Rent hypotetiskt, om jag som har seglat i många år skulle bli ombedd att transportera/segla en båt från en hamn i vårt avlånga land till en annan hamn i andra änden av vårt avlånga land, och denna båten är låt säga 15.8 x 8.7 meter (katamaran därav bredden).
Nu har jag aldrig under alla mina år på sjön blivit stoppad/kontrollerad av vare sig, Tull, Kustbevakning eller Sjöpolis, men om man mot all förmodan skulle bli stoppad.
Vad är straffet för att segla en båt utan skepparexamen?
De skiter ju fullkomligt i att jag har xx antal års erfarenhet av segling samt navigering (både med papperskort och elektroniska instrument) För deras del är detta helt ointressant så länge jag inte är behörig. De skiter även i att jag har seglat denna katamaran i många år tillsammans med en person som har skepparexamen.
Vi har aldrig heller blivit "kontrollerade" när vi seglat denna 52 fotare i "svenska" vatten, men kontroller har däremot gjorts när vi runt i Europa och seglat.
Senast redigerad av Aaron.Keener 2021-04-21 kl. 10:09.
Du behöver ett Kustskepparintyg för att framföra det lagligt, men risken för att du på något sätt blir kontrollerad tror jag är minimal.
Den största risken borde vara om något sker där du behöver blanda in försäkringsbolag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!