• 1
  • 2
2021-04-30, 18:49
Medlem
Jag var hemma med barnen tills de började f-klass och det fungerade ypperligt för hela familjen (och jag är ändå feminist). Mindre pengar, visst, men även mindre stress, även för maken som visserligen jobbade heltid, men som aldrig vabbade och som kunde ägna sig åt barnen när han kom hem. Sammanlagt var jag hemma i 10 år tills yngsta började skolan.
Citera
2021-04-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det här med könsrollerna, att mannen jobbade och kvinnan tog hand om barnet och hemmet, var det så himla fel egentligen?

Tänk efter, man får massa tid med sina barn. Tid som är helt ovärderligt, småbarnsåren som aldrig kommer tillbaka. Man får se hur denna lilla varelse suger åt sig alla nya intryck och sakta formas till en egen person.

Att få vara med våra barn, är det inte den största gåvan man kan få?

Jo, det är fantastiskt att vara hemma med barn. Och väldigt orättvist att inte männen får ta lika stor del därav som kvinnorna.
Citera
2021-04-30, 19:42
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahrya
Brist på feminazister på den tiden. Ekonomin var annorlunda.
Mannen kunde göra skatteavdrag för sin hemarbetande fru. Jag tror att det avdraget försvann nån gång på 60- eller 70-talet.
Allt i den heliga jämlikhetens namn. Hur barnen mår är oväsentligt.

Shit-pommes va nice att kunna dra av frugan på skatten.

Abdullah: "Jeg har fira fruor... fitta "
Senast redigerad av midvintermorker 2021-04-30 kl. 19:44.
Citera
2021-04-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittra
Jo, det är fantastiskt att vara hemma med barn. Och väldigt orättvist att inte männen får ta lika stor del därav som kvinnorna.

Exakt! Men feminismen tycker inte synd om männen för att dom inte är lika mycket med barnen. Feminister tycker synd att kvinnorna inte får vara på jobbet mer! Ser du skillnaden?

Feminism är i grund och botten ett sätt för att få fler i arbete. Öka effektiviteten. Förr jobbade halva myrstacken, idag jobbar nästan hela. Myrstacken har växt och fått mer makt. Förstår du min poäng?
Dom enda förlorarna är våra barn som får vara varken med mamma eller pappa utan tillbringar dom viktigaste småbarnsåren i sitt liv på instution.
Citera
2021-04-30, 23:18
Medlem
Citat:
Exakt! Men feminismen tycker inte synd om männen för att dom inte är lika mycket med barnen. Feminister tycker synd att kvinnorna inte får vara på jobbet mer! Ser du skillnaden?

Feminism är i grund och botten ett sätt för att få fler i arbete. Öka effektiviteten. Förr jobbade halva myrstacken, idag jobbar nästan hela. Myrstacken har växt och fått mer makt. Förstår du min poäng?
Dom enda förlorarna är våra barn som får vara varken med mamma eller pappa utan tillbringar dom viktigaste småbarnsåren i sitt liv på instution.

Feminister har väl drivit på de sk. pappamånaderna, så att bägge föräldrar ska vara med sina barn? Barnen vinner mer på att ha två närvarande föräldrar än att endast ha en.

Kvinnor ska såklart också jobba och det har de gjort genom hela historien.
Citera
2021-04-30, 23:23
Medlem
neuron-drones avatar
Tycker att det är helt sjukt att normen är att göra barn och sedan ha barnen i dagis och sedan skola och fritids. Det är bara för att man ska kunnat lönedumpa som man gjort så här, folk tror dock att de får normala löner. Men att det är mamman som ska vara hemma är väl inte självklart. Tiden bör ju delas mellan föräldrarna. Pappan är viktig för barnen och ska inte vara frånvarande, dvs på jobbet hela tiden.
Citera
2021-04-30, 23:43
Medlem
Citat:

Jag är feminist. Jag tycker som jag skrev. Jag tycker inte som du påstår att feminismen säger.
Citera
2021-05-01, 01:51
Medlem
Om man är en kvinna som tycker att det är värdelöst tråkigt att bara sitta hemma med någon grinig snorunge hela dagarna så blir det ganska fel, ja...

Det är mycket bättre om mannen sköter allt sånt tråkigt med barnen som inte jag tycker är något kul. Jag föredrar att jobba hårt och tjäna pengar som jag sedan kan vifta i min pojkväns ansikte. "Här har du veckopeng gubben, men först, av med kallingarna ;-)"
Citera
2021-05-01, 17:21
Medlem
Citat:
Det här med könsrollerna, att mannen jobbade och kvinnan tog hand om barnet och hemmet, var det så himla fel egentligen?

Tänk efter, man får massa tid med sina barn. Tid som är helt ovärderligt, småbarnsåren som aldrig kommer tillbaka. Man får se hur denna lilla varelse suger åt sig alla nya intryck och sakta formas till en egen person.

Att få vara med våra barn, är det inte den största gåvan man kan få?

Jag kan villigt erkänna att jag har ett stort hål i samvetet pga av att jag jobbat så mycket och missat mina barns uppväxt i vardagen. I mitt fall kunde det inte göras på annat sätt med samma avkastning och möjligheter för dem framledes men det känns..
Citera
2021-05-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag kan villigt erkänna att jag har ett stort hål i samvetet pga av att jag jobbat så mycket och missat mina barns uppväxt i vardagen. I mitt fall kunde det inte göras på annat sätt med samma avkastning och möjligheter för dem framledes men det känns..

Det är lite av den här anledningen jag startade tråden, för jag ångrar att jag missat så mycket av min dotterns uppväxt.

Jag har fram tills nyligen tänkt som du, jobba hårt för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Jag växte upp i förort och lägenhet och det är inget jag vill ge henne. Jag vill kunna ge henne allt det jag inte fick.

Men samtidigt som jag ger henne en trygg ekonomisk uppväxt så offrar jag våran far-dotter-relation och det är det som tär på mig varenda minut på jobbet.

Därför tycker jag det är absurt att kvinnor kan klaga på att dom är mer hemma med barnen men samtidigt kan åka med på mannens trygga inkomst, för så som jag ser det så är männen i många fall dom stora förlorarna för vi utför dom tunga och farliga jobben som vanligtvis ger lite extra betalt, utan att vi egentligen får något extra för det. Vi förlorar bara en massa tid från våra barn.

Tanken med tråden är inte att skapa konflikt mellan kvinnor och män, feminister eller ej utan belysa det faktumet att om man har privilegiét att få så mycket tid ihop med barnen som möjligt så ska man vara tacksam och inte använda det som något negativt.
Citera
2021-05-02, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EAsportsItsInTheG
Jaha, fast då är det ju inget att diskutera eftersom att uppenbarligen alla män tycker att det är så fantastiskt underbart att få stanna hemma och spendera massa tid med barnen. Älskar din slutkläm "har man privilegiet att stanna hemma med barnen då ska man vara tacksam".

Ja men för all del, stanna hemma med barnen själv då och gärna på heltid. Istället för att tala om för kvinnor hur tacksamma de ska vara över att stanna hemma barnen så gör det själva ni som älskar och uppskattar det så himla himla mycket!!!! Det är ju det bästa ni vet 🥰 ett privilegium till och med HAHAHHAHAHAA

Mycket snack och lite verkstad som vanligt ;-) Jävla män

Jaja. Vi fattar. ..ta ett piller till vettja och försök lugna det där snurpelle du har i hjärnan.
Citera
2021-05-02, 01:06
Medlem
Citat:
Det är lite av den här anledningen jag startade tråden, för jag ångrar att jag missat så mycket av min dotterns uppväxt.

Jag har fram tills nyligen tänkt som du, jobba hårt för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Jag växte upp i förort och lägenhet och det är inget jag vill ge henne. Jag vill kunna ge henne allt det jag inte fick.

Men samtidigt som jag ger henne en trygg ekonomisk uppväxt så offrar jag våran far-dotter-relation och det är det som tär på mig varenda minut på jobbet.

Därför tycker jag det är absurt att kvinnor kan klaga på att dom är mer hemma med barnen men samtidigt kan åka med på mannens trygga inkomst, för så som jag ser det så är männen i många fall dom stora förlorarna för vi utför dom tunga och farliga jobben som vanligtvis ger lite extra betalt, utan att vi egentligen får något extra för det. Vi förlorar bara en massa tid från våra barn.

Tanken med tråden är inte att skapa konflikt mellan kvinnor och män, feminister eller ej utan belysa det faktumet att om man har privilegiét att få så mycket tid ihop med barnen som möjligt så ska man vara tacksam och inte använda det som något negativt.

Jag förstår precis och även om det kanske känns som ett net negativ så tror jag du gör en bra grej för 'familjen'. Jag själv växte i upp i sämsta smuts och elände och vill bryta den spiralen (vilket jag gjort). Jag vet att mina barn kommer få bra barn i sin tur och det kommer bli bättre och bättre med fler upplevda drömmar framledes.

Jag önskar dig all lycka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in