2021-04-27, 16:27
Medlem
Hej! jag har en sjuhelvetes jävla ångest titt som tätt som jag helt enkelt lever med. När denna kryper fram så börjar jag känna mig lättfotad och min nacke "tappar" känseln. Det känns som att jag behöver tänka och kordinera mitt eget huvud annars ramlar det av plankan, är jag ensam om att känna såhär? Det är inte bara vid ångest detta sker utan även när min kaffekonsumtion överstiger det normala eller när jag inte ätit på alldeles för många timmar (kan säkert ha en faktor av ångest inblandat i dessa två element likväl). Men hur som helst, denna känsla av att vara lätt om nacken måste någon annan också märkt av? Vad är detta?
Jag inbillar mig att det handlar om någon sorts muskelkänsel som tappar stinget. Ibland behöver jag lägga mig ner i sängen och verkligen tukta in mig i kudden för det känns som att jag spänner nacken trots att jag ligger i en vanlig och neutral position.

När väl ångesten kommer fram så känns det som att jag behöver stödja nacken.

Någon som vet vad detta kan vara? Jag är ung, frisk i övrigt och brukar inga substanser eller något sånt där överhuvudtaget som kan kopplas till detta.

Tacksam för hjälp
Citera
2021-04-27, 19:40
Medlem
insvepts avatar
Är inte riktigt klar på vad du menar, men...

Vid stress/ångest är det lätt att spänna axlarna och nacken. Det kan leda till att man (temporärt) tappar känsel i nacke, huvud och ansikte. Tappar du känseln någonstans där när du får ångest? Du kan lätt känna med fingrarna om något område är avdomnat i så fall.

Om det är så, så kan du massera nacken och området runtomkring, och försöka slappna av så kommer känseln tillbaka snart, och den konstiga känslan du har kanske släpper.
Citera
2021-04-27, 20:12
Medlem
Domningar i nacke verkar vara ett ångestsymptom:

https://www.land.se/halsa/stress-kan-orsaka-domningar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in