Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-05-27, 21:51
Medlem
Jag har nästan blivit klart med bygget ut av min första flugspö! Men jag är inte riktigt nöjd med lackningen ut av spöet, Men en maskin kostar 1400 kr att köpa, det borde kunna gå att bygga en maskin smidigt, Men den ska ha en motor som typ snurrar i 3-10 varv i minuten, finns det såna motorer att köpa, ser helst att motorn är så man kan köra den på batterier, typ 12v, Om det är någon som skulle kunna tänkas sitta på en bra ritning eller har ideer på maskinen kan ju gärna posta tips, så jag kan komma igång med bygget, lovar att lägga upp bilder på projektet sen!

P.s Vi kan väl börja diskutera och dela med oss om våra erfarenheter inom spöbyggnation i denna tråd, skulle vara trevligt
Citera
2006-05-30, 21:09
Medlem
curdmans avatar
De motorer som man använder när man grillar tex hela kycklingar är växlade så att de snurrar väldigt långsamt, dessutom drivs de av vanliga batterier. Vet dock inte om de är tillräckligt långsamma för detta ändamål.
Citera
2006-05-31, 18:19
Medlem
Kanske innte något svar på frågan men jag kan för inspirationens skull meddela att det på Norsk Skogbruksmuseum i Elverum (Norge) finns en utsällning på diverse maskiner som har använts vid tillverkbing av just flugspö bland annat. Den så kallade splitkein-tekniken har väl nork härkomst. tekniken gick så vitt jag vet ut på att med en maskin klyva bambustavar för att sedan lima i hop dessa. Hur de bar sig åt när de lackade dessa spön av bambu vet jag inte men det är möjligt att det finns något att hämta om det också på det aktuella museet.

Ideen med en grillmotor tycker jag annars låter som ett utmärkt förslag att utgå i från.
Citera
2006-06-01, 06:07
Medlem
Det lät intressant, får ta mig en sväng till Elverum nästa gång man är hemma i Värmland, Har varit där för många år sedan, Ett fint och intressant museum!

Ska kolla med kjell.com eller se, dom kan ha motor har ja fått tips på!

Fortsätt skriva, fall ni har förslag på konstruktionen i sig!
Citera
2006-06-02, 01:06
Medlem
Fogelbergs avatar
En kille i fiskeforum byggde ett spö, som motor använde han en spegelbolls-motor av batteridriven modell
Citera
2006-06-02, 01:08
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skymningsglöd
Kanske innte något svar på frågan men jag kan för inspirationens skull meddela att det på Norsk Skogbruksmuseum i Elverum (Norge) finns en utsällning på diverse maskiner som har använts vid tillverkbing av just flugspö bland annat. Den så kallade splitkein-tekniken har väl nork härkomst. tekniken gick så vitt jag vet ut på att med en maskin klyva bambustavar för att sedan lima i hop dessa. Hur de bar sig åt när de lackade dessa spön av bambu vet jag inte men det är möjligt att det finns något att hämta om det också på det aktuella museet.

Ideen med en grillmotor tycker jag annars låter som ett utmärkt förslag att utgå i från.
Splitcane tekniken var det en fiolbyggare som kom på.. minns inte nationalitet men jag tror det var en engelsman... kan nog återkomma med mer fakta om detta.
Citera
2006-06-02, 15:47
Medlem
ja det är alltid intressant med lite flugfiske historia!
Citera
2006-06-02, 17:57
Medlem
Fogelbergs avatar
Skriver av ett stycke ur boken PRISMAS STORA BOK OM FISKE (i min mening en bra bok om man vill läsa om olika sorters fisketyper med mera).

Citat:
De spön som användes under 1700-talet var först och
främst redskap för att fånga upp fiskens hugg. Överhuvud-
taget påminner den tidens flugfiske bara i liten grad om
dagens flugfiske. Sålunda kastades inte lina och fluga, utan de
svingades ut till fiskens förmodade ståndplats. Först vid 1700-
talets slut började man tillverka små primitiva rullar med
plats att förvara en mindre mängd lina. Ungeför samtidigt
hade man upptäckt att linorna kunde taperas genom att fler
hästtagel tvinnades in i mitten än i ändarna.
I början av 1800-talet hade spönas längd kortats ned av-
sevärt, från 16-18 fot till 11-12 fot. Man experimenterade fli-
tigt med olika typer av spömaterial, bland annat green heart,
hickory och bambu. Vid mitten av 1840-talet lyckades en
amerikansk fiolbyggare tillverka det första splitcane-spöt av
hoplimmade smala bamburibbor. Genombrottet var därmed
ett faktum. Man hade nu äntligen funnit ett perfekt spömate-
rial och ett överlägset konstruktionssätt att bygga riktigt starka
och ändamålsenliga spön.

På så vis är det... jag skulle kunna skriva av hela boken, men hur kul är det??
Citera
2006-06-02, 18:56
Medlem
intressant läsning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här