2021-05-05, 22:00
Medlem
Kostcirkelns avatar
Hej!

Tänkte byta jobb och företaget jag vill till har nån policy om att de inte får konkurrera om anställda och lön med företaget jag lämnar (vilket jag antar är praxis mellan ett företag och ett konsultbolag?). Jag kan självmant söka mig till det nya företaget, men som sagt kan jag i princip inte förvänta mig en "stor löneökning" vid ett eventuellt byte.

Detta köper inte riktigt jag och jag kommer begära en rimlig lön, speciellt med tanke på att min ingångslön inte var toppen och jag har insett att jag är mycket undervärderad till den nivån. Detta skulle jag förstås ta upp, men jag tror att de kommer pitcha en inte alltför bra löneökning.
  • Hur hade ni hanterat en förhandling innan jag ev. skriver på ett anställningsavtal givet en sån policy?
  • Ni med erfarenhet, är detta mest snack från deras sida inom rimliga gränser?

För övrigt, om ett företag säger sig ha fasta ingångslöner, syftar detta till nyexade eller vem som helst? Gissar på det förstnämnda.
Citera
2021-05-05, 23:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du tar jobbet men ser till att i avtalet ska det stå att efter sex månader sker en nytt lönesamtal där inte löneklasul ska gälla.

Om praxis bara gäller just lön så går det kanske att förhandla om andra saker. Mer semester, friskvård, pensionsinbetalning, bonus, förmånsbil, sjukförsäkring och annat du kan hitta på.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-05-05 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in