2021-04-22, 13:58
Medlem
Fått erbjudande om att köpa en Saab 900 -85 med 30000+ mil på mätaren. Enligt säljaren är det enda felet att det inte går att sänka värmen som står på fullt spjäll. Tänkbara felkällor? Möjligt att åtgärda själv? Vanligt fel?

Aldrig ägt Saab tidigare men behöver en extrabil över sommaren som ska rulla några gånger i veckan till jobbet samt som sommarbil till affären och stranden typ. Kanske 50-100 mil över hela sommaren? Behöver bara att den startar och rullar är jag nöjd.

En bekant hävdar dessa bilar lider av problem med växellådan och kylaren men kan inte speca vad för något. Inte sett bilen ännu men har tydligen rak 4-cyl med 4-vxl manuell låda, insprutning.
Citera
2021-04-22, 14:07
Medlem
växelådorna är rätt klena men det är inget man behöver bekymra sig om om man inte har turbo varianten och vill trimma den över ca 200 hästar.
Kylaren brukar ärga sönder på dessa, köp en "ny" på skroten om fallet är sådant för ett par hundra lappar. pilla lite på "flänsarna" du märker om de ramlar av.
Spjället får någon annan hjälpa dig med då mina kunskaper slutar ungefär där.

Edit: så att den har 4 växlade lådan då bör det vara mindre problem.den 5 växlade är samma som den 4 växlade men att den blev klen för dom gjorde alla andra drev smalare för att kunna klämma in en till växel. har jag för mig
Citera
2021-04-22, 14:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Värmen regleras med en kran. Det kan vara länkarmen mellan kran och reglage som lossnat eller så är det trasigt i kopplingen mellan länkarm och reglage. Under vänster högtalare hittar du kranen.
Citera
2021-04-22, 15:57
Medlem
zoombos avatar
Jag hade en gång en 245:a där det inte heller gick att sänka värmen. Jag köpte då en helt ny värmekran och bytte den. Ingen skillnad.
När man ströp värmeslangen manuellt med en klämma så blev det kallt men inte med kranen. Blev aldrig klok på detta och fick aldrig till det tills bilen skrotades. Det är ju ingen raketforskning direkt.
Citera
2021-04-22, 18:07
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikotintin
Fått erbjudande om att köpa en Saab 900 -85 med 30000+ mil på mätaren. Enligt säljaren är det enda felet att det inte går att sänka värmen som står på fullt spjäll. Tänkbara felkällor? Möjligt att åtgärda själv? Vanligt fel?

Aldrig ägt Saab tidigare men behöver en extrabil över sommaren som ska rulla några gånger i veckan till jobbet samt som sommarbil till affären och stranden typ. Kanske 50-100 mil över hela sommaren? Behöver bara att den startar och rullar är jag nöjd.

En bekant hävdar dessa bilar lider av problem med växellådan och kylaren men kan inte speca vad för något. Inte sett bilen ännu men har tydligen rak 4-cyl med 4-vxl manuell låda, insprutning.

Med största säkerhet har värmekranen gett upp. Men skall du bara ha den över sommaren så skaffar du ett u-rör i rätt dimension och kopplar in slangarna som går in till, och ut från värmepaketet med det. Då passerar inget vatten värmepaketet och problemet är löst
Senast redigerad av Mecanicus 2021-04-22 kl. 18:11. Anledning: Felstavat ett ord
Citera
2021-04-22, 18:08
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag hade en gång en 245:a där det inte heller gick att sänka värmen. Jag köpte då en helt ny värmekran och bytte den. Ingen skillnad.
När man ströp värmeslangen manuellt med en klämma så blev det kallt men inte med kranen. Blev aldrig klok på detta och fick aldrig till det tills bilen skrotades. Det är ju ingen raketforskning direkt.
Verkar ju ha varit det för din del eftersom du inte löste problemet?
Citera
2021-04-22, 18:21
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Var viren hel och rör sej är det bara justera så kranen stänger.
Citera
2021-04-22, 18:32
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Verkar ju ha varit det för din del eftersom du inte löste problemet?

Praktisk lösning, att skruva av och på två slangklämmor på våren och hösten är ju supersmidigt jämfört med att riva hela panelen på en 35 år gammal bil.
Citera
2021-04-22, 18:49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Var viren hel och rör sej är det bara justera så kranen stänger.

Ja det trodde givetvis jag med men fastän den befann sig i ändläget så stängde den inte. Inte ens om jag hakade av vajern och stängde den för hand.
Citera
2021-04-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Värmen regleras med en kran. Det kan vara länkarmen mellan kran och reglage som lossnat eller så är det trasigt i kopplingen mellan länkarm och reglage. Under vänster högtalare hittar du kranen.
Länkarmen ifråga består av en plaststång som går mellan reglaget och kranen, går att komma åt om radion demonteras. Annars innan dess, försök se om kranen påverkas när det vrids på värmereglaget. Går reglaget ifråga lätt är det troligt att förbindelsen med kranen upphört.
Citera
2021-04-22, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Praktisk lösning, att skruva av och på två slangklämmor på våren och hösten är ju supersmidigt jämfört med att riva hela panelen på en 35 år gammal bil.
Fullt så drastiskt är det ju inte att komma åt reglaget och plaststången, möjligen om kranen måste bytas. Värre när kranen läcker, då droppar det het kylarvätska på vänster fot!
Citera
2021-04-22, 22:37
Medlem
Tack alla för svar och för tipset om ett bockat rör. Bor norrut så kanske är skönt att ha tillgång till värme, men det är ju en enkel plan B!

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Länkarmen ifråga består av en plaststång som går mellan reglaget och kranen, går att komma åt om radion demonteras. Annars innan dess, försök se om kranen påverkas när det vrids på värmereglaget. Går reglaget ifråga lätt är det troligt att förbindelsen med kranen upphört.
Klokt resonerat. Har laddat ner en reparationsmanual på engelska för bilen. Det är knapphändigt beskrivet hur man går tillväga:
1. Remove the bottom section of the facia.
2. Remove the left-hand speaker grille.
Fattar inte ettan, men jag tolkar det på dig som att det syftar på stereon? Hur stort ingrepp skulle det vara att rodda i på plats hos säljaren? Vilka verktyg bör jag ta med mig? Ett ny ventil kostar 5-600 kr exkl frakt från Skandix i Tyskland, hittar inga andra leverantörer och ingen säker på skroten då bilder saknas och beskrivningarna är knapphändiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in