• 1
  • 2
2021-04-26, 16:45
Medlem
zoombos avatar
Stenskott får vi alla och vissa kräver lackförbättring. För detta finns lackstift men det är svårt att få till det så att det nästan blir osynligt; antingen så blir det bara en yta mot plåten som får färg men "gropen" består eller så blir det en stor bulle som inte sällan rinner ut. I värsta fall får man börja om. Någon gång har jag lyckats göra en perfekt fyllning, alltså så att det som finns på den lilla lackpenseln flyter ut och täcker igen hålet till samma nivå som övrig lack men jag vet banne mig inte hur jag gjorde så jag undrar: vad är knepet?
Ska man försiktigt värma ytan eller burken först?
Droppa i en pyttliten droppe thinner i skadan först?
Blanda ut färgen lite innan den appliceras?
På nåt sätt försöka sänka ytspänningen?

Ovidkommande kommentarer undanbedes för det är inte "bara" att dutta i färg godtyckligt, det måste finnas nåt bättre knep som man kan använda.
Citera
2021-04-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Stenskott får vi alla och vissa kräver lackförbättring. För detta finns lackstift men det är svårt att få till det så att det nästan blir osynligt; antingen så blir det bara en yta mot plåten som får färg men "gropen" består eller så blir det en stor bulle som inte sällan rinner ut. I värsta fall får man börja om. Någon gång har jag lyckats göra en perfekt fyllning, alltså så att det som finns på den lilla lackpenseln flyter ut och täcker igen hålet till samma nivå som övrig lack men jag vet banne mig inte hur jag gjorde så jag undrar: vad är knepet?
Ska man försiktigt värma ytan eller burken först?
Droppa i en pyttliten droppe thinner i skadan först?
Blanda ut färgen lite innan den appliceras?
På nåt sätt försöka sänka ytspänningen?

Ovidkommande kommentarer undanbedes för det är inte "bara" att dutta i färg godtyckligt, det måste finnas nåt bättre knep som man kan använda.

Detta undrar jag också. Jag brukar ta lite t-röd i hålet för få det rent. Thinner funkar också. Det blir ofta en upphöjning eller nedsänkning där man kört
Citera
2021-04-26, 20:09
Bannlyst
Polera efteråt.
Citera
2021-04-26, 20:12
Medlem
carlpetersen73s avatar
Testa att lägga i färgen med en tandpetare, enklare att få rätt mängd då.
Citera
2021-04-26, 20:18
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Lägg i "för mycket" färg så att det sticker upp över omgivande lack. Våtslipa och polera till önskat resultat.
Citera
2021-04-26, 20:29
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Lägg i "för mycket" färg så att det sticker upp över omgivande lack. Våtslipa och polera till önskat resultat.

Jo men om man vill slippa slip- och polerarbetet? Får då måste man i princip ta hela huven om det ska se bra ut...och då kommer resten av bilen att se skabbig ut osv.
Jag vet ju att det går i att få rätt färgmängd direkt på nåt sätt. Tandpetare...ja kanske det?
Citera
2021-04-26, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jo men om man vill slippa slip- och polerarbetet? Får då måste man i princip ta hela huven om det ska se bra ut...och då kommer resten av bilen att se skabbig ut osv.
Jag vet ju att det går i att få rätt färgmängd direkt på nåt sätt. Tandpetare...ja kanske det?
Om du VET - berätta!
Jag vill också veta!
Citera
2021-04-27, 08:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Om du VET - berätta!
Jag vill också veta!

Som jag skrev så hade jag lyckats med det ett par gånger själv men utan att direkt veta hur jag gjorde så jag antar att det finns nåt knep. Jag hade nog bara tur.
Citera
2021-04-27, 09:15
Medlem
Jag har, med viss framgång, i djupa repor på plastbumpers/tröskelbreddare lagt i för mycket färg och sedan med liggande gammaldags rakblad skalat/hyvlat av överskottet till jämns med ytan.
Gäller att invänta rätt tidpunkt.
Färgen måste ha stelnat, men inte vara föööör hård för att det ska bli bra.

Metoden tillämpade jag även när jag fick "rinningar/droppar" efter lackbättringar på horisontella bilytor.
Citera
2021-05-02, 23:37
Medlem
Att använda den lilla penseln som följer med varje stift är totalt värdelöst. Finns det en enda människa som har fått det bra med den egentligen? Bättre är att köpa en liten sprayflaska med originalfärgen, spraya i ett lock eller i en kaffemugg och "dutta" i färgen med en tandsticka eller en mycket fin pensel av minsta storlek - 0. Sedan så ska vädret vara bra. Inget blåsande, dammande eller annat störande i bakgrunden. När färgen har torkat så kan man ha på klarlack. Notera att jag definitivt inte är en stjärna på det själv heller. Det finns nog minst 5 djupa stenskott på min huv också.
Citera
2021-05-03, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Att använda den lilla penseln som följer med varje stift är totalt värdelöst. Finns det en enda människa som har fått det bra med den egentligen? Bättre är att köpa en liten sprayflaska med originalfärgen, spraya i ett lock eller i en kaffemugg och "dutta" i färgen med en tandsticka eller en mycket fin pensel av minsta storlek - 0. Sedan så ska vädret vara bra. Inget blåsande, dammande eller annat störande i bakgrunden. När färgen har torkat så kan man ha på klarlack. Notera att jag definitivt inte är en stjärna på det själv heller. Det finns nog minst 5 djupa stenskott på min huv också.
Jupp, för först då framträder den rätta kulören.
Citera
2021-05-05, 12:03
Medlem
orvarens avatar
Min nuvarande bil är vit och bättras i lacken med hammarlack...den ser redan förjävlig ut,så det är skitsamma..

Men innan dess,så har jag försökt med lackstift och så vidare,men ALDRIG har rätt nyans uppkommit,utan det har ALLTlD synts efteråt,oavsett metod och arbetsinsats..

Det kanske är enklare om bilens lack inte hunnit blekas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in