2021-04-28, 21:11
Medlem
PutinPowers avatar
Hej hej, en bekants förälder till mig sitter i skiten. Hon har skulder på 650 000 kronor i privata skulder Tidigare har hon varit fast anställd men beslutade sig för ett tag sen att starta ett företag, hon äger i dagsläget ett aktiebolag (50 aktier till cirka 100kr/st) Hon har idag amorteringskostnader på 11600 kr. Jag undrar om hon hade fått beviljat ett företagslån, kan hon isf använda dessa pengar för att betala sina privata skulder? Kan hon efter att hon sökt och fått lånet beviljat kanske skriva över skulderna till företaget?
Citera
2021-04-28, 21:21
Medlem
Det är väl bara och börja beta av skulderna? Finns flera som har den mängden skulder och mer till och med och det går utmärkt
Varför försöka föra över en helt normal lånesituation till företagslån?
Citera
2021-04-28, 21:21
Medlem
Företaget skulle troligen inte få ett beviljat lån.

Hon kan inte använda dessa pengar privat och hon kan inte skriva över skulderna till företaget.

Ungefär så.

Skulle skulderna vara relaterat till något företaget behöver kan bolaget köpa detta.
Citera
2021-04-28, 21:25
Medlem
PutinPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Det är väl bara och börja beta av skulderna? Finns flera som har den mängden skulder och mer till och med och det går utmärkt
Varför försöka föra över en helt normal lånesituation till företagslån?

Hennes företag är nystartat och kundkretsen är därför väldigt liten än så länge. Det kommer inte in tillräckligt med inkomst, just därför jag funderade på detta.
Citera
2021-04-28, 21:26
Medlem
PutinPowers avatar
En annan sak jag kom på är om hon hade kunnat få beviljat ett privatlån och ha företagets värdering och kapital som säkerhet?
Citera
2021-04-28, 21:36
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
En annan sak jag kom på är om hon hade kunnat få beviljat ett privatlån och ha företagets värdering och kapital som säkerhet?

Du tycker inte att nedan säger emot ditt resonemang? Ett nystartar företag med "väldigt liten kundkrets" kan inte vara värt många korvören. Att det inte kommer in tillräckligt med "inkomst" säger väl allt...

Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Hennes företag är nystartat och kundkretsen är därför väldigt liten än så länge. Det kommer inte in tillräckligt med inkomst, just därför jag funderade på detta.
Citera
2021-04-28, 21:51
Medlem
Ts gör dig själv en tjänst och släpp detta,

Att kvinnan dragit på sig 650k i skulder är hennes problem, livet går vidare , man dör inte av skulder,

Tvärtom kan det vara en befrielse för en del när dom får så mkt skulder, när dom väl släpper taget så slipper dom bry sig om räkningar och felparkeringsavgifter

Låt henne reda ut det själv eller göra vad hon vill,
Citera
2021-04-28, 21:59
Medlem
Enterprises avatar
Om företaget är nystartat och har låg omsättning har det sannolikt sämre kreditvärdighet än kvinnan ifråga. Hon kan alltså inte ta lån på företaget. Att ta företagslån för att betala privata skulder är förresten ett säkert kort att få betydligt större skatteskulder.

Om hon har dyra lån kan hon försöka refinansiera dem (låna av billigare bank för att betala gamla skulder). Annars är det väl bara att börja amortera. 650K är ganska lite jämfört med många andra.
Om hon inte kan försörja sig på företaget kanske hon måste ta en deltidsanställning och ha företaget vid sidan om till en början. Rom byggdes inte på en dag. Man blir inte rik över en natt. Och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in