2021-04-25, 18:38
Medlem
Jag läste att man lyckades spåra en adress från 2009 som innehåller 1 miljon bitcoins, vilket troligtvist är Satoshis.

Hur kommer det sig att han aldrig sålde sina BTCs? Kan det vara så att han dog innan det blev populärt?
Citera
2021-04-25, 18:51
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Jag läste att man lyckades spåra en adress från 2009 som innehåller 1 miljon bitcoins, vilket troligtvist är Satoshis.

Hur kommer det sig att han aldrig sålde sina BTCs? Kan det vara så att han dog innan det blev populärt?

Intressant frågeställning, jag har dessvärre inga egna teorier. Men jag liksom många andra i kryptosfären är minst sagt förtjusta i tanken på att Satoshi skapade blockkedjan, sjösatte den och sedan försvann ifrån jordens yta efter att ha lämnat oss med en teknik som hotar både centralbanker och bankväsendet i stort.
Citera
2021-04-25, 18:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Min gissning är att Satoshi helt enkelt ville behålla sin anonymitet (uppenbarligen är personen en riktig mästare på säkerhet och försiktighet) och därför bestämde sig redan på förhand för att inte använda några av de första coins som han/hon minade fram, eftersom de skulle vara så lätta att koppla till honom/henne genom blockkedjan.

Kanske t.o.m. han/hon förstörde sina privata nycklar för att inte kunna lockas att använda dem senare om de blev värdefulla.
Citera
2021-04-25, 19:07
Medlem
SYSTEMexes avatar
Finns en del bevis för att satoshi var alias för Hal Finney, som gick bort 2014.
Citera
2021-04-25, 19:08
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Min gissning är att Satoshi helt enkelt ville behålla sin anonymitet (uppenbarligen är personen en riktig mästare på säkerhet och försiktighet) och därför bestämde sig redan på förhand för att inte använda några av de första coins som han/hon minade fram, eftersom de skulle vara så lätta att koppla till honom/henne genom blockkedjan.

Kanske t.o.m. han/hon förstörde sina privata nycklar för att inte kunna lockas att använda dem senare om de blev värdefulla.

Är också inne på det spåret, tror han brände sina wallets.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Finns en del bevis för att satoshi var alias för Hal Finney, som gick bort 2014.

Inte bevis, men några teorier pekar åt det hållet. Tror snarare på någon annan dock.

Min gissning är Szabo
Senast redigerad av Oldberry 2021-04-25 kl. 19:12.
Citera
2021-04-25, 19:14
Medlem
Jag tror han är död eftersom jag tror det är Hal Finney.
Hur som helst är det antagligen "Bitcoin Foundation" som sitter på denna plånbok nu.

Finns säkert något scenario där den kan komma att användas.
Citera
2021-04-25, 19:19
Medlem
LightCameraActions avatar
Satoshi gjorde det rätta och kasserade bitcoins med mer än 50% hashpower.

https://en.bitcoinwiki.org/wiki/Hashrate
Citera
2021-04-25, 20:03
Medlem
En intressant teori pekar på Adam Back https://twitter.com/adam3us
https://www.youtube.com/watch?v=XfcvX0P1b5g
Citera
2021-04-25, 20:14
Medlem
Från en intervju:

En polack nådde ut till Satoshi nakamoto år 2009 och frågade ifall Satoshi behövde hjälp med bugs osv, vilket han tackade ja till.

Satoshi la märke till att polacken minade bitcoins väldigt fort (var enklare då antar jag) så han bad honom att sluta göra det vilket tyder på att Satoshi inte ville att någon skulle ha ett löjligt stort kapital. Så allt som Satoshi minade kastades nog bort.
Citera
2021-04-25, 20:44
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackthrowaway
Från en intervju:

En polack nådde ut till Satoshi nakamoto år 2009 och frågade ifall Satoshi behövde hjälp med bugs osv, vilket han tackade ja till.

Satoshi la märke till att polacken minade bitcoins väldigt fort (var enklare då antar jag) så han bad honom att sluta göra det vilket tyder på att Satoshi inte ville att någon skulle ha ett löjligt stort kapital. Så allt som Satoshi minade kastades nog bort.

Länk till källa?
Citera
2021-04-25, 20:52
Medlem
over9ks avatar
Kan finnas 1000 anledningar, men ifall han hade behållt dem och dumpat dem på marknaden så kanske Bitocoin aldrig hade slagit igenom. Nya coins som kommer brukar ofta låsa/bränna massa coins för att det inte ska finnas nån risk att allt dumpas på en gång typ.
Citera
2021-04-25, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackthrowaway
Från en intervju:

Angående fördelningen av bitcoin så har PlanB bakom s2f modellen en teori att bitcoin har sin halvering var fjärde år pga. det ger en god möjlighet för folk att köpa sig in som inte var först ut att höra talas om bitcoin. Samt att de som stannar delar hans vision.
https://www.youtube.com/watch?v=13r3WfQX6b4 29:58
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in