Flashback bygger pepparkakshus!
2021-04-20, 18:54
Medlem
MeinKampfs avatar
Har Ni, precis som jag, försökt ersätta raffinerat rörsocker i Er kost? Bra! Då undrar jag hur Ni föredrar Era pickles numera. Jag själv gör gärna ett, 1-2-3 lag med Erythritol (GMO fri) och tycker resultatet blir närmast identiskt som en klassisk sockerstinn lag. Men det finns alltid utrymme för förbättring. Har Ni några tips? Har Ni stött på patrull? Bästa/ sämsta sockeralternativet vid tillredning av pickles?

Tackar och bockar för Er tid.
Citera
2021-04-20, 19:34
Medlem
Föredrar helt osötat så kan inte direkt bidra till diskussionen men har testat med stevia för att göra en sötare lag. Rent steviapulver skiljer sig väldigt mycket åt från tillverkare till tillverkare tyvärr. En del har en oerhörd beska och kemisk smak medan andra påminner väldigt mycket om socker när det används varsamt.
Citera
2021-04-20, 19:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Föredrar helt osötat så kan inte direkt bidra till diskussionen men har testat med stevia för att göra en sötare lag. Rent steviapulver skiljer sig väldigt mycket åt från tillverkare till tillverkare tyvärr. En del har en oerhörd beska och kemisk smak medan andra påminner väldigt mycket om socker när det används varsamt.

Låter som det är Nick´s stevia du testat? Verkligen kemisk smak och relativt ovärda produkter genom hela deras sortiment enligt mig. Min nästa test kommer bli med Monk Fruit i kombination med Erythritol. Men helt klart är det svårt att ersätta rörsocker.
Citera
2021-04-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Har Ni, precis som jag, försökt ersätta raffinerat rörsocker i Er kost? Bra! Då undrar jag hur Ni föredrar Era pickles numera. Jag själv gör gärna ett, 1-2-3 lag med Erythritol (GMO fri) och tycker resultatet blir närmast identiskt som en klassisk sockerstinn lag. Men det finns alltid utrymme för förbättring. Har Ni några tips? Har Ni stött på patrull? Bästa/ sämsta sockeralternativet vid tillredning av pickles?

Finns det verkligen gmo fri erytrithol?

de kallar själva slutprodukten gmo fri men den är tillverkad med hjälp av genmanipulerade bakterier.

Inget jag nånsin skulle stoppa i mig.
Prova med riktig stevia istället för erytrithol skiten.
Citera
2021-04-21, 13:19
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

de kallar själva slutprodukten gmo fri men den är tillverkad med hjälp av genmanipulerade bakterier.

Erythritol är gjord på sockeralkoholer från GMO fri majs som sedan fermenteras. Modifierad men inte genetiskt förändrad. Jag har Stevia i droppar, pulver samt själva roten hemma, men är inte helt såld på produkten och då har jag ändå experimenterat med stevia i ca 5 år. Björksocker (Xylitol) påverkar min insulinkurva och har negativ påverkan på mina ketonvärden i 10-12 timmar efter intag.
Citera
2025-07-26, 11:44
Medlem
Av vilken anledning skulle man använda sig av artificiella sötningsmedel i en lag? Jag ser ingen som helst fördel med att använda något annat än naturligt socker i en lag. Erythritol m.fl. är förenade med risker som är mycket värre än från vanligt raffinerat socker.
Citera
2025-07-26, 13:56
Avstängd
Citat:

Inget jag nånsin skulle stoppa i mig.
Prova med riktig stevia istället för erytrithol skiten.

Erytritol tillverkas inte med bakterier, utan med mögelsvampar som Trichoderma reesei eller Moniliella pollinis

Man har ju nyligen funnit ett samband mellan icke arvsbunden form av nervsjukdomen ALS och konsumtion av stenmurkla. Likadant kommer det bli med de som äter produkter tillverkade av mögelsvampar, de kommer att få nervsjukdomar eller cancer
Citera
2025-07-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Erytritol tillverkas inte med bakterier, utan med mögelsvampar som Trichoderma reesei eller Moniliella pollinis

Man har ju nyligen funnit ett samband mellan icke arvsbunden form av nervsjukdomen ALS och konsumtion av stenmurkla. Likadant kommer det bli med de som äter produkter tillverkade av mögelsvampar, de kommer att få nervsjukdomar eller cancer

jomen de använder också genmanipulerade bakterier vid tillverkning.

Kommer inte ihåg exakt hur det går till men det är bioteknikföretag som e med å jobbar med skiten.

Finns säkert olika sätt att tillverka den på men jag antar att de flesta gör på detta sätt.

Tillexempel xylitol tillverkas ju både naturligt från björksocker vilket man kan använda och sen den kemiska fejkvarianten som många snåltillverkare använder i globalistmärken av tuggummi och annat som tillverkas från majs tror jag det var.
Och på så sätt kan de bli av med giftig skräpmajs som inte går att sälja i butik direkt i europa.
De måste smussla undan de på olika saker genom färdigmat,restauranger och annat.

tråkigt att de är för snåla att använda riktig stevia eller annat naturligt.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-26 kl. 14:10.
Citera
2025-07-26, 15:28
Avstängd
Citat:
jomen de använder också genmanipulerade bakterier vid tillverkning.

Kommer inte ihåg exakt hur det går till men det är bioteknikföretag som e med å jobbar med skiten.

Finns säkert olika sätt att tillverka den på men jag antar att de flesta gör på detta sätt.

Tillexempel xylitol tillverkas ju både naturligt från björksocker vilket man kan använda och sen den kemiska fejkvarianten som många snåltillverkare använder i globalistmärken av tuggummi och annat som tillverkas från majs tror jag det var.
Och på så sätt kan de bli av med giftig skräpmajs som inte går att sälja i butik direkt i europa.
De måste smussla undan de på olika saker genom färdigmat,restauranger och annat.

tråkigt att de är för snåla att använda riktig stevia eller annat naturligt.

Det finns INGET naturligt "björksocker"!

Contrary to popular belief, there is no xylitol in birch sap (xylitol is a sugar alcohol that is industrially produced using high temperature and sulfuric acid, or through fermentation).

https://en.wikipedia.org/wiki/Birch_sap
Citera
2025-07-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det finns INGET naturligt "björksocker"!

Contrary to popular belief, there is no xylitol in birch sap (xylitol is a sugar alcohol that is industrially produced using high temperature and sulfuric acid, or through fermentation).

https://en.wikipedia.org/wiki/Birch_sap

hursom så är xylitolen som är gjord från trädmassa nyttigare än den skitiga xylitolen gjord av majs.
Citera
2025-07-27, 21:21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Ät cornichons eller saltgurka så slipper du. Äckligt med söt gurka.
Citera
2025-07-31, 08:42
Medlem
Citat:

Just gurkor låter jag bara lagen rinna av. Annars äter vi bara kött och ägg så det lilla sockret gör varken till eller från när vi vill ha en gurka. Kanon att du också försöker utesluta socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in