Citat:
Ursprungligen postat av
MDMAble
Hej fick en väldigt dålig löneökning helt enkelt. Då gemför jag med mina tidigare ökningar, hur det gått för företaget senaste året, de andra anställdas ökningar i år, och framförallt min utveckling här på jobbet senaste året.
Jag vill överklaga det, i den mån det går. Min fackrepresetant visste inte riktigt hur man gör det då det inte hänt här förr, men han lovade att ta vidare det.
Men jag vill veta vad mina möjligheter är?
Vi ingår i verkstadsavtalet.
Någon här som lyckats få ett nytt beslut om sin ökning? (svar helst från någon som ingår i IF metall)
Du kan inte överklaga lönen. Om du däremot inte får den lön du ska ha enligt anställningsavtalet kan du klaga. De möjligheter du har annars är att säga upp dig eller försöka förhandla.
Om du är med i facket och din arbetsgivare har kollektivavtal med det facket och lönesättningen strider mot kollektivavtalet skulle du kunna påpeka att ni har en lönetvist och då är arbetsgivaren enligt 35 § Medbestämmandelagen (MBL) skyldig att
förhandla om din lön med facket. Gör inte arbetsgivaren detta är arbetsgivaren skyldig att ge dig den lön som enligt facket stämmer med kollektivavtalet.
De har inga skyldigheter att ge dig en löneökning utöver kollektivavtalet.