Personligen har jag inget emot nyinspelning av Saltkråkan, om dom gör det i Astrid Lindgrens anda. Att man moderniserar det lite är helt okej, men man ska inte ändra för mycket i manus.
Jag kan verkligen inte förstå varför SVT och Astrid Lindgren AB vill förstöra något av det finaste, och svenskaste vi har genom att nyproducera och woke-anpassa?
Det kan aldrig bli bättre än orginalet - en ny serie kommer ALDRIG att kunna nå upp till samma genuina känsla som orginalserien.
Saltkråkan är en produkt av sin tid - 60-talet gnomsyrar serien, och de gamla skärgårdsmiljöerna som fanns då finns inte kvar på samma sätt längre.
Saltkråkan är gammelsverige, med dåtidens demografi - utan internet, mobiltelefoner och andra nymodigheter.
Låt Saltkråkan vara, den behöver inte moderniseras!
Man kan bara instämma.
Varför de gör en nyversion? Astrid L AB: för pengarna, SVT: för politiken.
Det är för tråkigt...Saltkråkan är perfekt som den är. De kunde hittat på en annan serie om skärgården ELLER gjort en uppföljare, där barnen nu som vuxna åkte till sin barndomsö. Då hade hon som spelade Tjorven som barn, nog platsat in...
Det hade varit kul att veta om Pelle som vuxen fick ihop det med Stina eller Tjorven, eller blev det någon helt annan?
Men nu kommer de att förstöra och jag tänker titta lika lite som jag sett på nya Ronja, alltså inte alls. Jag vill behålla minnet av Saltkråkan som det är.
Kan bli spännande att se hur de lyckats eller misslyckats
Men Sverige såg annorlunda ut då det gjordes.
Numera är det väl bara folk med stora plånböcker som
Finns där ute? Familjen Melkersson lär inte ha råd
Om farbror Melker inte skriver Best seller.
Fiskar gubbarna har väl barnbarnen sålt med vinst.
Nej det ska bli spännande att se, vilka figurer som finns kvar från originalet.
Kan dom inte göra som i Game of Thromes att dom satsar på porr-skådespelare. Jag tycker Sibel Kikeli borde spela Malin. Behöver bara öva in A2-svenska. Det spelar ingen roll om man hör vad hon säger i alla fall.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!