2021-05-02, 21:16
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu får du förklara ordrntligt. Om ordinarie förfaller 29e så bör du ju kunna betala den om lönen kommer 25e. Eller har du satt i system att betala en månad senare varje månad?

Jag förstår det som att TS betalar alla räkningar den 25, och vill inte betala en annan dag.

Men denna betalas med autogiro och då kan man inte välja dragningsdatum själv, utan dragningen sker kl 00.01 på förfallodatumet, datum 29 (eller nästa bankdag).

Förstår inte riktigt varför täckning saknas på kontot, men kanske man för över ifrån sparkontot och nollar betalarkontot vid räkningsbetalningarna den 25?

Personligen så hade jag sett till att alltid ha 500 kr på transaktionskontot fram till den sista dagen varje månad, så att alla ev. autugiro går igenom.
Citera
2021-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fast jag får inga anmärkningar bara för dom lämna in den och det går till rättegång man har ju chans att bestrida skulden.
Det är just frågan om det är någon ide att bestrida skulden om dom ändå har rätt att göra vad dom vill. Jag känner mig så jävla sviken då jag trodde vi hade en överenskommelse.

Är det värt risken? Förlorar du i rätten får du betala rättegångskostnaderna och eventuellt ett utslag (betalningsanmärkning).

Källa: Har jobbat på ett inkassobolag
Citera
2021-05-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Är det värt risken? Förlorar du i rätten får du betala rättegångskostnaderna och eventuellt ett utslag (betalningsanmärkning).

Källa: Har jobbat på ett inkassobolag

Nja, utslag först om det sedan går till kronofogden och gl inte betalat innan utslag, då genereras en anmärkning.
Rättegångskostnaderna är tämligen begränsade i småmål, men visst förloraren får betala.
Citera
2021-05-05, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Nja, utslag först om det sedan går till kronofogden och gl inte betalat innan utslag, då genereras en anmärkning.
Rättegångskostnaderna är tämligen begränsade i småmål, men visst förloraren får betala.

Om jag minns rätt så kommer ett utslag om man förlorar målet och inte betalat
Citera
2021-05-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyphos
Om jag minns rätt så kommer ett utslag om man förlorar målet och inte betalat

Pratar vi om mål så rör det sig om ärende som hanterats av domstol. Efter domslut finns tid att betala, sedan kan fordringsägaren lämna ärendet till kronofogden med en klar exekutionstitel, först då finns underlag till betalningsanmärkning.
Citera
2021-05-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Dom har godkänt att jag får uppskov under 2 års tid. Samtidigt som att jag har meddelat dom varje månad om att skjuta fram betalningen till den 25 då dom alltid lägger den någon dag innan.

Enligt deras medlemsavtal drar de månadsavgiften i förskott den 29:e. Du har velat skjuta fram det till den 25:e, är ju nästan en månad vi talar om. De har väl helt enkelt nya rutiner, att de snabbare skickar till inkasso än förut.
Citera
2021-05-09, 19:54
Medlem
boriss avatar
Men orka...

Bara släpp det och gå vidare med ditt liv.
Seså, hitta på något roligt som gör dig glad istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in