Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-04-28, 22:33
  #1
Medlem
Ska börja plugga här snart i ett år cirka och tanken från början var att inte använda mig av CSN lån för jag inte vill ha några skulder, men nu har jag tänkt efter lite och har kommit fram till att: är det inte jävligt dumt att inte ta csn lån? Jag kan ju använda dom pengarna till att investera på börsen istället för att lägga dom på studier.

Hur skulle ni göra?
Citera
2021-04-28, 22:35
  #2
Medlem
calvinclowns avatar
Personligen. Absolut tagit CSN. Bästa lånet du kan ta. Vem säger något annat?
Citera
2021-04-28, 22:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Personligen. Absolut tagit CSN. Bästa lånet du kan ta. Vem säger något annat?


Har jag förstått det rätt så ska väl csn lån vara helt fritt från räntor?
Citera
2021-04-28, 22:44
  #4
Medlem
Glorfindels avatar
Jag tog inte lån, jag tänkte att jag hade så jag klarade mig ändå, vilket jag gjorde.
Med facit i hand så var ju detta naturligtvis ett misstag. Jag skulle tagit max lån och investerat på börsen. Jag tycker att du skall göra det.
Citera
2021-04-28, 22:46
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Ska börja plugga här snart i ett år cirka och tanken från början var att inte använda mig av CSN lån för jag inte vill ha några skulder, men nu har jag tänkt efter lite och har kommit fram till att: är det inte jävligt dumt att inte ta csn lån? Jag kan ju använda dom pengarna till att investera på börsen istället för att lägga dom på studier.

Hur skulle ni göra?

Så gjorde jag. Jag pluggade ett år och tog fullt csn-lån, fast jag har sparat ihop en hel del genom åren.
Pengarna som blev över satte jag i fonder.

Skulle du vilja bli av med lånet någon gång framöver, så är det ju bara att betala av hela summan.
Citera
2021-04-28, 22:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Har jag förstått det rätt så ska väl csn lån vara helt fritt från räntor?
Du har inte förstått det rätt. CSN-lån har räntor.
Citera
2021-04-28, 22:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Ska börja plugga här snart i ett år cirka och tanken från början var att inte använda mig av CSN lån för jag inte vill ha några skulder, men nu har jag tänkt efter lite och har kommit fram till att: är det inte jävligt dumt att inte ta csn lån? Jag kan ju använda dom pengarna till att investera på börsen istället för att lägga dom på studier.

Hur skulle ni göra?
Ta lånen och köp bitcoin. När din utbildning är klar kommer du inte att behöva den eftersom du vältrar dig i pengar.
Citera
2021-04-28, 22:58
  #8
Avstängd
Dekorimas avatar
Utbetalning från CSN består av en bidragsdel och en lånedel. Det finns inget annat lån som kommer i närheten när det gäller låg ränta och amorteringstid. Bidragsdelen är dessutom gratis.

Däremot är du efterbliven om du inte har ett mål med dina studier.
Citera
2021-04-28, 23:18
  #9
Medlem
Ta lånet och investera. Du kan ju till och med sätta dom på ett sparkonto och få högre ränta. Om du inte orkar vara aktiv på börsen så sätt pengarna i en indexfond.
Citera
2021-04-28, 23:50
  #10
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Att inte ta lånet och investera (om man kan finansiera sin studietid på annat sätt) är urkorkat. Sätt in pengarna i vanliga indexfonder.
Citera
2021-04-28, 23:51
  #11
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cub77
Har jag förstått det rätt så ska väl csn lån vara helt fritt från räntor?

Nej, CSN-lånet har en ränta och en årlig administrativ avgift. Däremot är räntan (och administrativa avgiften) så extremt lågt att det är enormt fördelaktigt att ta lånet och investera pengarna istället. Dessutom lång avbetalningstid på lånet, vilket gör det ännu fördelaktigare.
Citera
2021-04-28, 23:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Så gjorde jag. Jag pluggade ett år och tog fullt csn-lån, fast jag har sparat ihop en hel del genom åren.
Pengarna som blev över satte jag i fonder.

Skulle du vilja bli av med lånet någon gång framöver, så är det ju bara att betala av hela summan.
Var du ej rädd att fonderna kan minska i värde
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback