Det finns en del negativa saker / omständighet man kan förbättra eller undvika från att inträffa. Men det finns desto fler saker man inte kan göra något åt men som påverkar ens psykiska hälsa negativt.
Den enda rimliga lösningen på dessa är att acceptera dem och sluta bry sig. Låta det vara som det är.
Vilka saker i din omgivningen påverkar din psykiska hälsa negativt som du inte kan göra något åt?
Frustreras och mår du dåligt över dem, och i så fall varför och hur tänker du lösa det? Är det bäst att strunta i saker man inte kan göra något åt, eller bör man ändå kämpa?
Två exempel som påverkar mig negativt som jag inte kan göra något åt:
1) Fastighetsskötare som väcker mig genom att föra oväsen. Jag kan döda dem men det hade bara kommit nya. Det är sannolikt inte så att fastighetsvärden avlönar hantverkare för skoj skull för att jävlas.
2) Och säg miljön... Vad kan jag göra som en vanlig människa bland miljarder andra... Praktiskt taget ingenting mer än måhända må dåligt och stånga mig blodig, så jag gör därför ingenting.
Foliehattar som tror att jorden är platt... Månlandningen är fake.... eller att C19 (och vaccinet) är en konspiration iscensatt av S.P.E.C.T.E.R eller nått liknande trams.
Jag är arbetsmässigt i en situation där jag inte kan komma vidare. Allt beror på en person som jag är släkt med och inte vill bli osams med.
Jag kan egentligen inte klaga eftersom jag knappt behöver jobba och plockar ut en lön varje månad som är en bra bit över vad en medel tjänar. Men jag står och stampar på samma ställe och kommer inte vidare i livet eller kan utvecklas personligt.
Jag är arbetsmässigt i en situation där jag inte kan komma vidare. Allt beror på en person som jag är släkt med och inte vill bli osams med.
Jag kan egentligen inte klaga eftersom jag knappt behöver jobba och plockar ut en lön varje månad som är en bra bit över vad en medel tjänar. Men jag står och stampar på samma ställe och kommer inte vidare i livet eller kan utvecklas personligt.
Vart vill du komma... Du kan väl utvecklas och mogna på det filosofiska planet och göra din inre resa...
Jag har under senare år börjat inse att det är så lätt att skylla på "men det är något jag inte kan göra något åt". Sällan är det så. Sen är kanske inte lösningen den man skulle önska. Men det mesta går faktiskt att undvika om det får dig att må dåligt.
En sak som är svårt att undvika för mig är familjesituationen som är allt annat än ideal, men det är ändå en sak jag intalar mig själv att jag accepterar och helt enkelt tar avstånd från för att det får mig att må dåligt att vara i det.
Det jag inte kan påverka mer än vad jag har gjort och gör är kronisk smärta från diskbråck och facettledsartros samt HPPD. Det sistnämnda har totalt förstört mitt liv då det har berövat mig på mina intressen, min förmåga att kunna studera och jobba samt har drivit in mig i en djup depression med självmordstankar i stort sett varje vaken sekund.
Det är lite ironiskt hur ett par bloss cannabis kan ha så förödande konsekvenser, att gå från att träna regelbundet, spela dator, resa, plugga, arbeta och leta hus med sambon till att ligga på soffan 80% av den vakna tiden och bara önska att jag får ett hjärtstillestånd i sömnen p.g.a. de visuella, kognitiva och psykiska störningarna som detta har orsakat.
Jag känner mig som ett skadat djur som borde tas bort.
Det jag inte kan påverka mer än vad jag har gjort och gör är kronisk smärta från diskbråck och facettledsartros samt HPPD. Det sistnämnda har totalt förstört mitt liv då det har berövat mig på mina intressen, min förmåga att kunna studera och jobba samt har drivit in mig i en djup depression med självmordstankar i stort sett varje vaken sekund.
Det är lite ironiskt hur ett par bloss cannabis kan ha så förödande konsekvenser, att gå från att träna regelbundet, spela dator, resa, plugga, arbeta och leta hus med sambon till att ligga på soffan 80% av den vakna tiden och bara önska att jag får ett hjärtstillestånd i sömnen p.g.a. de visuella, kognitiva och psykiska störningarna som detta har orsakat.
Jag känner mig som ett skadat djur som borde tas bort.
Du får utveckla lite. Hur har cannabis gett dig diskbråck?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!