2021-04-24, 21:59
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorched.toro
Helvete, det låter ju nästan för bra för att vara sant. Finns ju attefallshus för dryga 200 lax. Och tomter i Norrtälje finns för dryga 400.
Varför inte fler som gör detta?

Jag har gjort det 😎
Citera
2021-04-24, 22:32
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Om vi inte hakar upp oss på begreppet "attefallshus" utan istället tänker oss att vi bygger ett litet bostadshus, kalla det vad som helst, så visst borde väl det funka?

Kommunen borde väl inte neka ett bygglov för att huset är för litet? Tycker nämligen TS idé låter fullt genomförbar.

Jo det gör dom, det är en stor skillnad på en gäststuga och ett vanligt hus.
Det är så många regler som gör byggandet extremt dyrt. Huset ska bland annat vara handikappanpassat, Så spara pengar på ett litet sovrum är bara att glömma du måste ha plats med en dubbelsäng plus utrymme för att åka omkring i rullstol i sovrummet.
Sen är anslutningsavgiften för vatten och avlopp högre än kostnaden för dom flesta attefallshus, sen vill du förmodligen ha el i huset, finns det inte redan en huvudbyggnad i närheten så kan det bli väldigt dyrt.
Citera
2021-04-24, 23:38
Medlem
Bankdosas avatar
Jag äger en rullebo uppställd på en camping. Om jag vill skulle jag kunna bo i den permanent och då bor jag riktigt billigt. Arrende + el och försäkring.
Har allt jag egentligen behöver. Kök, badrum, fiber med mera.
Citera
2021-04-25, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Min lillsyrra är arkitekt och det hon gjorde (för att hon ville ha en fin havsutsikt i skärgården) var att köpa en tomt med ett ruckel. Byggde attefallshus och rev sedan rucklet. Detta är tillåtet. Sedan byggde hon en massiv kåk på tomten något år senare men det är en annan historia.

Funderade på om det var någon teknisk fint här som jag inte hängde med på eller varför rev hon inte bara rucklet direkt och byggde nytt?
Citera
2021-04-25, 05:16
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Funderade på om det var någon teknisk fint här som jag inte hängde med på eller varför rev hon inte bara rucklet direkt och byggde nytt?

För att huvudbonaden (rucklet) var tvungen att stå medans Attefalls huset byggdes. Därefter var rucklet borta på ett par dagar.
Citera
2021-04-25, 08:20
Medlem
Citat:
Hej, jag har en (förmodligen) väldigt korkad tanke.
Ifall man nu skulle vilja bo relativt billigt, finns det något som skulle förhindra mig från att köpa nån billig tomt i Norrtälje, sedan köpa ett attefallshus till den tomten, och bo där? Behöver man ha ett vanligt hus på tomten också för att man ska kunna bo i attefallshus, eller är detta en billig lösning som faktiskt funkar?
Nej, ett attefallshus kräver definitionsmässigt en huvudbyggnad. Du kan inte heller köpa en tomt och göra vad du vill på tomten. En ny byggnad på en tom tomt kräver bygglov och ska följa den byggnadsplan kommunen har för tomten. Dessa regler finns till för att kommunen ska få det som de vill på tomten. Kommunen vill kanske inte att fattiga personer styckar upp tomten och bygger små stugor utan rinnande vatten och el osv. Det kan snabbt uppstå en problematisk situation om så skulle ske.
Citera
2021-04-25, 09:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du kan väl leta upp någon med en stor tomt som kan tänka sig sätta upp ett attefallshus som du köper och bygger. Se till bara att du skriver kontrakt på att om personen säljer eller dör så ska du få bo kvar så länge du vill.

Borde gå att fixa med hjälp av jurist.
Citera
2021-04-25, 09:56
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Detta är precis vad en kompis sa när jag pratade med honom om det. Verkar ju logiskt. Bygglov kostar väl drygt 50k allt i allt?
Nja, snarare runt 5k. Tror vi pröjsade runt 3,5k när vi byggde nya stugan och då ingick utsättningen som vi anlitade via kommunen i priset.
Citera
2021-04-25, 11:33
Medlem
Djurmos avatar
var med o projekterade för en kund ett attefallshus, hur vi vände o vred blev det liksom rätt pissigt, lite för litet. Kunden var övertygad om att det var Attefall som var grejen, när jag förklarat att bygglovet för ett hus på upp till 50 kvm kostar mindre än 5k och bygganmälan för attefall gick på någon tusenlapp, ja då begrep han att det han egentligen ville ha var ett litet billigt hus men ändå stort nog att leva i. Blev 45 kvm med bastu och förråd därtill.

Enda anledningen att välja attefall är om man har svårt att få bygglov för fler byggnader på tomten. H
är i Dalarna är det sällan fallet.

Ska man bo permanent är ett ruckel med kommunalt VA det optimala, Antingen renovera rucklet eller bygg nytt intill och lev i rucklet under tiden
Citera
2021-04-25, 14:39
Medlem
Ballcancers avatar
Men man får ju bygga sommarstugor? Vet inte hur bra det är ekonomiskt. Det finns dock många sommarstugor som är vinterbonade. Kankse är vettigare o köpa nått sånt? I längden blir det ju riktigt billigt. Kanske du kan investera i nån mindre solcellspanel och bara utnyttja det under sommaren och våren? Beroende på hur bra internet du vill ha.
Citera
2021-04-25, 19:24
Medlem
Man får ju räkna till några hundra tusen bara för brunn och avlopp om sådant inte finns, att dra el på det med. Nog billigare att skaffa en sommarstuga som redan nämnts.
Citera
2021-04-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
För att huvudbonaden (rucklet) var tvungen att stå medans Attefalls huset byggdes. Därefter var rucklet borta på ett par dagar.

Jo jag förstår, men det jag undrar var varför man över huvud taget byggde Attefalls huset? Varför rev man inte bara rucklet och byggde det nya huset direkt?

Hade det inte gått att genomföra utan att ta genvägen via Attefall huset?

Det lät på dig som om Attefall huset gjorde nybygget av det stora huset möjligt, men jag kanske missförstod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in