2021-05-04, 17:53
Medlem
Kosmios avatar
Haft intro nu två dagar på stor matvaruaffär, har blivit satt på mejeri. Har varuplockat innan inom restaurang och krog, men dessa pallar är extremt mer varor på. Min handledare sitter och trycker på att en stor pall ska max ta en timme. Försöker lokalisera var varorna är då jag inte är van med affären. Lyckas med en pall i nuläget på 70-90 minuter och känner mig nöjd då jag måste leta vart dem ska vara på hyllan. Men handledaren trycker på max 60 minuter. När de blir turister kommer vi ha 15 pall och även hjälpa till på andra ställen.

Tips och tricks, hur ska jag få ett effektivare flöde? Får panik över intro handledaren...
Senast redigerad av Kosmio 2021-05-04 kl. 17:57.
Citera
2021-05-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Haft intro nu två dagar på stor matvaruaffär, har blivit satt på mejeri. Har varuplockat innan inom restaurang och krog, men dessa pallar är extremt mer varor på. Min handledare sitter och trycker på att en stor pall ska max ta en timme. Försöker lokalisera var varorna är då jag inte är van med affären. Lyckas med en pall i nuläget på 70-90 minuter och känner mig nöjd då jag måste leta vart dem ska vara på hyllan. Men handledaren trycker på max 60 minuter. När de blir turister kommer vi ha 15 pall och även hjälpa till på andra ställen.

Tips och tricks, hur ska jag få ett effektivare flöde? Får panik över intro handledaren...

Jag förstår precis hur du känner. För ca 1 år sedan arbetade jag på Jula med varuplock och jag hade samma krav som dig, en pall skulle ta 60 min vilket jag inte klarade. Det som hjälpte mig var att öva, öva och öva mer. Den första veckan gick jag ett varv i butiken både innan och efter mitt shift för att lära mig var allt fanns. Efter den veckan var jag absolut inget proffs, men jag hittade lite bättre.

Något som hjälpte mig under tiden var också när kunder frågade mig efter varor, ofta visste jag inte varan kunden sökte fanns men när vi väl hade hittat den glömde jag aldrig.

Hoppas detta kan hjälpa på något sätt och om inte förklara för dig handledare att du kanske behöver en visning till.
Citera
2021-05-04, 19:01
Medlem
llanzs avatar
Dra en lina koks innan skift start så blir du garanterat mer effektiv.
Citera
2021-05-04, 19:02
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:

öka tempot och memorera var varorna ligger så du slipper slösa med tid att hitta. Troligtvis är mesta tiden som går åt är att du inte kommer ihåg var varorna är och måste leta.
Citera
2021-05-04, 20:27
Medlem
Citat:

Ta det lugnt, du har varit där i två dagar. Så snart du lär dig var allt ska vara så kommer det gå undan ska du se. Max 60min är för de som faktiskt vet vart allt står. Det gör du också snart!
Citera
2021-05-05, 08:18
Medlem
killawifes avatar
Skit i vad handledaren säger, de försöker bara stressa dig. Det tar säkert 60 minuter för en VAN plockare, men det tar mer än 2 dagar att bli van. Det mesta handlar om att veta vart varorna är så man inte går fram och tillbaka i onödan och det lär man sig så småningom.
Citera
2021-05-05, 11:46
Medlem
MissDecibellas avatar
Efterhand som du lär dig vart alla varor har sin plats så lär du dig också att stapla plockvagnen korrekt.
Dvs ska du plocka vid tacohyllan staplar du vagnen med inte bara tacogrejer utan även med varor som finns på intilliggande hyllor.
Citera
2021-05-06, 15:43
Medlem
Kosmios avatar
Sista dagen på introduktionen förstod jag bara att min handledare är socialt efter...

Fixade en pall och fyra vagnar på 3 timmar, fixade pallen på 50 minuter. När jag sedan är inne på fjärde vagnen full med yoghurt kommer hen och säger "så fixa detta nu i framtiden med 10 gånger snabbare", alltså jag har typ visat enorm bättre effektivitet och ingen beröm eller feedback what so ever. Försöker kallprata
- Såg när jag packade upp veganska produkter att ni har violife produkter, är själv medlem i en vegansk grupp på Facebook och dem brukar uppskatta den produkten.
- vadå är du vegan eller?
- nej men jag försöker hålla ner på animaliska produkter
- vad är animaliska?
- det är råvaror som nötkött, kyckling, ägg och mjölk
- kött är gott
- okej

Sedan när chefen skulle visa mig schemat får jag beröm och förståelse om att det kan ta tid att hitta allt och bli effektiv...

Ett jobb är ett jobb, att vara kollegor tillhör de, man kan iallafall vara proffstrevlig 🤷‍♂️
Senast redigerad av Kosmio 2021-05-06 kl. 15:54.
Citera
2021-05-10, 19:14
Medlem
Har man jobbat i butik ett tag så klarar man en pall på en timme lätt, dock beror det lite på vilken sorts pall det är också.
En mixad pall från tex axfood blandat med alla möjliga kollin tar givetvis längre tid än en ren pall med bara olika sorters knäckebröd.
Tillslut får man in tekniken att plasta av, hitta rätt men även hur man lägger skräpet för att vara så effektiv som möjligt.
Jag jobbade en tid som ansvarig för frys och dricka avdelning.
Inte ovanligt döda 5-7 fryspallar innan lunch och sen 3-4 pallar dryck efter. Dessutom lite kassa på det vid raster, fylla på aktivitetsvaror mm.
Givetvis tog det längre tid i början men snabbheten kommer med rutinen.

Jag har en kollega idag som ensam dödar runt 15 pallar frukt på ett pass, HON är brutalt effektiv.
Då har hon dessutom lite kassa, beställningar, rensa avdelningen och allt annat som hör till.
Citera
2021-05-10, 19:36
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det där är bara jävla dumheter från handledaren. För det första är du helt ny i butiken och det tar ett tag innan du kommer hitta allt. Sen beror det ju på vad det är för pall, är det en med en miljon olika udda-artiklar på som skall till vitt skilda ställen så kan den ta sin tid. Är det en helpall med socker så tar ju inte den många minuter att köra ut.

Sen, en annan sak, så förväntas ni väl även hjälpa kunder till rätta och det kan stjäla jävligt mycket tid. När jag själv jobbade i butik för hundra år sen så var det grymt att jobba innan öppning, fan vad mycket man fick gjort när inga kunder var där.

Så ge det lite tid och din chef verkar ju ändå fatta att det tar lite tid, och din handledare verkar ju ha IQ badboll.
Citera
2021-05-10, 23:54
Medlem
Offices avatar
Vad då en pall ska ta si och så lång tid? Korkat resonemang om man inte plockar exakt samma grejer hela tiden.

En pall frukostflingor: 10 minuter
En pall barnmat: en halv arbetsdag typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in