hud eller röda, blåaktiga utslag

inflammation eller tilltäppning av blodkärl i hjärnan

tillfällig förlamning eller problem att röra sig, synproblem, talsvårigheter (dessa kan vara tecken på problem med blodkärlen i hjärnan)

muskelkramper som inte kan kontrolleras och som påverkar ögonen, huvudet, nacken, kroppen och nervsystemet.

minskat antal blodkroppar (röda och vita blodkroppar samt trombocyter), vilket kan göra dig mer infektionskänslig och göra att du lättare blöder eller får blåmärken

en plötslig ökning av kroppstemperaturen, mycket högt blodtryck och svåra kramper (neuroleptiskt malignt syndrom). Det är inte säkert att denna biverkning orsakas av metylfenidat eller av andra läkemedel som kan ha tagits samtidigt som med metylfenidat.

Citat:
Han har väl fel om allting, men som exempel kan vi ta hans påstående om att Omega-3 är lika effektivt som CS-mediciner:

"What has frequently emerged from recent meta-analyses [29,107–109] is a small but significant
effect of ω-3 PUFAs in ADHD composite symptoms that is considered, on one hand, too modest to
recommend ω-3 PUFAs in lieu of existing pharmacotherapies, whereas on the other hand, enough
reliable to justify the use of ω-3 PUFAs as coadjutors of pharmacologic treatments, given their better
tolerability in terms of side effects.
"

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5751211/pdf/ijms-18-02608.pdf

Sen är det du som ska bevisa allt du påstått, inget stämmer med vetenskap eller beprövad erfarenhet.

Jag ändrade din fetmarkering till där den skulle vara. Allt är egentligen bättre än västerländsk medicin (förutom i extrema nödfall som operationer o liknande) Adhd medicinen du äter eller skriver ut, är inte hållbar. Den bränner sönder dopamin-receptorerna och det skapar en trasig själv som dig

Jag behöver inte bevisa ett smack för dig. Jag förespråkar naturliga lösningar för ett liv av glädje och frihet.

Du förespråkar ett liv av medicin beroende till en tillstånd som du själv inte tror kan botas!

Dr: Gabor Maté säger annorlunda i "Scattered Minds
The Origins and Healing of Attention Deficit Disorder"

Sluta ljug för folk. Du kan ljuga för dig själv och googla fram vad dom stora medicin-företagen säger i sin köpta forskning för att fortsätta tjäna pengar. eller så kan du börja lyssna på din kropp och följa den naturliga vägen. Om du inte har förstört ditt sinne med för mycket "medicin" redan. Isåfall så hoppas jag att du nångång lyckas läka, så att du också kan bli en lycklig, hälsosam och produktiv människa. Fri från kemikalier och viskande röster.

Må väl arma själ
Citera
2021-06-12, 18:06
Medlem
Jag mår mycket bättre med elvanse. Concerta gjorde mig helt avtrubbad. Kände när den kickade in och samma sak när den kickade ut. Elvanse ”fadear”ut mycket snyggare.
Citera
2021-06-15, 16:47
Medlem
mrxwls avatar
Jag får ungefär samma effekt av Concerta och Elvanse, men Concerta gör mig lite mer svettig och varm i huvudet (känner mig påtänd) så jag äter Elvanse istället.
Ritalin ger mig ungefär samma känsla som Concerta. Så det undviker jag helst också.
Senast redigerad av mrxwl 2021-06-15 kl. 16:50.
Citera
2021-06-15, 17:09
Medlem
getbusys avatar
Concerta är för mig bara vidrig, metylfenidat överlag är bara bieffekter.
Citera
2021-06-15, 17:17
Medlem
f30malmos avatar
Jag får alla de där biverkningarna av metylfenidat, men inte på samma sätt av elvanse och attentin. Däremot tar min brorsa metylfenidat och mår bättre av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in