2024-06-03, 16:47
Medlem
Personligen har jag inget emot nyinspelning av Saltkråkan, om dom gör det i Astrid Lindgrens anda. Att man moderniserar det lite är helt okej, men man ska inte ändra för mycket i manus.
Citera
2024-06-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man får väl vara tacksam så länge som farbror Melker inte är bög...

Gissar att Pelle är bögen.
Citera
2024-06-03, 17:49
Bannlyst
En blatte som Malin 😏
Nora Rios
Citera
2024-06-03, 18:12
Medlem
I vilket syfte gör dom det här? Behövs verkligen en klassiker göras om.
Citera
2024-06-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag kan verkligen inte förstå varför SVT och Astrid Lindgren AB vill förstöra något av det finaste, och svenskaste vi har genom att nyproducera och woke-anpassa?
Det kan aldrig bli bättre än orginalet - en ny serie kommer ALDRIG att kunna nå upp till samma genuina känsla som orginalserien.

Saltkråkan är en produkt av sin tid - 60-talet gnomsyrar serien, och de gamla skärgårdsmiljöerna som fanns då finns inte kvar på samma sätt längre.
Saltkråkan är gammelsverige, med dåtidens demografi - utan internet, mobiltelefoner och andra nymodigheter.

Låt Saltkråkan vara, den behöver inte moderniseras!

Man kan bara instämma.

Varför de gör en nyversion? Astrid L AB: för pengarna, SVT: för politiken.
Citera
2024-06-03, 18:36
Medlem
Ni såg hur det gick med Ronja. Blir samma pk fiasko detta och med usla skådespelare
Citera
2024-06-03, 18:41
Medlem
Har de gått ut med hur många av barnen på Saltkråkan som är ickebinära och bara får kallas "hen" eller "they/them"?

Hur många håller på att transitionera? Kanske man kan se ärren där brösten har suttit på några av "killarna"?

Hur många gaypar är med? Huvudpersonerna bör ju definitivt ha två pappor.

Och hur många som bor på Saltkråkan är svarta? Minst 50% hoppas jag. BLM! Och hur många bär hijab eller niqab eller varför inte burka?

Förväntningarna är enorma.
Citera
2024-06-04, 12:09
Medlem
Det är för tråkigt...Saltkråkan är perfekt som den är. De kunde hittat på en annan serie om skärgården ELLER gjort en uppföljare, där barnen nu som vuxna åkte till sin barndomsö. Då hade hon som spelade Tjorven som barn, nog platsat in...

Det hade varit kul att veta om Pelle som vuxen fick ihop det med Stina eller Tjorven, eller blev det någon helt annan?

Men nu kommer de att förstöra och jag tänker titta lika lite som jag sett på nya Ronja, alltså inte alls. Jag vill behålla minnet av Saltkråkan som det är.
Citera
2024-06-04, 13:23
Medlem
Kan bli spännande att se hur de lyckats eller misslyckats
Men Sverige såg annorlunda ut då det gjordes.
Numera är det väl bara folk med stora plånböcker som
Finns där ute? Familjen Melkersson lär inte ha råd
Om farbror Melker inte skriver Best seller.
Fiskar gubbarna har väl barnbarnen sålt med vinst.
Nej det ska bli spännande att se, vilka figurer som finns kvar från originalet.
Citera
2024-06-04, 13:29
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulan
En blatte som Malin 😏
Nora Rios

Neeejjj Malin som var så djävla snygg, ett praktexemplar på en klassisk nordisk skönhet.

Malin skall ha Pursvenskt utseende 🤬 Finns dessutom ingen blatte som heter Malin..
Citera
2024-06-04, 13:35
Medlem
Mileistas avatar
Saltkråkan funkar inte i nutid. Den tid den skrevs i är förbi och dåtidens trygga Sverige existerar inte längre.
Citera
2024-06-04, 13:38
Medlem
Flenzenstocks avatar
Kan dom inte göra som i Game of Thromes att dom satsar på porr-skådespelare. Jag tycker Sibel Kikeli borde spela Malin. Behöver bara öva in A2-svenska. Det spelar ingen roll om man hör vad hon säger i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in