2021-04-29, 21:30
Medlem
Sålde lägenhet i samband med husköp för 10 år sen, lägenheten stod 100% på mig. Har gjort uppskov på försäljningen sen dess.

Sålde huset och flyttade till nytt hus förra året så nu ska jag och min sambo deklarera uppskov på försäljningen. Vill även behålla uppskovet på lägenheten.

Hur ska vi deklarera? Mäklaren tog 70’ i avgift, ska vi då deklarera detta belopp vardera eller deklarera 35’ vardera?

Samt är det möjligt att jag fortfarande kan ta uppskov för gamla lägenheten?
Citera
2021-04-29, 22:54
Medlem
Poppemons avatar
Ni ska båda skriva i den totala summan för kostnader (förbättringar de senaste fem åren och kostnader vid försäljning). Sen ställas % ut beroende på hur mycket nu äger.

Det borde inte vara några problem med uppskov (0% ränta för tillfälligt för uppskov).
Citera
2021-04-29, 23:02
Medlem
Återföring av ditt uppskov, ska jag då fylla i det beloppet jag har gjort uppskov på innan? Så läggs det föregående beloppet till det nya beloppet?
Citera
2021-04-30, 01:16
Medlem
M0ngots avatar
Detta borde din mäklare hjälpa dig med. Men du kan ta med dig uppskovet från lägenheten.

Jag fick hjälp av min mäklare och ska nästa år deklarera så som du säger. Hur ni ska fylla i vet jag dock inte. Men borde vara 50/50 från huset fast du även tar med vinsten från lägenheten.
Citera
2021-04-30, 10:23
Medlem
Det gamla uppskovet tar du upp till beskattning nu när du sålt huset. Du kan alltså inte behålla det.

När du räknat fram vinsten får du kolla om du kan få nytt uppskov med din nya vinst. Går att göra i Skatteverkets e-tjänster.

Mäklararvodet fördelas efter ägarandel på det sålda huset.
Citera
2021-04-30, 10:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Nilsson
Sålde lägenhet i samband med husköp för 10 år sen, lägenheten stod 100% på mig. Har gjort uppskov på försäljningen sen dess.

Sålde huset och flyttade till nytt hus förra året så nu ska jag och min sambo deklarera uppskov på försäljningen. Vill även behålla uppskovet på lägenheten.

Hur ska vi deklarera? Mäklaren tog 70’ i avgift, ska vi då deklarera detta belopp vardera eller deklarera 35’ vardera?

Samt är det möjligt att jag fortfarande kan ta uppskov för gamla lägenheten?
Enklast är om ni fyller i varsin K5 där ni anger varsin andel av det sålda huset (kryssa i Individuellt). På din K5 återför du uppskovet från din lägenhet medan din partner inte gör det. Därefter kan ni räkna ut varsitt uppskov och det kommer att bli olika. Försäljningskostnader för huset delas mellan er efter andel.

Sedan undrar jag vad det är för skitmäklare ni anlitat. Vettiga sådana erbjuder hjälp med deklarationen utan extra kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in