2021-04-21, 19:31
Medlem
Jag har nyligen blivit diagnostiserad med ljumskbråck och väntar på röntgen och trolig operation.

Jag är man, smal och 35 år gammal, och jag försöker begripa varför jag åkt på det här samt hur jag kan förhindra att det sker igen framledes, samt även begränsa brockets storlek i väntan på operation.

Bukväggen består av vävnad och muskler och håller magens organ på plats. Ibland är det inte uppenbart vad som orsakat ljumskbråcket, men det kan bero på saker som:

ökat tryck inuti buken
att det finns en svag punkt i bukväggen
fysiskt krävande rörelser
graviditet
långvariga problem med förstoppning som gör att du krystar på toaletten
kronisk hosta eller ständiga nysningar

"Ökat buktryck" verkar vara nyckeln. Jag har inte lyft något tungt, jag röker inte, jag har inte kronisk hosta Det enda som stämmer in på mig är att jag ständigt är trög i magen mer eller mindre. Inte akut förstoppad men någonstans däremellan och en normalt fungerande mage. Får man ökat buktryck efter att man ätit en stor måltid? Känns som om att jag behöver begripa mig på hur detta fungerar för att veta hur jag ska resonera.

I nuläget vågar jag knappt gå på dass då jag är rädd för att krysta, men samtidigt ökar väl buktrycket ju längre det går mellan toalettbesöken? Hur stor är risken att nuvarande bråk ökar i storlek om jag är fortsatt trög i magen?

I övrigt funderar jag på att köpa ett bråckband för att minimera symptom och eventuellt kunna förhindra att bråcket växer i väntan på operation, är det att rekomendera? Hittade en PDF fil från landstinget där det stod: "bråckband rekomenderas ej längre". Men det stod inte om det inte rekomenderades överhuvudtaget i något syfte. Eller om det tex endast inte rekomenderades som en lösning istället för operation. Någon som vet hur det ligger till?

https://doktor.se/fakta-rad/ljumskbrack/
Senast redigerad av Deslauriers 2021-04-21 kl. 19:37.
Citera
2021-04-22, 00:18
Medlem
Jag råkade på liknande med squats och då var det felaktig andning. Du måste jobba på att få ner blodtrycket och då kan yoga hjälpa dig där, det har hjälpt mig.

Jag brukar ta magnesium till och från och då blir magen lös som en nyfödd bebis, kan vara nåt för dig.

Börja även idrotta och stärk muskulaturen runt magen, du är för ung för att leva resten av ditt liv i smärta som går att förhindra med ca 4 timmar i veckan på gymmet och lite kosthållning.
Citera
2021-04-22, 01:45
Medlem
Onanikrems avatar
Haft jumskbråck, fick det av jävligt tunga lyft/fel-lyft. Ju mindre bråck du har ju ondare gör det, litet hål i bukhinnan "kniper/klämmer" Stort hål känns mest lite som "må dåligt" Hade större bråck, gjorde mitt eget bråckbälte av elastisk linda, en gammal läderbörs och en bunt "pappershanddukar" grövre sorten som fanns förr. Ibland fick man som trycka in tarmen igen, eller lägga sig ner för det skulle ramla in på plats. Hade inga större problem med magen eller förstoppning, förutom just efter operationen då magen "inte kom igång igen" Kändes som jag var gravid med Hulken i magen, och blev aldrig skitnödig.

Känner många som även fått det på andra sidan efter några år av tunga lyft, klarade mig med ett jag..
Citera
2021-04-22, 02:00
Medlem
Onanikrems avatar
Jobbade heltid med samma tunga lyft under det halvår jag väntade på operation men band ihop mig rätt tight med mitt egengjorda bråckbälte, efter operationen så var jag sjukskriven tre veckor och lyfte inget jättetungt första halvåret. Detta var tidigt 90tal, vet inte hur vården fungerar nu.
Citera
2021-04-22, 21:45
Medlem
disyaluvs avatar
Kör saltvatten flush (googla). Då behöver du inte krysta och får rören renspolade. Det är helt ofarligt. Man dricker alltså 1 liter ljummet vatten med två teskedar havssalt under en kort tid på fastande mage på morgonen. Sen efter ca 30min behöver man gå på toa och skita. Blir som en total tömning så man får gå några gånger under ca 2h. Sen brukar det vara över. Man mår helt okej, inte som en panikdiarré man mår dåligt av!
Sen är det bra att dricka 1-2 liter vanligt vatten eller örtte. Rekommenderas om man brukar vara förstoppad. Bra att göra som en kur på tex en helgdag när man inte måste stressa iväg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in