• 1
  • 2
2021-04-21, 10:52
Medlem
Har också ADD som flera andra i tråden har även en ihållande depression som inte direkt gör det lättare att ta tag i saker. Det du beskriver har alltså varit en stor del av mitt liv. Jobbat mycket med strategier för att ta tag i saker.
Mina bästa tips är först och främst att dela upp saker som ska göras. Behöver jag diska, tvätta, dammsuga och söka jobb så delar jag upp det på fyra dagar eller en vecka. En sak om dagen är tillräckligt när man inte riktigt orkar.
När detta inte fungerar brukar jag faktiskt muta mig själv ”gör du detta så är det okej att du gör detta sedan”. Små belöningar som tex ”diskar du så kan du kolla på den där serien du velat se” eller ”tvätta idag så kan du beställa hem mat efter”.

Oftast fungerar dessa knep, men vissa dagar får man bara acceptera att man har en dålig dag och då får man ta nya tag nästa dag.
Citera
2021-05-03, 00:41
Medlem
Känner igen mig i detta, och det gör nog de flesta. Jag tror att det kan ha att göra med att människor i allmänhet drivs av det sociala sammanhanget, och de förväntningar andra har på en. När jag pluggade tillsammans med folk och gick på föreläsningar tyckte jag det var jätte lätt att komma till skott, men nu under pandemin när jag pluggat på distans så kan jag som du spendera veckor med att inte få något gjort alls trots att jag har ångest över att jag inte gör saker. Jag tänker att om man har ett socialt sammanhang så får man mycket motivation gratis, medans man som ensam måste kämpa hårdare. Därför skulle det kanske vara bra om du involverade någon i ditt jobb sökande, om du exempelvis har en vän som kan checka med dig i slutet av dagen att du sökt ett jobb eller så. Slutligen så kan det också vara så att du är nedstämd och därför inte kan ta tag i detta. Stora förändringar i livet som att man förlorar jobbet kan leda till depressioner. Det går att få kortsiktig hjälp med mediciner, om du har ett sånt problem så att du kommer på fötterna igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in