2021-04-30, 11:08
Medlem
Tjenare.

Jag ska på arbetsintervju på Torsdag för ett jobb på ett statligt verk. Det kommer vara fyra personer som frågar ut mig i en och en halv timme. Jag har varit på en liknande intervju för länge sedan på ett annat statligt verk och minns att jag satt som en fågelholk när HR-kvinnan ställde alla konstiga frågor, jag fick inte jobbet då, men denna gången tänkte jag komma lite mer förberedd.

Jag skulle behöva en lista på alla sådana frågor som en HR-kärring måste ställa. Det kan ju vara svårt att fixa, men kan ni ge mig tips på frågor som jag behöver förbereda mig på?

Tack på förhand
Citera
2021-04-30, 11:19
Medlem
note-its avatar
Nämn dina 3 svagaste sidor...
Börja fundera på bra svar där så har du att göra ett tag.
Citera
2021-04-30, 11:33
Medlem
Mullrets avatar
Klä dig som folk, klipp naglarna och håret.

Var dig själv så går det bra
Citera
2021-04-30, 11:59
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Svara aldrig spydigt eller oförstående så ligger du direkt i toppen. Lev dig in i den typ av svar du tror de vill höra.
Citera
2021-04-30, 12:12
Medlem
hockexs avatar
Varför passar just du för den här tjänsten.
Hur har du lyckats vända något negativt till något positivt .
Beskriv hur du har hanterat en konflikt mellan en kollega.

Etc. Kommer alltid massa underliga frågor men så länge du kan svara någorlunda snabbt och med självförtroende kommer du säkert med till nästa intervju.

Vad fick du för frågor sist när du inte kunde svara på rak arm?
Citera
2021-04-30, 12:16
Medlem
Carrocks avatar
Svara inte på ett sätt som du tror hon vill, det kommer inte fungera. Strunta i att försöka resonera kring vilka frågor som kommer upp, läs istället på om själva jobbet och vad det innefattar, beskriv sedan dig själv i varje svar på ett sätt som gör att du passar för jobbet.
Citera
2021-04-30, 12:30
Medlem
FladderFarfars avatar
På frågan Varför du vill ha jobbet... Så svarar du att av det du kunde se när du googlade dom och läste på nätet så lät jobbet väldigt intressant.

Läs på!

Och tänk på att personkemi är 70% om du ska få jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in