2021-04-30, 19:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Hej!
Precis lagat torsk med äggsås, en favorit i familjen.
Leif Mannerströms recept är lite annorlunda jämfört med mitt:
1. Han lägger den på en bädd av spenat - ser gott ut - men hemmavid vill jag vardagsvis inte låta rätterna mellanlanda på ett uppläggningsfat av skäl som temperaturförlust, mer disk och såsförlust. De serveras direkt på tallrik som på restaurang, ibland med självservice. Hur gör ni?
2. Han ång(+)kokar torsken i en låg panna, traktörpanna. Har jag aldrig provat. Blir verkligen torsken jämnt genomkokt? (jaja, annars hade han väl inte gjort det svarar någon, men ändå som det heter?)
3. Brukar ni ha i senap, lök, muskot och pepparrot? Blir det inte lite väl mycket grejer?
4. Blanka av en sås gör jag väl någon gång bara för att det skall göras. Vad blir skillnaden mellan att göra det och att låta samma mängd smör gå i tidigare? Syns det verkligen i en äggsås?
5. Den pepparen han har i är väl vitpeppar, men det verkar som om han företrädesvis använder vitpeppar till det mesta; även kött. Har jag rätt och i så fall, förvånar det er? (att han gör det, inte att jag har rätt)
6. Jag blir inspirerad av hans videos och lagar en del av dem, senast oxrullader som smakade Jesus. Vad anser ni om dem?
Länk på torsk
https://www.youtube.com/watch?v=sBTnmZOxIjg
Citera
2021-04-30, 20:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
5. Den pepparen han har i är väl vitpeppar, men det verkar som om han företrädesvis använder vitpeppar till det mesta; även kött. Har jag rätt och i så fall, förvånar det er? (att han gör det, inte att jag har rätt)
I just äggsås anser jag det vara vitpeppar som gäller, dels för smaken, dels för att svartpeppar kan se trist ut i en vit sås.
Citera
2021-04-30, 20:39
Medlem
Turist i tidens avatar
Leif Mannerström är en fantastisk kock. Men han är till åren kommen, hans instruktioner blir lite virriga. Men jag betvivlar inte att hans torsk med äggsås smakar gudomligt.
Citera
2021-05-01, 08:23
Medlem
Jag gillar mannerström, verkligen, klassisk mat. Men i detta fattar jag inte muskoten, det passar i vitsås, men inte med senap o pepparrot! Välj en inriktning tycker jag. Antingen muskot eller senap eller pepparrot. Hellre senap och pepparrot än muskot och pepparrot.. vitpeppar tycker jag är renare och tydligare i smaken än svartpeppar. Samlar på pepparsorter och bäst är eko vitpeppar från Sri Lanka. Jag gör min vita fisk i ugnen, först bara fisken med kryddor och smör, sedan 10 min överöst med vitsås, ägg hackas och hälls över vid servering
Citera
2022-06-16, 19:08
Bannlyst
Vitpeppar

Ingen spenat

Denna klassikern kommer göras inom en Vecka.

Era sista råd och tips önskas gällande den här klassikern tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in