2021-04-26, 20:56
Medlem
Jag har alltid stört mig på självhjälps-gurus som ska hålla föredrag, sälja böcker... och nu senast... lansera en egen betal-app... det bottnar nog i att jag helt enkelt tycker att de utnytjar människors psykiska ohälsa för att göda sitt eget ego och plånbok, aja nu tänkte jag inte att det skulle handla om mig och min sjuka hang-up på fenomenet, utan psykologin bakom deras beteende.

Här är mina 4 favoriter när jag vill trigga mig själv;

-Tomas Gunnarsson
-Johannes Hansen
-Björn Rudman
-Micke Gunnarsson

Jag går in på deras sidor lite då och då, de lägger upp "inspirerande/upplyftande/kloka" texter lite då och då, ALLTID signerat med sitt eget namn, samt en text till bilden avslutad med "glöm inte att följa/dela/köp min bok/ladda ner min app osv", blandat med galet tillrättalagda selfies.. så sjukt uppenbart att det är handlar om att promota sig själva primärt, och ev hjälpa andra sekundärt.

Har börjat fundera på om jag ska sätta igång och börja argumentera emot dessa herrar på deras egna plattformar, men jag hejdar mig... tänker... de hjälper antagligen många trots allt... varför ska jag lägga mig i och ev förstöra för någon som anser sig hjälpt av vad jag anser vara rena flosklerna.

Min tes är att antingen behöver de bekräftelsen (vilken förövrigt till 99% kommer ifrån kvinnor) på att de är "kloka" för att själva må bra, eller så är de sjukt cyniska och fattar att det är en jävligt smidigt sätt att få in stålars utan större ansträngning.. skulle vilja höra lite hur andra tänker och resonerar?

Medans jag skriver det här börjar jag fundera på om jag kanske skulle sluta störa mig, och istället hoppa på tåget och göra ett försök själv, kanske skulle kunna säga upp mig om jag bara lyckades få tillräckligt stor följarskara... samt massor av kvinnliga beudrare.. vore kanske inte så dumt... a journey of a thousand miles begins with a single step
Citera
2021-04-26, 21:11
Medlem
neosnakess avatar
De har förstått några få grundläggande koncept gällande kvinnor och bara "run with it". Det är så pass mycket som de missat men tror att de är gurus bara för att de förstår några få koncept. Det är en aning pinsamt att titta på, hur kan man ens tro på skiten de spottar ur sig? De förstår vissa grejer vilket gör att de tror att de är upplysta gurus som gör att deras alla andra tankar och idéer är sanna.

Det gör ont att titta på, för det är som att titta på en treåring som förstått att jorden är rund för att sedan spotta ur sig annan fakta gällande rymden.
Citera
2021-04-26, 21:31
Medlem
Telegramas avatar
Visst är det tröttsamt med självhjälpsindustrin?! Inte bara floskler och kassa förenklingar utan alltid med detta överdrivna leende och tjoade.
Citera
2021-04-26, 21:34
Medlem
Pungspark..s avatar
Ensamma och sköra kvinnor behöver en man i sina liv. Här har vi män som står och säger självklarheter till vilsna damer och de betalar gärna för det.

Kan man likna det vid prostitution? Män betalar för sex (fortplantning) och kvinnor betalar för vägledning av en man (trygghet?). Precis vad våra reptilhjärnor säger åt oss att vi behöver.
Citera
2021-04-27, 11:11
Medlem
Fittheligeandes avatar
De tjänar mycket pengar på att spotta ur sig floskler.
Citera
2021-04-27, 13:50
Medlem
Men tror ni att dom själva genuint anser att dom är goda och upplysta individer som gör gott , och att pengarna kommer som en bonus men e.g inte är något de bryr sig om.. eller är dessa herrar genomcyniska ? Jag är nyfiken hur andra tänker i den frågan..
Citera
2021-04-27, 20:07
Medlem
Det är ofta väldigt provocerande med dessa idioter, ja. Dom liksom serverar "dom enkla sanningarna", i stil med "kinesiskt visdomsord" och verkar, som så många andra, fastnat och fängslat in sig själva i någon slags identitetspolitik, som dom tjänar pengar på och hyllas för, från sin pöbel, bönder, mänskor som gärna snabbt vill hitta en punkt att stanna vid, bland "sanningarna".
Serverar dom enkla sanningarna, så att "alla får vara med". I en slags tankevurpa där, om inte alla får vara med, finns det någon som vill börja slakta.

Självklart behöver dom bekräftelse, det är deras identitet, dom blir socialt döda utan bekräftelsen och vet egentligen mindre om livet och världen än vad dom utger sig för.
Samtidigt kanske dom ser sina instagram-visdomsgrejer som lockande inbjudningar från läsarna att "dela med sig".

Nästan ännu äckligare denna konstiga norm, att alla "bör" dela med sig. Något gruppe-knull-liknande skit som helt saknar känsla för integritet, autonomi, individens särart(utan att därigenom leda till vilja att dominera), men dom är antagligen fast i en del grundfundament som är falska, men som dom måste tro på för att inte sluta och gå ned i en kanske välgörande social död.
Instagram är ytlighetens livboj för egentligt socialt döda inombords. Samma jante-mänskor som ser dominans och hot överallt och vill lagstifta och skapa stora namnunderskriftsinsamlingar, som om det vore viktig och rebellisk kamp.
Citera
2021-04-30, 01:11
Medlem
vasaduellers avatar
De vill väl bara få ligga lite mer. Det är inte meningen att du, som man, ska bry dig om dem.
Citera
2021-07-26, 14:19
Medlem
JumpingJacks avatar
I Nyhetsmorgon på TV4 har en Björn Rudman varit med och pratat ett par gånger i sommar. Jag googlade och hamnade på den här tråden och på hans Instagramkonto som till största delen består av ansiktsporträtt på honom själv och beundrande kommentarer från kvinnor.

Han skriver om sina patienter på Instagram. Vad har han har för utbildning?
Citera
2021-07-28, 00:00
Medlem
Jag hatar dom. Och lika mycket alla som väljer deras "visdom". Dom har ingen eller väldigt mild systemkritik och dom är inte några man vill ha vid sin sida, om och när det blåser storm och iskyla.

Varför väljer folk dessa idioter och dras till dom? För att dom presenterar lättbegripliga visdomar som inte hotar status quo eller ifrågasätter någon med makt och inflytande. Det kräver ingenting och så kan man låtsas som om man är en god mänska.
Att dom driver sina konton är väl antingen för att dom är bögar, smygbögar eller tror att det mänskor mest av allt vill ha eller behöver, är någon "kompis" eller "förebild".
Hatar dom alla. Och ja, det är en legitim känsla och är väl underbyggd av argument.

Dom väljer dessa gurus, för att "dom hatar ju iaf inte". Hat betyder numera våld och totalt livsfarliga hot mot systemet, sexism och allt möjligt. Det är lättare när någon svärsmors-dröm säger något lagom lättbegripligt och korkat som ångesten och förvirringen kan trubbas av mot.
Citera
2021-08-03, 14:26
Avslutad
Hybris
Citera
2022-03-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesboll

Min tes är att antingen behöver de bekräftelsen (vilken förövrigt till 99% kommer ifrån kvinnor) på att de är "kloka" för att själva må bra, eller så är de sjukt cyniska och fattar att det är en jävligt smidigt sätt att få in stålars utan större ansträngning.. skulle vilja höra lite hur andra tänker och resonerar?

[/i]

Ja du har helt rätt!
Det är ett enormt bekräftelsebehov som ligger till grund för dessa skenheliga självhjälpsgurus.
Det märkliga är att folk går på det. japp 99% kvinnor...

Min "förebild" är den där Micke Gunnarsson. Han blev ju plötsligt expert på relationer - just samtidigt som att hans fru skiljdes ifrån han. HAHA
Frun hans tröttnade väl på att sitter hela dagarna och snackar upp andras fruar på Insta gram.
Hörde rykte att han har "nära kontakt" med flera andra gifta kvinnor. Alltid klockren Milfs. Bara "samtal". Djupa fina samtal Så klart... HOHOHOHO

Just när han blev ut kickad verkar det på hans insta som att skilsmässa och att bryta sin relation är det bästa som finns! Så fiiiiint att en relatiunsguru lobbar för att folk skall skiljas. hahahaha
Plötsligt blev han också sexguru. Han smyger igång sex snacket på sin Insta profil. Sen kör han väl vidare i privata chattar och djupa fina samtal med damerna på telefon.
Gött för honom med en eller två milfs i varje hamn när han är ute på "föreläsningar"... hahaha
Verkar vara en riktigt slipad player med stort bekräftelsebehov.
En förebild! hahaha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in