2021-05-02, 00:53
Medlem
Innan jag skriver det jag ska skriva- ja, jag är dum som betalade för en vara i förskott, har lärt mig en dyr läxa.

Jag blev nyligen utsatt för bedrägeri. Beställde en vara från blocket, varan fanns på bild med "säljarens" namn på en lapp. Vi kom överens om en summa och jag swishade till bedragaren. Tänkte att i swish så ser man ju ett namn som ska vara bekräftat.

Jag undrar, hur tänker bedragaren här? Bryr den sig inte om denne åker dit? Eller har bedragare kommit på något sätt att fejka swishnamn? Vet de något vi andra inte vet, har de kommit på nya sätt att lura systemet? Någon bedragare här som kan förklara?

Händelsen är polisanmäld. Förväntar mig inga pengar åter. Jag lider inte jätte mycket ekonomiskt, men vill gärna att bedragaren åker dit.

För övrigt tittade jag upp swish namnet innan, på lexbase, det fanns inget där.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-05-02 kl. 00:56.
Citera
2021-05-02, 00:58
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Bankkonton kanske tillhör en målvakt som är skyldig någon pengar eller dylikt.

Eller så är bedragaren dum och desperat.
Citera
2021-05-02, 01:02
Medlem
Här är en av bilderna ur annonsen. Vad otroligt dum jag var att inte se ett brev från sveriges domstolar, ett pass och cigg.

https://www.bildtagg.se/bild/5icgt8z6hk5v39doud1mhch

Jag jag är korkad, kan skapa en annan tråd hur korkad jag är. Dessutom hittade jag nu en person på lexbase som kan överensstämma med namnet, men är osäker, tänker inte betala 98 kr per rapport.

Någon som känner igen sängen eller vem detta kan vara? (longshot)
Citera
2021-05-02, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes

Men polisen kan ju lätt ta ut uppgifter från blocket och banken, de kan följa utbetalningarna. Ok målvakten kanske tog ut pengar i kontanter och betala någon annan. Kanske någon som är spelberoende, den här personen kanske beställt en resa och nu är i Thailand. Troligtvis lurat på sig så mycket pengar som möjligt och dragit.

Det är nästan så jag undrar om bedragaren gav en varning i och med passet, ciggen och sveriges domstolar brevet, kanske fanns mikroskopisk empati där, eller så är bedragaren lika dum som jag.
Citera
2021-05-02, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes

För mig personligen så tycker jag målvakter är lika äckliga som bedragarna, så om denna åker dit så är väl det också bra. Frågan är vad målvakten kan få för straff, måste denne inte bevisa på något sätt att denne är just en målvakt? För övrigt misstänker jag att bedragaren utgett sig vara en annan person med samma namn. De borde ju vara ett brott bara i sig.
Citera
2021-05-02, 01:51
Medlem
De grafikkortet är dyrt. Hur mycket betalade du??
Citera
2021-05-02, 02:05
Medlem
kukflashs avatar
Nej det går inte att fejka namnet på swish. Personen som lurat dig är en luffare som inte bryr sig ifall namnet syns eller ej. Den typen av personer har ingen skam i kroppen och skäms inte
Citera
2021-05-02, 02:52
Avstängd
Variant 1. Person som inte bryr sig då personen redan är så långt ner i botten som de går så lurar bara alla möjlga man blir ju knappt dömd ändå för småfiffel.

Variant 2. Scammers har en annan annons han ska köpa för samma belopp. Tex, du ska köpa ett grafikkort från scammern för 5000.
Scammern ska köpa en lur från person 2 en annan stackare för 5000 som han fått swishnr av. Han ger dig nummret till person 2. Person 2 skickar luren till scammern och du är sur på person 2 fastän han inte gjort nåt ”fel” egentligen. Han sålde bara en lur helt ovetandes att du är ett offer.

Variant 3. Swishen står på en målvakt

Så, köper man via swish ska man ha fått varan först! Annars träffas man privat.
Citera
2021-05-02, 03:11
Medlem
brori75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Men polisen kan ju lätt ta ut uppgifter från blocket och banken, de kan följa utbetalningarna. Ok målvakten kanske tog ut pengar i kontanter och betala någon annan. Kanske någon som är spelberoende, den här personen kanske beställt en resa och nu är i Thailand. Troligtvis lurat på sig så mycket pengar som möjligt och dragit.

Det är nästan så jag undrar om bedragaren gav en varning i och med passet, ciggen och sveriges domstolar brevet, kanske fanns mikroskopisk empati där, eller så är bedragaren lika dum som jag.

Dom lägger ned skiten direkt oavsett
Citera
2021-05-02, 04:09
Medlem
moshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocolele
Variant 1. Person som inte bryr sig då personen redan är så långt ner i botten som de går så lurar bara alla möjlga man blir ju knappt dömd ändå för småfiffel.

Variant 2. Scammers har en annan annons han ska köpa för samma belopp. Tex, du ska köpa ett grafikkort från scammern för 5000.
Scammern ska köpa en lur från person 2 en annan stackare för 5000 som han fått swishnr av. Han ger dig nummret till person 2. Person 2 skickar luren till scammern och du är sur på person 2 fastän han inte gjort nåt ”fel” egentligen. Han sålde bara en lur helt ovetandes att du är ett offer.

Variant 3. Swishen står på en målvakt

Så, köper man via swish ska man ha fått varan först! Annars träffas man privat.

Vid variant två har man alltså två offer, hur löser man en sådan tvist?
Citera
2021-05-02, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brori75
Dom lägger ned skiten direkt oavsett

Det händer väl oftast att det händer men fler som anmäls så kanske i framtiden det blir ändring.

Citat:
Ursprungligen postat av moshan
Vid variant två har man alltså två offer, hur löser man en sådan tvist?

Det löser man genom polisanmälan och hoppas de gör något åt det.
Citera
2021-05-02, 06:05
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Här är en av bilderna ur annonsen. Vad otroligt dum jag var att inte se ett brev från sveriges domstolar, ett pass och cigg.

https://www.bildtagg.se/bild/5icgt8z6hk5v39doud1mhch

Jag jag är korkad, kan skapa en annan tråd hur korkad jag är. Dessutom hittade jag nu en person på lexbase som kan överensstämma med namnet, men är osäker, tänker inte betala 98 kr per rapport.

Någon som känner igen sängen eller vem detta kan vara? (longshot)

Och linoleumgolv som betyder hyreslägenhet.

Hoppas du får vara fri från bedragare framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in