2006-05-29, 22:25
Medlem
Remslems avatar
Ketchup
Citera
2006-05-29, 22:44
Medlem
StefanHeterJags avatar
stuvade makaroner + stekt falukorv = ketchup (om något)
stuvade makaroner + köttbullar = ketchup (om något)
Kokt potatis + köttbullar = lingonsylt (om något)
kokt potatis + köttbullar + brunsås = lingonsylt.

brunsås+stuvade makaroner= usch
brunsås + ketchup= usch
brunsås+lingonsylt=gott

Så ser det ut här hemma..

Sen ska alla dö som förkokar makaroner i vatten och sen stuvar dom för att spara in lite mjölk/arbete med att rengöra kastrullerna. Iofs så gör alla restauranger det, men aldrig hemma! Så det så!
Citera
2006-05-29, 22:46
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Någon skiva stekt korv och lite ketchup..
Citera
2006-05-30, 00:16
Medlem
Riven muskotnöt är ju perfekt, äter tyvärr nästan aldrig stuvade makaroner.
Citera
2006-05-30, 09:36
Medlem
Kuggarns avatar
Ketchup i alla lägen. Lingon på makaronerna är väldigt Norrland... Att äta dem med fläsk i stället för stekt falukorv (som de också gör i Norrland) är dock väldigt gott. Då ska man inte ha ketchup utan man åter dem som de är i stället.
Citera
2006-05-30, 13:54
Medlem
Gräddfil / creme fraiche är riktigt gott på makaroner. Gott att blanda i lite ketchup och toppa med svartpeppar. Till stuvade skulle jag köra en god ketchup varken mer eller mindre.
Citera
2006-05-30, 15:52
Medlem
MrSanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorian
Riven muskotnöt är ju perfekt, äter tyvärr nästan aldrig stuvade makaroner.

Precis, muskot ska det vara! Ingen ketchup på stuvade makaroner!
Citera
2006-05-30, 17:19
Medlem
buyzabas avatar
Att ha ketchup på stuvade makaroner.. Usch.. Men ja, jag har ju filmjölk på vanliga makaroner..., med lite aromat är det gott
Lingon är nog lite underskattat ja, är gott till pyttipanna som nån sa. Personligen kan jag inte tänka mig något annat än lingonsylt som tillbehör till stuvade makaroner, eller ingenting alls. Men nu bekräftar ni ju att det är väldigt norrländskt, jag kanske ska sluta äta stuvade makaroner

Läste jag något om brunsås och makaroner?
Citera
2008-03-03, 13:58
Medlem
buyzabas avatar
Ketchup på stuvade makaroner... Är inte det lite som att ha ketchup på filmjölk? Man har ju hellre sylt på filmjölk än ketchup... Så jag tycker alla ska köra på lingon...
Citera
2008-03-03, 17:46
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Ketchup passar inte alls till stuvade makaroner och köttbullar, där ska det vara lingonsylt. Till korv så passar nog ketchup bättre, men jag skulle aldrig få tanken att stuva makaroner till korv.

Muskotnöt både i stuvningen och riven ovanpå, lite peppar möjligtvis. Till det så får det gärna vara en liten sallad, vitkål morötter.

Men så är jag norrlänning också
Citera
2008-03-03, 17:52
Medlem
Mandic!s avatar
Ketchup ofcourse!
Citera
2008-03-03, 17:55
Medlem
dePauls avatar
Min första reaktion var att strunta i den här tråden pga bumpen. Men OK .

Stuvade makaroner bör innehålla: Sauterad silverlök, färskriven muskotnöt, salt, grovmalen sv peppar, makaroner (förståss), citronzest, gräddmjölk, äggulor, lite sirap och toppad med parmesan/västerbotten och skivade spanska tomater (söta sådana eller ugnstorkade).

I alla fall enligt min gom .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in