2021-04-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
det blir snabbt mkt bättre,
dock kan jag tillägga: små barn= små problem, stora barn=stora problem. Fan vilket jävla bråk det kan var med tonårsbarn över när de skall komma hem osv
Exakt vad jag tänkte skriva. Även om min avkomma inte nått tonåren än så stämmer påståendet till 100% redan nu.
Citera
2021-04-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Sedan måste man bemärka. Det är jobbigt men sedan kommer ju en tid när man kommer sakna det där. Vid tonårig de kommer inte springa till dig för råd utan vara rebelliska. Då önskar man vara att de var så där igen. Fråga om allt. Men icke. Då blir det inga frågor. Så den där tiden ska man nog ta till vara på. När ungarna lyssnar på en.

Visst är det så, men sen tror jag att man kan vara mer eller mindre lämpad för småbarnsåren. Jag fungerar nog bättre med lite äldre barn.
Citera
2021-04-23, 10:41
Medlem
Alla åldrar har sina tjusningar men även motgångar. En 2 åring kanske är krävande på ett vis, men en 12 åring är krävande på ett annat vi.

Däremot avskyr jag ordet "egentid" som förälder har du inte någon automatisk rätt till egentid, du har ansvaret för ett barn som du satt till världen och ska ansvara för. Det är nåt påhitt med egentid som latte-mammor hittat på.
Citera
2021-04-23, 10:43
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har en liten unge på snart två år och det är en riktigt upplevelse, för det mesta positivt däremot så kan jag bli helt slutkörd under perioder.

Äter och sover bra tack gode gud med hjälp utav 5 minutersmetoden men de jobbiga är ju att de konstant behöver uppmärksamhet. Du kan aldrig göra något själv i några minuter utan att de dras och gnälls.

Raseriutbrott över minsta lilla. Fick inte ha napp. Fick inte kolla på bollen i butiken. Fick inte gå dit man ville etc etc.

Egentiden är princip borta, har några timmar på kvällen.

När blir det lättare? När börjar de bli mer självgående? Kanske vill leka 10 minuter själv i sitt rum etc.

Det är mycket jobb men ungen blir självständig tillslut.
Har en 2 åring själv som för några månader sedan kunde gå till sitt rum och leka själv. Han kan sitta själv en bra stund och leka.
Men uppsikt vill man väl ändå alltid ha för ifall han börjar klättra på stolar osv.

Kan inte du och din partner ta skift?
Citera
2021-04-23, 10:50
Medlem
Citat:
Har en liten unge på snart två år och det är en riktigt upplevelse, för det mesta positivt däremot så kan jag bli helt slutkörd under perioder.

Äter och sover bra tack gode gud med hjälp utav 5 minutersmetoden men de jobbiga är ju att de konstant behöver uppmärksamhet. Du kan aldrig göra något själv i några minuter utan att de dras och gnälls.

Raseriutbrott över minsta lilla. Fick inte ha napp. Fick inte kolla på bollen i butiken. Fick inte gå dit man ville etc etc.

När blir det lättare? När börjar de bli mer självgående? Kanske vill leka 10 minuter själv i sitt rum etc.

Det är bara att ta en dag i taget. Prata, förklara, upprepa - uppfostran läggs redan från första början och även om det känns som att det man säger inte går in så gör det faktiskt det så småningom.
Ju bättre du kommunicerar desto lättare kommer du att få det längre fram. Jag menar inte det där överpedagogiska "jagskaintekränkadigutanbaravaradinkompis-snacket" utan bara att man är tydlig med vad man har för skäl till olika saker. En förälder som bara säger "Du ska göra detta för att jag säger så" ger inget skäl medan en förälder som förklarar varför barnet ska göra det ger barnet ökad förståelse. Barnet kanske ändå blir argt men det har fått veta varför hen inte kan få som hen vill.

Att ge barnet lite medbestämmande men samtidigt tar föräldern beslut om de viktiga sakerna är en bra grej. Barnet får bestämma om hen ska ha den gröna eller den blå pyjamasen på sig - att det är dags att sova är det inget snack om, det bestämmer föräldern. Genom att barnet får bestämma lite så tar man fokus ifrån vissa saker som det annars skulle kunnat bli bråk och gnäll om.
Citera
2021-04-23, 12:25
Medlem
Förskolan kan vara till hjälp då barnet får träffa andra barn och få lite inspiration till egen lek. Läs böcker och umgås med ditt barn istället och stryk surfplatta och tv i möjligaste mån.

Första ungen är ju också en lärdom bara det, vänta tills eller om det kommer tillskott... En helt ny och unikindivid med helt andra behov och persona och som händelsevis inte går att möta på samma sätt som #1.

Har du inte ungen på förskola så rekommenderar jag det starkt. Barn lär sig av andra. Vid tillsägelser gå in lite mer på vad och varför barnet inte ska göra si eller så och vad det kan medföra för konsekvenser. En unge på 2 kanske kan tyckas vara lite trög men desto mer du kommunicerar och försöker lära ungen desto mer förstånd infinner sig. Och förskolan kan hjälpa dig göra ditt barn mer självgående så det är bara bra att låta barnet bekanta sig med fenomenet förskola och fler barn. Om de får ta det i en blyg takt på en småbarnsavdelning så fixar de senare åren på förskolan kanonbra samt att de blir ett bekant ansikte för de andra barnen då de väl ska in i förskoleklass (vilket numer är obligatoriskt).

Du gör dig själv och ditt barn en tjänst med förskola!
Citera
2021-04-23, 13:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Visst är det så, men sen tror jag att man kan vara mer eller mindre lämpad för småbarnsåren. Jag fungerar nog bättre med lite äldre barn.

Lämpad. Känner du kärlek med att kunna dra ner månen om det krävs för ungen ifråga så kommer detta med lämplighet att ordna sig. Sedan trött ja det kommer nog alla bli. Svårt att säga om bästa åldern. Det är jävla tröttsamt det här med alla frågor. Nu har jag förklarat det här för dig! Nu får det vara punkt jävla basta. Men fan inte. Fortsatt tjat. Men det har sin charm.
Citera
2021-04-23, 13:40
Medlem
Citat:

Beror på vad du menar med "enklare" men de blir ju hela tiden mer och mer självständiga. Vår femåring sitter i timmar och pysslar, ritar och gör pärlplattor. Vår 10-åring märker vi knappt av. Han går upp själv på morgnarna och väcker inte oss andra. Det har han väl gjort i 2-3 år åtminstone.

Men jag vet vad du menar. Är skitjobbigt i början. Särskilt om det är första barnet och man inte är förberedd på hur det är.

Vi löste vår förenkling som barnens åldrande gett oss genom att skaffa en jobbig hundvalp så nu har vi tidiga morgnar och sånt igen.

ps. Jag hatar egentligen begreppet "egentid". Nuförtiden när barnen är så pass stora så gillar jag att hänga med dem. Känner även mindre behov av den där egentiden. Dels är det roligare att umgås med äldre barn och dels har väl behovet av "egentid" trubbats av under de här 10 åren jag varit pappa. Sen så har ju det här skjutsandet på träningar börjat också. Och så är det kompisar hit och dit... Är mycket roligare med den här åldern än riktigt små barn.
Senast redigerad av Locifer 2021-04-23 kl. 13:43.
Citera
2021-04-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Leka själv etc. Kanske 3-4 år. Hang in there!

Ungefär vad jag skulle säga.
Citera
2021-04-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Alla åldrar har sina tjusningar men även motgångar. En 2 åring kanske är krävande på ett vis, men en 12 åring är krävande på ett annat vi.

Däremot avskyr jag ordet "egentid" som förälder har du inte någon automatisk rätt till egentid, du har ansvaret för ett barn som du satt till världen och ska ansvara för. Det är nåt påhitt med egentid som latte-mammor hittat på.

Bra sagt där. Om man tänker efter så är begreppet egentid ganska nytt? När man inte tycker att man har egentid så trivs man inte. Ta bort begreppet, och du mår bättre!
Jobbigt var det när barnen var små och skrek på nätterna. Men nu är de tonåringar, och det är fan så mycket bättre.
Citera
2021-04-23, 20:03
Medlem
Limoncello5s avatar
Det blir otroligt mkt lättare när de blir lite äldre än två... säg, vid fyra år, då kan de sitta och greja själva en massa, plus att man har roligare med dem när man gör saker för då kan man kommunicera mycket bättre.
Citera
2021-04-23, 21:29
Medlem
Citat:

Du har ju själv gjort så att ungen får ett behov av att alltid få uppmärksamhet.
Ibland kan du bara låta ungen gnälla utan att ge dom någon reaktion.
Självklart ska man ge dom positiv respons på bra saker de gör men är du säg med din 3-5 åring i en butik och den lägger för att skrika etc. för att denne inte får som den vill så gör samma sak även om det bär emot.
Kan garantera att de i 9 av 10 fall blir tysta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in