2021-07-30, 06:49
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag var på avrostningskurs för ett par år sedan, och då var där en representant för ett större försäkringsbolag där. Vid en frågestund tog jag upp frågan med honom. Hans svar var att på race hojarna räknade bolaget med en stöld eller ett totalhaveri inom 3 år, därför tog de nypriset och delade det på 3, det var grovt räknat så de fick fram premien. Sen kunde man få rabatter utifrån det.
Citera
2021-07-30, 07:26
Medlem
Sport hojar är dyra och försäkra det är inte själva hojen som är dyr den skiter bolagen i det är när du blir invalid och ska sitta resten av livet i rullstol som det blir dyrt åt dom. Hojen är småpengar det är du som är dyr.
Citera
2021-07-30, 07:31
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Sport hojar är dyra och försäkra det är inte själva hojen som är dyr den skiter bolagen i det är när du blir invalid och ska sitta resten av livet i rullstol som det blir dyrt åt dom. Hojen är småpengar det är du som är dyr.

Ja, det kostar stora summor om någon blir så skadad men det går på trafikförsäkringen. De tar hutlösa summor även för helförsäkring pga det är så mycket materiella skador med.
Citera
2021-07-30, 07:37
Medlem
Sedan skulle jag avråda från och ha den på föräldrarna det är uppenbart om du kör den och krashar att den är skenförsäkrad. Många bolag har som krav ochså att i mitt fall som är 38 att ingen yngre än 35 kör den. Har du inte råd och försäkra en s1000rr så har du inte välj en annan hoj tråkigt men så enkelt är det.

Det är dyrt och åka sporthoj men jäkligt roligt köp en tidig r1 eller gsxr från 00 så blir det billigare.
Citera
2021-07-30, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Ja, det kostar stora summor om någon blir så skadad men det går på trafikförsäkringen. De tar hutlösa summor även för helförsäkring pga det är så mycket materiella skador med.

Nja det brukar inte skilja så jäkla mycket mellan hel och trafik på sporthojarna. Men vist blir hel något dyrare.
Citera
2021-07-30, 07:48
Medlem
Jag gör så att jag täknar året runt försäkring på min gsxr k6 sedan när säsongen är slut så byter jag ägare så försäkringen försvinner brukar ligga mellan 6-8 helåret på den.
Nyare sporthojar skulle jag säga att 20 är billigt brukar ligga mellen 20-40 helår. Försäkringsbolag tjänar stora pengar på många hojåkare. Tror alla som åker sporthoj är irriterande på försäkringspriset men finns inte mycket och göra. På en nyare sporthoj skulle jag köra oförsäkrat det är inte värt kostnaden ändå. Trafikförsäkringsföreningen är till och med billigare många gånger.
Citera
2021-07-30, 18:55
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Men det behöver inte försäkringsbolagen betala. Vi har fri sjukvård i Sverige, alla får den vård och de hjälpmedel man behöver av Landstinget. Det är det vi betalar skatt för.
Citera
2021-07-30, 20:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Därför att såna som du finns.
Citera
2021-07-31, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det behöver inte försäkringsbolagen betala. Vi har fri sjukvård i Sverige, alla får den vård och de hjälpmedel man behöver av Landstinget. Det är det vi betalar skatt för.
Försäkringsbolagen betalar din inkomst så du kan betala räkningarna sedan.
Citera
2021-07-31, 14:13
Medlem
Mysquos avatar
Försäkringspremien baseras på statistik. Typ, antal försäkrade motorcyklar, hur många av dessa som är involverade i olyckor, hur mycket det kostar att ersätta dessa olyckor, var den försäkrade bor, åldern på den försäkrade etc etc. Baserat på sådan statistik så räknar försäkringsbolaget fram hur hög försäkringspremien måste vara för att de skall ha råd att betala ut skadeanspråk utan att gå back.

Rent statistiskt så ägnar du dig åt något riskfyllt och antagligen tillhör du en demografi där många kör på ett riskfyllt sätt. Försäkringsbolag gör inga undantag för att just du verkar vara en lugn och fin kille som aldrig gör något riskfyllt. Bortsett från om du haft många skadefria år som kund hos dem.
Citera
2021-07-31, 14:23
Medlem
Du får skippa helförsäkring, helt enkelt. Gäller för sporthojar.

Om du tvunget ska helförsäkra tipsar jag om Ducati och Svedea, som har rimliga priser.
Citera
2021-08-01, 00:33
Medlem
Tipset är ju att leta runt. Finns vissa modeller, endel specialmodeller som för vissa årgångar är betydligt billigare. Det kan skilja så mkt som 40k för i samma modell men som är reggae på annat sett som istället kostar 10k. Dock tar det tid, eller så har man tur när man kollar runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in