Vill höra mer från er sanerare och dylika folk. Tycker det verkar som ett sjukt spännande yrke där man får se och uppleva mycket skojsigt och gojsigt
Under tiden kan jag väl bjussa på ännu en story från mina år i byggsvängen. Den förra var så deppig så den här är lite roligare, om än äcklig hehehe
Vi renoverade en källare i en villa i södra Stockholm. Rörmokarna är där och ska dra om avloppet och har iom detta kapat av den befintliga avloppsstammen. Den sticker ned ungefär 1 meter från taket och är helt öppen undertill medans dom ska koppla på nya avloppet. De hade förvarnat mycket noggrant och i god tid innan att det här arbetet skulle utföras så vi skulle bli utan toalett någon timme. Sagt och gjort så knegar vi på i vanlig ordning. Plyfar och gipsar väggar, förbereder golvet för gjutning och flytspackling m.m. Någon gång under denna tid så ser jag min kollega, vi kallar honom Fredde, smyga iväg från bygget till övervåningen. Hinner inte fundera vidare över detta då ena rörmokaren ropar på mig och behöver hjälp med något. Till storyn hör också att "Fredde" var anställd via arbetsförmedlingen då han blivit lite knäpp efter en skallskada. Hur som helst så grejar vi på med det här avloppet då det helt plötsligt börjar droppa så smått från öppningen i röret som nu är i huvudhöjd. Ungefär samtidigt som jag och de två rörmokarna förstår att "Fredde" inte längre står bakom oss och jobbar så hör man hur vattnet börjar forsa med all världens kraft. Jag som redan stod upp hann hoppa undan men de två stackars rörmokarna som satt på huk under avloppsstammen fick allt över sig.
ALLT.
Ungefär 10 sekunder senare står jag fortfarande som förstenad och försöker förstå vad jag nyss bevittnat. På samma tid har rörmokarna redan svurit varsin ordentlig ramsa och hoppat in i bilen, gasande iväg ned för gatan. Förståeligt så kom just dessa två aldrig tillbaka till denna arbetsplats och blev ersatta av två av sina kollegor. "Fredde" fick sig en rejäl utskällning av mig såväl rörmokarnas chef och fick spendera resten av den dagen med att städa undan röran han skapat
Kanske inte tappade tron på mänskligheten men gud vet att jag tappade tron för "Fredde"