2021-04-19, 13:58
Avslutad
Finns det någon ekonomisk anledning eller medicinsk fördel med att sluta snusa genom nikotinplåster jämfört med att successivt blötlägga och urvattna nikotinen och styrkan i portionspåsar genom att skölja dom i vatten, eller återanvända dom gång efter gång?

Den billigaste sortens portionssnus kostar ca 20 kr per dosa som från 2019-07-01 måste innehålla minst 20 portionsförpackningar. Det ska jämföra med priset på nikotinplåster från Apotea som är:
Citat:
Nicotinell, depotplåster 7 mg/24 timmar 7 st
Gratis fraktalternativ
152 kr
Jämförpris: 21,71 kr/st
Vad vet eller tycker ni? Har ni provat något, och lyckades det i så fall? Andra erfarenheter? Hur många plåster resp. doser snus behövs för att i lagom takt gå från hardcore nikotinist till avgiftad och nikotinfri?
Citera
2021-04-19, 14:07
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Depotplåster och nedtrappning är slöseri med tid och pengar. Om du verkligen vill sluta så klipper du bara tvärt.
Citera
2021-04-19, 14:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Depotplåster och nedtrappning är slöseri med tid och pengar. Om du verkligen vill sluta så klipper du bara tvärt.
Det handlar väl inte enbart om vad man vill utan även vad som är bekvämt och möjligt.
Citera
2021-04-19, 14:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdrisNegassi
Det handlar väl inte enbart om vad man vill utan även vad som är bekvämt och möjligt.

Det är ju fullt möjligt att trappa ned utan att laka ur prillorna (låter rätt vidrigt). Ta en snus och ha den normal tid. Sedan väntar du med att stoppa in nästa tills du känner att det börjar bli jobbigt (d.v.s inte bara att du är sugen). Efter ett par dagar snusar du rätt lite och kan enklare sluta helt. Det är ju en fördel om du inte snusar en vrålstark variant - i så fall är väl första steget att gå över till en nikotinsvag snus.
Citera
2021-04-19, 14:43
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:

Att sluta med nikotin kommer knappast vara bekvämt hur man än gör, enligt min erfarenhet. Slutar man tvärt så är det värsta över ganska snabbt.
Citera
2021-04-19, 15:03
Medlem
black_devils avatar
du kan ju sluta snusa med hjälp av just nikotin tillex finns ju nordic sprit och lyft är ju utan tobak som i sin tur innehåller beroende framkallande ämnen
Citera
2021-04-19, 16:18
Medlem
Bara lägg ner rakt upp och ner!
Jag är inne på 2v utan just nu!

Första 4-5 dagarna är värst. Nu känns det rätt lungt. Hade varit sjukt gott med en prilla eller cigg men jag ska stå på mig.
Citera
2021-04-19, 19:10
Avslutad
Kom på lösningen: Snusar toapapper, och när nikotinsuget blir starkt så lägger jag in en och samma prilla ett par minuter som sen får torka i luften tills nästa gång.

Nu ska kaffet ut också. En kopp är okej men där går gränsen.
Citera
2021-04-19, 22:34
Medlem
Citat:
Finns det någon ekonomisk anledning eller medicinsk fördel med att sluta snusa genom nikotinplåster jämfört med att successivt blötlägga och urvattna nikotinen och styrkan i portionspåsar genom att skölja dom i vatten, eller återanvända dom gång efter gång?

Den billigaste sortens portionssnus kostar ca 20 kr per dosa som från 2019-07-01 måste innehålla minst 20 portionsförpackningar. Det ska jämföra med priset på nikotinplåster från Apotea som är:
Vad vet eller tycker ni? Har ni provat något, och lyckades det i så fall? Andra erfarenheter? Hur många plåster resp. doser snus behövs för att i lagom takt gå från hardcore nikotinist till avgiftad och nikotinfri?
Jag har klippt både rakt av samt sakta trappat ned med nikotinplåster. Började dock snusa igen av lite olika anledningar.

Nikotinplåstrena fanns i tre styrkor. Jag skippade den starkaste och gick på steg två direkt och efter ett par veckor de svagaste innan jag slutade helt.

Så här i efterhand var det ju billigare att klippa rakt av men också lite jobbigare, dock inte helt omöjligt. Det blev dock en hel del godis och läsk under de dagarna abstinensen satt i för att försöka lindra med någonting
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in