2021-04-29, 21:30
Medlem
Slde lgenhet i samband med huskp fr 10 r sen, lgenheten stod 100% p mig. Har gjort uppskov p frsljningen sen dess.

Slde huset och flyttade till nytt hus frra ret s nu ska jag och min sambo deklarera uppskov p frsljningen. Vill ven behlla uppskovet p lgenheten.

Hur ska vi deklarera? Mklaren tog 70 i avgift, ska vi d deklarera detta belopp vardera eller deklarera 35 vardera?

Samt r det mjligt att jag fortfarande kan ta uppskov fr gamla lgenheten?
Citera
2021-04-29, 22:54
Medlem
Poppemons avatar
Ni ska bda skriva i den totala summan fr kostnader (frbttringar de senaste fem ren och kostnader vid frsljning). Sen stllas % ut beroende p hur mycket nu ger.

Det borde inte vara ngra problem med uppskov (0% rnta fr tillflligt fr uppskov).
Citera
2021-04-29, 23:02
Medlem
terfring av ditt uppskov, ska jag d fylla i det beloppet jag har gjort uppskov p innan? S lggs det fregende beloppet till det nya beloppet?
Citera
2021-04-30, 01:16
Medlem
M0ngots avatar
Detta borde din mklare hjlpa dig med. Men du kan ta med dig uppskovet frn lgenheten.

Jag fick hjlp av min mklare och ska nsta r deklarera s som du sger. Hur ni ska fylla i vet jag dock inte. Men borde vara 50/50 frn huset fast du ven tar med vinsten frn lgenheten.
Citera
2021-04-30, 10:23
Medlem
Det gamla uppskovet tar du upp till beskattning nu nr du slt huset. Du kan allts inte behlla det.

Nr du rknat fram vinsten fr du kolla om du kan f nytt uppskov med din nya vinst. Gr att gra i Skatteverkets e-tjnster.

Mklararvodet frdelas efter garandel p det slda huset.
Citera
2021-04-30, 10:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Nilsson
Slde lgenhet i samband med huskp fr 10 r sen, lgenheten stod 100% p mig. Har gjort uppskov p frsljningen sen dess.

Slde huset och flyttade till nytt hus frra ret s nu ska jag och min sambo deklarera uppskov p frsljningen. Vill ven behlla uppskovet p lgenheten.

Hur ska vi deklarera? Mklaren tog 70 i avgift, ska vi d deklarera detta belopp vardera eller deklarera 35 vardera?

Samt r det mjligt att jag fortfarande kan ta uppskov fr gamla lgenheten?
Enklast r om ni fyller i varsin K5 dr ni anger varsin andel av det slda huset (kryssa i Individuellt). P din K5 terfr du uppskovet frn din lgenhet medan din partner inte gr det. Drefter kan ni rkna ut varsitt uppskov och det kommer att bli olika. Frsljningskostnader fr huset delas mellan er efter andel.

Sedan undrar jag vad det r fr skitmklare ni anlitat. Vettiga sdana erbjuder hjlp med deklarationen utan extra kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in