2021-04-21, 08:44
Medlem
Försökt få ihop det här i mitt huvud men det går fan inte. Hittade ett stycke text från den här länken som låter enkelt i praktiken:

"Staking där du behåller kontrollen över din kryptovaluta och den inte byter ägare och enbart beror av att man stakar en viss mängd valuta bör inte ses som en avyttring och den ränta man erhåller skall då kunna anses som anskaffade för 0 kr. Sker det ett ägarbyte, kryptovalutan flyttas från din ägo eller låses så kan den komma att ses som avyttrad och skall då redovisas som en försäljning i K4D."

Men om jag ska dagligen återinvestera rewardsen på t.ex MIR, så blir det fort konstigt eftersom det inte bara är MIR man stakear, utan man stakear dessa ihop med UST (eller andra valutor). Dvs, ett "pair".

För att dagligen återinvestera rewardsen:
1. Man claimar rewards i t.ex. MIR valutan
2. Man säljer av ungefär halva MIR för att få UST
3. Man återinvesterar sina MIR och nyblivna UST.

Eftersom man enligt skatteverket anskaffat dessa MIR för 0kr så blir inte omkostnadsbeloppet högre av själva rewardsen, men man "avyttrar" ju hälften för UST så man kan återinvestera bägge mynten i paret... hur räknar man ihop skatten då?

Eller ska man se det som att man får rewardsen både i MIR+UST dagligen som man helt enkelt slänger in i sin stake? Och bara räknar skatten på sina rewardade MIR+UST när man cashar ut?
Citera
2021-04-21, 18:25
Medlem
Ingen vet, inte ens skatteverket.

Testa själv och fråga dom 3 gånger så kommer du få 3 olika svar.
Citera
2021-04-21, 19:22
Medlem
Skatteverket kommer att gå bananas på crypto staking, liquidity providing och yield farming.

Tillbringar en hel tid med att investera i IFOs och strejka på diverse protokoll men kan inte tänka mig att skattmasen kommer att ha möjlighet att hänga med i svängarna gällande skattesatser OM man nu skulle casha ut i fiat någon dag.

Ser heller ingen anledning att konvertera till fiat på ett tag när man likväl kan fortsätta cykla och strejka stable coin marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in