2021-04-24, 16:56
Medlem
min fråga är, vad krävs av en när man är sjukpensionerad?
gå på möten?
rehabilitering eller kan man bara vara hemma och softa?

kan fixa det nu och är 26 år och antagligen att det blir permanent efter 30

vet att det var lättare förut att få det permanent och att man inte behövde göra något i princip, har det ändrats?

mycket möjligt jag postat på fel ställe admin får gärna flytta isåfall
Citera
2021-04-24, 17:08
Medlem
Du behöver inte göra någonting. Bara vara hemma och softa, och hoppas att försäkringskassan plötsligt inte ändrar sitt beslut för att de vid närmare eftertanke inte anser att dina skäl är tillräckliga.
Citera
2021-04-24, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
min fråga är, vad krävs av en när man är sjukpensionerad?
gå på möten?
rehabilitering eller kan man bara vara hemma och softa?

kan fixa det nu och är 26 år och antagligen att det blir permanent efter 30

vet att det var lättare förut att få det permanent och att man inte behövde göra något i princip, har det ändrats?

mycket möjligt jag postat på fel ställe admin får gärna flytta isåfall
Det heter inte sjukpension längre utan sjukersättning tills vidare. Förr i tiden var det permanent dvs före 2008, alltså på livstid oavsett om du blev friskare efter en tid el dyl.

De som fick sjukersättning tills vidare före 2008 sitter säkert i båten medans de beslut som har utfärdats efter 2008 utvärderas var tredje år.

Jag har fått mitt beslut utvärderat två ggr hittills men har fått behålla min ersättning.

Jag kan tillägga att det dock är extremt svårt att få sjukersättning tillsvidare beviljad idag, känner till fall där tex CP skadade som sitter i rullstol nekats osv.

Får du ditt beslut beviljat så behöver du inte göra ett skit men är du för aktiv ute i samhället eller helt plötsligt ger sken av att må bättre så kan din ersättning dras in vid nästa utvärdering om försäkringskassa får nys om det.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-04-24 kl. 17:29.
Citera
2021-04-24, 17:42
Medlem
Jag fick göra en utvärdering i en månad tillsammans med andra som också sökte sjukersättning. Det var olika arbetsuppgifter man fick utföra. Personalen observerade en och gjorde en utvärdering eller utlåtande när allt var klart. Min uppfattning var att de flesta som var där mycket väl kunde arbeta.

För egen del så kunde jag utföra arbetsuppgifterna men blev rekommenderad sjukersättning eftersom det sociala samspelet från min sida inte fungerade. Inte konstigt då jag förmodligen var psykotisk vid tillfället. Totalt socialt efterbliven. Fullkomligt arbetsoduglig.

Försäkringskassan utvärderar med några års mellanrum.
Citera
2021-04-24, 17:59
Medlem
har lyckats få en schizofreni diagnos och har varit tvångsomhändertagen till piva 6-7 gånger typ och har öppen tvångsvård nu så tror jag sitter säkert med ersättningen förevigt typ, tack för svar
Citera
2021-04-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napster99
har lyckats få en schizofreni diagnos och har varit tvångsomhändertagen till piva 6-7 gånger typ och har öppen tvångsvård nu så tror jag sitter säkert med ersättningen förevigt typ, tack för svar

Oj, tråkigt att läsa. Men om du får sjukersättning så kommer åtminstone stressen av att inte veta hur du ska försörja dig försvinna. Mindre stress -> färre psykoser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in