2021-04-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Nu lanseras ett nytt sätt att köpa porto. Portokoder är en sifferkod som köps online och fungerar på liknande sätt som det fysiska frimärket. Den nya tjänsten innebär att man nu enkelt kan skriva en kod på ett brev och sen lägga det på brevlådan.

Portokoden är en enkel kod som består av siffror och bokstäver vilken skrivs på brevet ovanför adressen, där man vanligen placerar ett frimärke. Att posta ett brev med en portokod sker precis som vanligt i en av PostNords 21 700 brevlådor eller genom att lämna in det hos ett postombud.

https://www.postnord.se/om-oss/press...rar-portokoder

Vad tror ni om detta?
Själv tycker jag det låter jättebra, för då behöver man inte komma ihåg att jaga efter frimärken
eller råka upptäcka att man har slut på frimärken när man vill skicka t.ex ett viktigt brev.

Bra ide tycker jag.
Citera
2021-04-26, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Man kan FORTFARANDE köpa frimärken, men man kommer att göra allt för att försvåra för användare att använda dessa. Det kommer att bli färre och färre ställen att köpa frimärken.

Kan man fortfarande köpa frimärken på posten i Sverige?

Hör ni, är det något som hindrar att någon påtlitlig utländsk mellanhand (lämpligt namn ANONYMAIL BV) bestämmer sig för att sälja portokoder i andra hand? Då blir det inte spårbart, så länge man kan lita på mellanhanden. För tjänsten att vara anonym mot staten tar ANONYMAIL exempelvis 10 % i provision. Lite dyrare, lite säkrare.
Citera
2021-04-26, 23:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerFireFuck3000
Ja, helt otroligt att de kan höja priset och samtidigt bestämma att fördröja leveransen av brev/paket.
Reality check, Postnord har varit nära konkursens rand ett bra tag. Det är olönsamt att leverera post som ingen annan vill leverera och behöva konkurrera med massor av bolag på de mer lönsamma paketen. Det är ju därför servicen håller på att urholkas helt. Postutbärning en gång i veckan, varannan vecka snart?
Citera
2021-04-26, 23:39
Medlem
Fanndiss avatar
Ni som skriver att det här joxet med portokoder är "enkelt och smidigt", tycker ni seriöst att det är så förbenat jobbigt att köpa vanliga frimärken i kassan samtidigt som ni handlar mat? Och sedan klistra dessa på brevet?
Kan ni redogöra konkret vad som är så jobbigt med det?
Skulle ni vilja ha en massa koder och jox på internet varje gång ni skall köpa ett paket mjölk också?

Okej, bor man sådär fyra-fem mil från närmaste butik och dessutom är slarvig med att skriva shoppinglistor så kan jag förstå att det är jobbigt att glömma köpa frimärken, men en majoritet av landets befolkning har en butik närmare än så. (Och de som bor avsides tenderar väl vara ganska noggranna med att skriva ned allt som skall köpas?)
Så himla svårt är det inte att ha lite framförhållning... Jag har allt som oftast ett antal frimärken hemma, på samma vis som jag t.ex. har plåster hemma om det skulle behövas.

Det börjar mest likna "nyspråket" i Orwells 1984. Man krånglar till saken så att man måste fippla med bankdosa, logga in och öppna sitt bankkonto för alla internetköp osv. och motiverar med att det skall bli "enkelt och smidigt".
Ungefär som vissa biografer som bara tillhandahåller digitala biljetter. Istället för att lämna en sedel i biljettluckan och få en vanlig pappersbiljett tillbaka, så skall man joxa med bankdosan och få hem en biljett på e-posten. Och jag som inte har någon skrivare måste sedan åka omkring och leta någonstans att kunna skriva ut biljetten.
Men visst, det blir ju enkelt och smidigt för företag och myndigheter som slipper ge kunderna normal sevice...
Citera
2021-04-26, 23:48
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Just det. De tjänar alltså på att sälja frimärken. Liksom de tjäna på att sälja tändstickor. Hur mycket de tjänar vet jag inte, men naturligtvis tjänar de på att sälja. Annars vore de mer än lovligt korkade.

Skillnaden med tändstickor är att riktpriset och grossistpriset inte är känt för kunderna.

När det gäller frimärken så gör man ingen direkt vinst om man inte är ombud. Man får inte längre köpa frimärken rabaterat om man inte är frimärksombud.

Butikerna som inte är ombud får då köpa för 12 kr inklusive moms och sälja för 12 kr inklusive moms (typ frakt tillkommer, men blir fraktfritt om man beställer en viss mängd). Det blir varken en vinst eller förlust (om vi bortser ifrån fasta och röreliga kostnader).

De tjänar nog mer på att man kanske köper en kaffe om man gick dit för att köpa ett frimärke.

Den som går dit och bara köper ett frimärke tjänar de inget på.
Citera
2021-04-27, 01:38
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Härligt!

Då kan posten spåra vem som har betalat för ett specifikt brev.
Även SÄPO har tillgång till denna information.
Hur många brev skickar du per år. Varför skickar du fem stycken till just denna person varje år?

Kanske man skall kräva BankID signatur som avsändare också innan man tillåts nyttja postens tjänster?

Lägg ner postnord och skapa ett statligt posten som tömmer brevlådan PÅ KVÄLLEN, delar ut post varje dag och delar ut den i folks verkliga brevlådor och inte någon jävla gruppsamling av brevlådor 2 km från ytterdörren.

Vem fan bryr sig om att spåra dina julkort?
Citera
2021-04-27, 03:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skillnaden med tändstickor är att riktpriset och grossistpriset inte är känt för kunderna.

När det gäller frimärken så gör man ingen direkt vinst om man inte är ombud. Man får inte längre köpa frimärken rabaterat om man inte är frimärksombud.

Butikerna som inte är ombud får då köpa för 12 kr inklusive moms och sälja för 12 kr inklusive moms (typ frakt tillkommer, men blir fraktfritt om man beställer en viss mängd). Det blir varken en vinst eller förlust (om vi bortser ifrån fasta och röreliga kostnader).

De tjänar nog mer på att man kanske köper en kaffe om man gick dit för att köpa ett frimärke.

Hur är grossistpriset känt? Vet du vad marginalen på frimärken är?
Citera
2021-04-27, 03:54
Medlem
Bekvämligheten kostar dig integritet. Föredrar traditionella frimärken!
Citera
2021-04-27, 04:01
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Vem fan bryr sig om att spåra dina julkort?

Well.. Jag som själv skriver osignerade brev eller under synonym till intagna vänner inom kriminalvården veckovis som svarar på en postbox oroar mig till exempel över detta om än föga, så jag förstår hans poäng. Det behöver inte handla om just julkort. Däremot lär det dröja lång tid innan vanliga frimärken försvinner, åtminstone ett par år. Ser även fördelar med detta förvisso. Sedan kan det inte vara så jobbigt att be en vän köpa såna koder heller.
Citera
2021-04-27, 07:00
Medlem
Kalle81s avatar
Ytterligare ett steg bakåt

Förr fanns det gula automater där man la i mynt och fick ett häfte frimärken för 5 kr. Detta borde återinföras, en sådan automat i varje kvarter.

Allt blir sämre, varför tog de tex bort telefonkiosker och kondomautomater?

Det är inte många år sen jag kunde leva mitt liv och uppehålla mig på gatan dygnet runt, nu vill de man ska ruttna vid datorn
Citera
2021-04-27, 07:00
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
nä sista steget är att du har NOLL att säga till om. Du kommer inte sitta och betala räkningar. Det kommer va en världsbank och de kommer helt enkelt ta det du ska betala..

Då kommer du inte att ha något att betala med heller för bidraget betalas inte ut.
Citera
2021-04-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Är de inte ombud får de göra vilket påslag de vill på frimärket de säljer, men de flest gör inte det utan har det som en service för att folk ändå handlar annat som de tjänar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in