2021-04-29, 20:50
Medlem
Jag blir titt som tätt uppringd av hantverkare som påpekar att de just nu har en spolbil i mitt område, och de vill alltså sälja tjänsten stamspolning i villa for ca 6000kr. En gång ringde de två gånger på drygt en vecka. Då påpekade jag: ”så lustigt, ni hade en spolbil just i mitt område även förra veckan, vilket sammanträffande.” Då la han på.

Jag har förstått att det är ett arbete som tar ca 15 minuter. Är 6000kr för denna tjänst rimlig, och hur ofta spolar ni stammarna i era villor?

Om man nu som hantverkare åker runt i villaområden borde man upptäcka att det finns ett ganska stort behov av takläggning, takrengöring, fasadarbeten, målning och/eller puts. Men jag aldrig blivit uppringd av någon som erbjuder dessa tjänster.
Citera
2021-04-29, 20:52
Medlem
Dyrt och förmodligen en smula onödigt. Spara pengarna och använd dem ifall du ngnsin får stopp i ett avlopp. Bott i samma kåk sen 1979 och aldrig behövt spolbil.
Citera
2021-04-29, 20:53
Medlem
6000 kr är ett saftigt överpris. Du behöver inte spola ledningarna förrän du får problem.
Citera
2021-04-29, 20:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
6000 kr är ett saftigt överpris. Du behöver inte spola ledningarna förrän du får problem.

Så tror jag också. Kanske om man har hantverkare hemma som spolar ner massa skit i toalett, handfat och avlopp, men annars skulle jag inte gjort det.
Citera
2021-04-29, 21:06
Medlem
Har du gammal avloppsstam, så ska man inte spola för "underhåll", bara när du väl får stock. Rören kan vara sköra och det kan uppstå problem.

Sen spolar man aldrig heller för "underhåll".

Dom ringer bara och erbjuder dessa tjänster till folk runt om där dom har varit och spolat ett system. För att få mer jobb och tjäna mer pengar på sin resa där.
Citera
2021-04-29, 21:14
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Jag blir titt som tätt uppringd av hantverkare som påpekar att de just nu har en spolbil i mitt område, och de vill alltså sälja tjänsten stamspolning i villa for ca 6000kr. En gång ringde de två gånger på drygt en vecka. Då påpekade jag: ”så lustigt, ni hade en spolbil just i mitt område även förra veckan, vilket sammanträffande.” Då la han på.

Jag har förstått att det är ett arbete som tar ca 15 minuter. Är 6000kr för denna tjänst rimlig, och hur ofta spolar ni stammarna i era villor?

Om man nu som hantverkare åker runt i villaområden borde man upptäcka att det finns ett ganska stort behov av takläggning, takrengöring, fasadarbeten, målning och/eller puts. Men jag aldrig blivit uppringd av någon som erbjuder dessa tjänster.

När jag fick stopp och anlitade spolbil så var det 3x billigare så ...
Citera
2021-04-29, 21:15
Medlem
Om du har en högtryckstvätt så finns det slangdelar för just det ändamålet kostar några hundralappar sen vet jag inte om jag håller med övriga som inte anser att man bör rengöra rören var hos en granne häromdagen och hjälpte tanten! satan i gatan vad skit det satt i hennes rör tog 2 timmar att fixa hon hade aldrig gjort rent dom på 10 år så nog kan man spola ur rören var tredje år eller nåt!

Om du får en film som bekräftar rörstammens skick samt en urspolnimg så ligger priset runt 6000:-
Citera
2021-04-29, 21:18
Medlem
megacoolmans avatar
Det är ett bluff-företag som är igång igen. De brukar också försöka sälja in rensning av ventilation och vara ganska påstridiga. De hävdar bland annat att det är lagkrav på rengöring av ventilation i villor.

Spolning av avlopp gör man när det är behov för det, inte annars.
Citera
2021-04-29, 21:22
Medlem
Är i branschen och nej,
När det är stopp ring en spolbil,
Eller om det kluckar i avloppet så kan det behövas annars nej,
Citera
2021-04-29, 22:05
Bannlyst
Spola avlopp kan man oftast göra själv med varmvatten och slang.
Citera
2021-04-29, 22:40
Medlem
Pröjsade 12000 kr för 32 lägenheter med ett kök och bad så nog är det överpris allt.
Citera
2021-04-29, 23:17
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det är ett bluff-företag som är igång igen. De brukar också försöka sälja in rensning av ventilation och vara ganska påstridiga. De hävdar bland annat att det är lagkrav på rengöring av ventilation i villor.

Spolning av avlopp gör man när det är behov för det, inte annars.

Det där med ventilation/fläkt har jag också blivit uppringd om ett par gånger senaste åren. Jag blev helt osäker när de sa att min försäkring inte täcker om något skulle hända och att jag då inte hade fixat i fläkt/ventilation. Hur som haver så sket jag i det båda gångerna.
Tänkte att jag borde känt till om det de sa var sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in