Citat:
Ursprungligen postat av
Slampsmurfen
Jag är 80-talist och när jag gick i skolan så ville alla vara bäst i klassen på allt. Min sambos kusiner är 90 talister och yngre, där har jag märkt att det verkar vara ”coolare” ju dummare du är. De vill vara korkade. Mycket tror jag är för att synas och vara rolig. Typ exakt som de beter sig på PH, jävla töntar. Jag Jobbar i skolor mm och det är verkligen skrämmande att varenda unge gapar och skriker och ska vara tuffast i stan. Förr i tiden var det typ två ungar i en hel skola som var mongobarn. Kanske fel tråd att ta upp det i men tycker ändå att det kan länkas ihop med problemen i PH. Kolla filmen idiotrepubliken, exakt så kommer det se ut tillslut. Hoppas jag är död då.
Så var det iofs inte då jag gick i högstadiet på 80-talet. Där tog bråkstakarna, de som var störigast och coolast över i klassrummet.
Och då är jag ju uppvuxen i ett ganska "fint" område i Stockholm, men naturligtvis kom någon på den lysande iden att skicka ungar från wt skolor i anliggande områden till vår skola i högstadiet.
Jag måste ändå säga att friskolor med prestige, kan rädda ungar från sådan miljö där slöddret "tar över" och "blir normen" i skolor.
Min dotter hade talang inom sång, dans, teater och kom in på en "prestige-grundskola". Hon har banne mig haft mycket mer studiemotiverad grundskolegång än jag var i närheten av.
Så även idag kan ungarna räddas.
Dottern satt för övrigt och kollade på PH när hon var i högstadieålder.
Jag var lite orolig hur hon skulle påverkas av det.
Men hon såg igenom hur urflippade deltagarna var, när jag tog upp det med henne.
Citat:
Ursprungligen postat av
pazera
Suck, det handlar snarare om vilken skola/område man vuxit upp på, inte om man är 80 eller 90-tallist.
Jo, det håller jag med om.