2021-04-28, 11:06
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag är inte mycket för de konventionella fackförbunden. De sitter allt som oftast i arbetsgivarens knän.

Men det finns undantag; SAC Syndikalisterna ex. Jag är själv åt höger, men anser att stora orättvisor inte borde förekomma på jobb. Allra minst i etablerade företag som Sodexo.

Jag vet personligen om två enskilda fall där hjälp från SAC renderat i rejäla utbetalningar till den anställde. Företrädarna för SAC är nämligen osedvanligt ettriga och envisa. De kan lagarna i minsta detalj och är jobbiga att ha emot sig.

Ett uppmärksammat fall var en man på SAAB i Göteborg. Då tillhörde de General Motors. En anställd man på SAAB demonstrerade utanför fabriken i sin husvagn där han hängt upp banderoller från SAC. Eftersom mannen var enda medlemmen i SAC på företaget kunde han föra sin egen talan. Och han var ytterst insatt i juridik.

Det hela slutade med att GM tyckte detta var dålig publicitet och mannen ifråga fick en utbetalning som gjorde att han kunde gå i pension i 50-års åldern.

Om det stämmer att städaren på Sodexo inte hade symptom innan han kom in på jobb så borde ett fackförbund klara av att företräda sin klient och på ett relativt enkelt sätt ge honom upprättelse.
Citera
2021-04-28, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Om det stämmer att städaren på Sodexo inte hade symptom innan han kom in på jobb så borde ett fackförbund klara av att företräda sin klient och på ett relativt enkelt sätt ge honom upprättelse.

Det är just vad som är den springande punkten. Vad som står att läsa i slaskpressen är inte att ta som säkerställd fakta.
Citera
2021-04-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristofiles
Hade dom haft mer på fötterna hade det framgått i första förhandlingen. Man sparar inte fakta till centrala förhandlingar.

Det kan mycket väl vara ett svepskäl från Sodexo men i så fall kommer det grumlas sönder i centrala förhandlingar.

Har hittat en annan artikel om städning under coronapandemin

Det är precis så som jag har skrivit om arbetsmiljön.

Ett år med corona – städyrket farligare men statusen har ökat
Arbetsmiljön hamnar i fokus. Städarnas status höjs. Fastighetsskötare får mer att göra. I dag är det ett år sedan Världshälsoorganisationen WHO slog fast att covid-19 är en pandemi. Och ingen räknar med att det ska bli som förr igen.

– Jag vill gärna tro att arbetsmiljöfrågan flyttas upp i prioritetsordningen nu, både hos oss och hos arbetsgivarna. Pandemin har gjort att många arbetsgivare på ett brutalt sätt har upptäckt att arbetsmiljön är viktig och att samverkan är bra, säger Torbjörn Jonsson, central arbetsmiljöombudsman på Fastighets.

https://fastighetsfolket.se/2021/03/11/ett-ar-med-corona-stadyrket-farligare-men-statusen-har-okat/
Citera
2021-04-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ironisk?

Ja va fan tror du?
Citera
2021-04-28, 23:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Ja va fan tror du?

Man vet aldrig här på Flashback.
Citera
2021-04-28, 23:20
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Låter märkligt, om det inte finns fler fakta som inte kommer fram.
På mitt jobb har tre st kollegor vid olika tillfällen fått symptom under arbetsdagen, och gått hem och testat positivt. Samtliga hann smitta en eller flera kollegor. Ingen blev avskedad.

Samma sak har hänt på mitt jobb ochså. Och naturligtvis ingen som har blivit avskedad.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in