Androdi relaterat
Har lekt lite med IMEI nummer och gjort mitt egna lughn script för att genera imei nummer efter luhn alghoritmen hur man byter osv det finns i /efs/ partitionen på telefonen så ta en backup vill bara uppmana på denna partitionen innan du ger sig på detta och spara en backup (bör ALLA göra oavsett om man leker eller inte om man kan och har root vilket jag antar man behärskar as a pro när man vill göra denna saken typen av changes). /efs innehåller även bluetooth addresser m.m
Idag finns det ju massvis av siter som kan generera detta på webben, nåja.
Kod:
adb shell 'su -c' mount -o ro /efs/
# Windowss
# adb pull /efs/ C:\Users\AdamPadam\Desktop
# Linux/Macosx
# adb pull /efs/ ~/efs
Så kan du leka lite utan att riskera att telefonen brickas.
Om du delar ditt IMEI-nummer (
International Mobile Equipment Idnetifier).
Plats - Det ger åtkomst till din plats även om du byter SIM-kort.
Samtalsloggar - Det ger åtkomst till dina samtalsloggar.
Inspelning - Människor kan spela in eller lyssna på dina mobilsamtal.
SMS - Om du delar ditt IMEI publicerar du dina privata eller personliga uppgifter.
Så man får passa sig om man vill vara privat. Det var väl någon operatör vill jag minnas jag var med i en diskussion om i #android döär det var på någon operatör/tillverade som råkat ge ut samma imei nummer till typ till 2000 enheter (kan ha varit mycket mer minnst inte men tusentals) och då frågade jag just vad som händer om "polisen" spärrar eller avlyssnar ett imei nummer, då blir väl alla blockade? Jag fick aldrig något konkret svar så jag låter det vara osagt. Började leka med detta när jag fick reda på att polisen skall få börja hacka telefoner då ville jag lära mig mer än dom såklart haha, inte för att jag vill jobba eller hacka någon utan för att förstå hru man kan göra, det slutade med att jag satte ihop ettt jävla IMSI nätvekr och satte igång. Idag vet jag bättre:
Mycket bra projekt som berör imei/imsi, bara börja lära sig och börja jojb ba för polisen så får du hacka med lön:
AIMSICD • Fight IMSI-Catcher, StingRay and silent SMS!
This program show you IMSI numbers of cellphones around you.
Bra att ha koll på om du vill hålla dig inom laggens ramar (rekomenderar dig starkt att vara försiktig)
Ovan är bra föra att veta frekvenser då signal spaning eller försök till det kan gå under signalspaning och då får du problem med FRA och sedan om man har otur så kan dom "anta" man är här för att spionera (hänt i ryssland nu under kriget men jag har inte hittat bilden igen) och det är det grövsta brottet man kan bli dömd för, det är värre än mord!
Det är ingen lek direkt så vill bara varna dig om att det är farligt, köp hellre en annan telefon! Ta varningarna på projektens utvecklare på allvar, det står där av en anledning.
Men it's rly ezi, linux power! =)
PS: Tänk dig att ha sitt lilla nätverk i sitt område och leka lite. Om du älskar det du gör och blir duktig på det du gör tänk dig då att jobba för myndighetrna, och sedan lär du dig lite hur en telefon fungerar då har du resurser och makt som heter duga. Leka är kewl om man gör det för hobby men gör man det för att man vill tjäna något på det och inte vet hur det ser ut på andra sidan så är det bara att hiva luren, du inser snabbt att den med resurser helt pötsligt har mycket makt.
Oavsett vem du är och vad syftet är så vill jag bara säga.
!Have Fun & Happy Hacking!