Jag har nyligen blivit diagnostiserad med ljumskbråck och väntar på röntgen och trolig operation.
Jag är man, smal och 35 år gammal, och jag försöker begripa varför jag åkt på det här samt hur jag kan förhindra att det sker igen framledes, samt även begränsa brockets storlek i väntan på operation.
Bukväggen består av vävnad och muskler och håller magens organ på plats. Ibland är det inte uppenbart vad som orsakat ljumskbråcket, men det kan bero på saker som:
ökat tryck inuti buken
att det finns en svag punkt i bukväggen
fysiskt krävande rörelser
graviditet
långvariga problem med förstoppning som gör att du krystar på toaletten
kronisk hosta eller ständiga nysningar
"Ökat buktryck" verkar vara nyckeln. Jag har inte lyft något tungt, jag röker inte, jag har inte kronisk hosta Det enda som stämmer in på mig är att jag ständigt är trög i magen mer eller mindre. Inte akut förstoppad men någonstans däremellan och en normalt fungerande mage. Får man ökat buktryck efter att man ätit en stor måltid? Känns som om att jag behöver begripa mig på hur detta fungerar för att veta hur jag ska resonera.
I nuläget vågar jag knappt gå på dass då jag är rädd för att krysta, men samtidigt ökar väl buktrycket ju längre det går mellan toalettbesöken? Hur stor är risken att nuvarande bråk ökar i storlek om jag är fortsatt trög i magen?
I övrigt funderar jag på att köpa ett bråckband för att minimera symptom och eventuellt kunna förhindra att bråcket växer i väntan på operation, är det att rekomendera? Hittade en PDF fil från landstinget där det stod: "bråckband rekomenderas ej längre". Men det stod inte om det inte rekomenderades överhuvudtaget i något syfte. Eller om det tex endast inte rekomenderades som en lösning istället för operation. Någon som vet hur det ligger till?
https://doktor.se/fakta-rad/ljumskbrack/