Citat:
Ursprungligen postat av
TheNerfHerder
Ditt höga ferritin kan bero på en rad olika tillstånd alltifrån alkoholmissbruk, fettlever och hepatit till för högt intag av järntillskott. Men man borde komplettera ferritinet med järn och tibc ev gentest för att utesluta hemokromatos.
Har du en läkare med utländsk utbildning är det möjligt att han/hon knappt känner till hemokromatos, då det är en genetisk sjukdom som förekommer främst i norra Europa. I Sverige är det dock en vanlig sjukdom och ska screenas för vid oförklarad ferritinstegring.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNerfHerder
Hur gammal är du? Man/kvinna? För vilken orsak/symtom tog du dessa prover?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNerfHerder
Du kan med fördel läsa mitt inlägg där jag redan förklarat för dig att det finns flera sjukdomar som kan orsaka förhöjda ferritinvärden. Ferritinvärden över 1000 mikrogram/L kommer på sikt leda till leversjukdom och senare även sjukdom i andra inre organ, eftersom järn i höga halter är giftigt. Höga halter av valfritt ämne i blodet ökar blodets viskositet och därmed tendens till att koagulera/bilda blodproppar. Är du kvinna och har fått en lungemboli kan det däremot vara andra faktorer så som p-piller, graviditeter som spelat stor roll, oavsett kön finns det även gendefekter så som leidenmutationen som kan förklara lungembolier och dvt hos yngre patienter. Stillasittande, fetma, rökning ökar också risken till proppbildningar. Du har väl koll på vem du är och kan utifrån detta bäst förklara varför du fick dubbla embolier ev också varför ditt ferritin är högt.
Tack för alla dina svar, mycket uppskattat.
Jag är man, ca 180 cm lång och äver ca 63 KG. Dricker aldrig alkohol, har aldrig brukat narkotika, samt röker inte. Jag tar inga järntillskott och äter inte heller mat som är kopplad till förhöjda järnnivåer. De här proverna togs på indikation av kroppslig trötthet för att kolla läget helt enkelt.
Är P-TIBC järn blodprovet? Eller finns det ytterligare järn blodprov förutom P-TIBC?
Det jag inte hade någon koll på sedan tidigare är ferritin, samt dess påverkan på blodet som riskfaktor för blodproppar. Jag hade aldrig hört talas om ferritin tidigare, så jag kan verkligen inte påstå att jag har någon som helst kunskap om vad som skulle kunna föranleda höga värden och vad det eventuellt kan leda till, allt det här är helt nytt för mig.
Just det, du beskriver att värden över 1000 mikrogram/L på sikt kan leda till problem. Men hur är det med mitt värde på 504? Kan man leva med ett sådant värde utan att det ställer till med något? Tack igen för råd!