2021-05-03, 13:32
Medlem
Vet att det optimala läget för björnbär är mot en staket/husväg i söderläge, men tyvärr så har jag inga sådana möjligheter där jag bor, dock har jag en plats där jag funderar på om det skulle fungera att odla björnbär i en sådan där tjusig "rund"-spaljé men samtidigt så får den delen av tomten inte så mycket sol som björnbär kanske skulle önska, säg att det är kanske 6-8h/dag direkt solljus på den platsen över året.

Tror ni det skulle fungera eller är det bara ge upp på just björnbär och kolla på något tråkigare(i min mening) som vinbär eller krusbär.

exempel:
https://vastanvinden.se/media/catalog/product/7/1/7180020_1.jpg
Citera
2021-05-03, 13:44
Moderator
Maviels avatar
Du kan säkerligen odla björnbär i en spaljé. Tänk bara på att den växer invasivt och är i princip omöjlig att bli av med, och är taggig och trist att hantera. Så jag hade tänkt efter både en och två ggr.
Citera
2021-05-03, 13:55
Medlem
Jotack, hade en planta för många, många år sedan i en bostad och minns ett mindre trevlig fall in i den när jag snubblade till en gång

man får väga för- och nackdelarna men tror min förkärlek till bären väger tyngre än taggarna.
Citera
2021-05-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av str85
Jotack, hade en planta för många, många år sedan i en bostad och minns ett mindre trevlig fall in i den när jag snubblade till en gång
man får väga för- och nackdelarna men tror min förkärlek till bären väger tyngre än taggarna.

Tagglösa björnbär går att köpa.
https://www.odla.nu/inspiration/tagglosa-bjornbar
Citera
2021-05-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Oh, spännande, tack för infon.
Citera
2021-05-03, 14:18
Medlem
Citat:
Oh, spännande, tack för infon.
Bättre att bli taggad här, än av en björnbärsbuske :-)
Citera
2021-05-03, 14:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Ja men det man behöver komma på är att tagglösa björnbär ofta är ympade på vanliga dito - och det kommer gärna sidoskott - så efter något år har du likförbaskat ett taggigt helvete.

Vill absolut inte måla fan på väggen. Jag älskar växter och har väldigt gröna händer - men just björnbär - tänk dig om.
Citera
2021-05-03, 14:29
Medlem
Citat:
Bättre att bli taggad här, än av en björnbärsbuske :-)
haha, finurligt.
Citera
2021-05-03, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja men det man behöver komma på är att tagglösa björnbär ofta är ympade på vanliga dito - och det kommer gärna sidoskott - så efter något år har du likförbaskat ett taggigt helvete.

Vill absolut inte måla fan på väggen. Jag älskar växter och har väldigt gröna händer - men just björnbär - tänk dig om.
Hade även en tanke på dessa så kallade minikiwi som tycks ska trivas på våra breddgrader, något du har kunskap om eller erfarenhet av?
Citera
2021-05-03, 15:20
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Hade även en tanke på dessa så kallade minikiwi som tycks ska trivas på våra breddgrader, något du har kunskap om eller erfarenhet av?

Har ingen erfarenhet av det.

Har odlat hallon på spalje. De är ju såklart oxå taggiga men lite mer lätthanterliga än björnbär.
Citera
2021-05-03, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har ingen erfarenhet av det.

Har odlat hallon på spalje. De är ju såklart oxå taggiga men lite mer lätthanterliga än björnbär.
Hallon är också trevligt, men känns som man behöver fler plantor för att få ut någon vidare skörd av det och finns det varianter som växer mer... "rankigt"? är bara van vid fristående hallon samt vildhallon.
Senast redigerad av str85 2021-05-03 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in