• 1
  • 2
2021-05-02, 19:03
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag har bedrivit e-handel hemifrån på 50m2. Hade ungefär 300 produkter i lager i mina skåp. Vi använde Postnord/Unifaun och tjänsten Varubrev. Tog bilen till företagscenter en gång per dag.

Billigt, skalbart och finns bra stöd/moduler för i princip alla butikslösningar.
Citera
2021-05-02, 19:06
Medlem
Själv använder jag DHL via Edge-avtal.
Skickar 3kg till hela landet för 69kr. Dessutom kommer de o hämtar paketen hos mig.
Citera
2021-05-02, 19:15
Medlem
en sgrejj är att basera det på antal skickade paketet per vecka.

Under ca 10 per vecka
- inte lönsamt med avtal hos transportör.
- använd privattjänst om sådan finns hos transportör
- inget avtal med transportör= du missar kundunika integrationer till din ehandel hemsida och du behöver tex göra manuella bokningar = tidkrävande.
- inget avtal = slipper onödiga och dolda kostnader = används privattjänst betalas fraktkostnad i förväg = underlättar offertering och planering med företagsekonomin.

Mer än ca 10
- Kan vara lönsamt med avtal om man skickar regelbunda paket per vecka, oftast mellan 10-20 minst. Logistikplanering är nödvändig (fasta inlämning/upphämtningsdagar= samla på dig paket och skicka minst 5 per tillfälle).
- transportavtal = kundunika integrationer till hemsida = automatisera dina logistikbehov
- du kan boka upphämtning

Serri börja smått och förköp fraktsedlar som körs ut till dina kunders närmsta servicepoint. När du börjar expandera kan du kolla på transportavtal för att möta dina kunders förväntan lr krav.
Melange5738 skrev något viktigt i tråden, kola först runt vilka lösningar de olika transportbolagen har o bestäm sedan
Citera
2021-05-04, 23:56
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturdiet
Själv använder jag DHL via Edge-avtal.
Skickar 3kg till hela landet för 69kr. Dessutom kommer de o hämtar paketen hos mig.

Jag med! Du kan boka hämtning av ett enda paket då det ingår, men det går bra att åka till terminalen och lämna. Frakt är dyrt som sjutton, men Dhl är pålitiga och snabba! gruppavtal likt Edge är nyckelordet! Det finns även fler...annars får du betala typ 100:- + för varje paket om du kommer in från gatan bara så där...

Fraktlapparna kan du skriva ut på vanlig skrivare och klippa ut och tejpa på. Det går ju att automatisera nästan hur långt som helst, som du säkert vet, men detta är en bra början!
Senast redigerad av Schnyggve 2021-05-04 kl. 23:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in