Citat:
Ursprungligen postat av
bluka94
Hej!
Finns det nåt medel som man kan bekämpa vitgröe med.
Jag har köpt Dicotex® för att bekämpa ogräs. Det är en selektiv herbicid som dödar allt förutom gräset. Men, den biter inte på vitgröe då det är gräs också.
Har en flaska glyfosat, men den tar ju allt.
Tenacity har jag också en flaska av och det är en pre-emergent.
Alternativet är att göra en typ av rund skärm som man kan ha runt vitgröe medan man besprutar med glyfosat. Hoppas den också tar fröna i marken som vitgröe har fröat av sig. Blir lite meck att bygga ihop en skärm dock och därför undrar jag om någon känner till en herbicid som tar just vitgröe?
Bonus frågor:
- Tar glyfosat även vitgröes frön i marken?
- Om det nu blir glyfosat mot vitgröe, hur länge måste jag vänta på att så nytt gräs på stället där jag besprutat vitgröe med glyfosat? Vill inte att gräsfrön dör av skiten också.
Hur mycket vitgröe snackar vi? När jag jobbade på golfbana för x antal år sen så var det just glyfosat och en sprutanordning med skärm som vi använde oss av.
Jag vågar dock inte svara på om dom plockade fröna också, men jag tvivlar på det. Då vi försökte fånga upp klippningen innan avfröning.. Annars är kniv och hink det enda som gäller, plocka ut tuvorna helt enkelt!
Men en kombinationen av "gift", sen nysådd, sen gammalt hederligt knäande med kniven och hinken därefter är det enda vettiga svaret jag kan ge dig i nuläget. Jag kan dock se om jag kan komma över mer information, vad det lider