2021-04-19, 13:24
Medlem
Thor67s avatar
Så jag har diagnosen Autism, dissociativ identitetsstörning och adhd. Men jag har misstankar om att jag har blivit missdiagnoserad. Därför vill jag få hjälp från er att avgöra vad det är för diagnoser jag lider utav och om jag borde vara orolig för framtiden.

Jag har mild missbruksproblematik. Jag har mild tvångsproblematik som leder till att jag får stark ångest. Jag kan bli kär i en tjej bara på första ögonkastet och så tänker jag på henne en lång tid, jag kan ha ganska högt självförtroende, det känns som att mina känslor är mycket starka, detta tycker jag låter lite som mani. Jag tror jag har omkring 2-5 personligheter som tycker och tänker på annorlunda sätt, en personlighet som jag kan kalla Erik är ofta väldigt arg och tycker helt annorlunda saker i politiken bland annat. Här ett stort problem, jag vill inte vara som Erik och jag vill få bort honom. Jag har svårt att komma ihåg vad jag har sagt och gjort när jag har varit Erik. Jag skiftar mellan mig (eller någon annan) och Erik 1-2 gånger per dag (tror jag). Jag tror kanske att jag har ett självskadebeteende, ibland när jag känner mig uttråkad eller deppig så kan jag göra något mycket dumt, tvångsmässigt eller tics. Jag har flertalet sömnparalyser varje vecka. 4 dagar i veckan på ett ungefär.

Det är väll DID diagnosen som jag inte vet om den stämmer egentligen, för att jag har hört många som har sagt att DID inte existerar. Vad tror ni? Nu kan ni Diagnosera mig med några diagnoser.
Citera
2021-04-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thor67
Så jag har diagnosen Autism, dissociativ identitetsstörning och adhd. Men jag har misstankar om att jag har blivit missdiagnoserad. Därför vill jag få hjälp från er att avgöra vad det är för diagnoser jag lider utav och om jag borde vara orolig för framtiden.

Jag har mild missbruksproblematik. Jag har mild tvångsproblematik som leder till att jag får stark ångest. Jag kan bli kär i en tjej bara på första ögonkastet och så tänker jag på henne en lång tid, jag kan ha ganska högt självförtroende, det känns som att mina känslor är mycket starka, detta tycker jag låter lite som mani. Jag tror jag har omkring 2-5 personligheter som tycker och tänker på annorlunda sätt, en personlighet som jag kan kalla Erik är ofta väldigt arg och tycker helt annorlunda saker i politiken bland annat. Här ett stort problem, jag vill inte vara som Erik och jag vill få bort honom. Jag har svårt att komma ihåg vad jag har sagt och gjort när jag har varit Erik. Jag skiftar mellan mig (eller någon annan) och Erik 1-2 gånger per dag (tror jag). Jag tror kanske att jag har ett självskadebeteende, ibland när jag känner mig uttråkad eller deppig så kan jag göra något mycket dumt, tvångsmässigt eller tics. Jag har flertalet sömnparalyser varje vecka. 4 dagar i veckan på ett ungefär.

Det är väll DID diagnosen som jag inte vet om den stämmer egentligen, för att jag har hört många som har sagt att DID inte existerar. Vad tror ni? Nu kan ni Diagnosera mig med några diagnoser.
Prata med psykolog? Du kan ju göra det online också.
Citera
2021-04-19, 13:43
Medlem
Hej. Det går givetvis inte att diagnostisera dig utifrån ditt korta inlägg, däremot kan man ge dig en fingervisning av vad du eventuellt kan lida av, samt vart du kan vända dig. Förutsatt att det du skriver är sant så låter det som om du har Autism, ganska uppenbart utifrån vad du skriver och hur du resonerar. Din andra personlighet "Erik" du hänvisar till låter som ett flyktbeteende från ditt egentliga jag. Alternativt psykotiska inslag, tror dock inte du själv hade varit i stånd att kunna särskilja dina personligheter åt om det nu rörde sig om en psykos.

Min rekommendation är att du vänder dig till en psykiater. En psykolog har du inte så mycket för eftersom det inte är en psykolog som ställer en diagnos (i de allra flesta fall).

Vad äter du/är ordinerad för läkemedel i dagsläget?
Citera
2021-04-19, 13:52
Medlem
Thor67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klock-freak
Hej. Det går givetvis inte att diagnostisera dig utifrån ditt korta inlägg, däremot kan man ge dig en fingervisning av vad du eventuellt kan lida av, samt vart du kan vända dig. Förutsatt att det du skriver är sant så låter det som om du har Autism, ganska uppenbart utifrån vad du skriver och hur du resonerar. Din andra personlighet "Erik" du hänvisar till låter som ett flyktbeteende från ditt egentliga jag. Alternativt psykotiska inslag, tror dock inte du själv hade varit i stånd att kunna särskilja dina personligheter åt om det nu rörde sig om en psykos.

Min rekommendation är att du vänder dig till en psykiater. En psykolog har du inte så mycket för eftersom det inte är en psykolog som ställer en diagnos (i de allra flesta fall).

Vad äter du/är ordinerad för läkemedel i dagsläget?
Okej. Jag käkar elvanse, melatonin och sertalin.
Citera
2021-04-19, 13:55
Medlem
Citat:
Okej. Jag käkar elvanse, melatonin och sertalin.

Har du några etablerade vårdkontakter?

Jag antar att du har Elvanse mot ADHD, Melatonin för sömn och Sertralin för ditt mående. Att leva med de diagnoser du har kan absolut vara svårt och utgöra ett hinder i livet. Det behöver däremot inte vara någonting negativt som du behöver haka upp dig på. Försök lära dig att acceptera ditt liv, förutsättningar och sök/motta adekvat hjälp för det så kan det mesta ordna upp sig.
Citera
2021-04-19, 13:59
Medlem
Alezandaars avatar
Tycker DID är den enda av dina diagnoser som låter instämmande på din beskrivning. Och jo den finns.
Citera
2021-04-19, 14:17
Medlem
Citat:

Instämmer med råden gällande att uppsöka en psykiatriker.

Många diagnoser vid olika försämringsperioder tenderar att ge liknade utslag som vid andra tillstånd. Detta kan bli förvirrande för patienten. Exempelvis att kan en patient med stark ångestproblematik även ha samma tendenser vad gäller koncentrationsvårigheter och uppmärksamhetsstörningar som föreligger vid exempelvis ADHD. Det betyder inte att patienten med ångest nödvändigtvis har ADHD. Du beskriver enligt dig mani, mycket möjligt att något av dina tillstånd ger samma symptombild som någon med mani. Om du misstänker att du har blivit feldiagnosticerad tar du givetvis upp detta med en psykiatriker. Att ställa en diagnos via ditt inlägg går givetvis inte.
Citera
2021-04-19, 15:49
Medlem
Att du är autistisk är klart som korvspad. Skulle egentligen kunna förklara alla dina problem. Det är ju trots allt en genomgripande utvecklingsstörning det rör sig om.

Tillägg: Bl.a. lär det förklara de "olika personligheter" du påstår dig ha. Milda psykoser (eller psykoser, derealisation, depersonalisation etc) är betydligt vanligare hos den autistiska befolkningen än hos den normala.
Citera
2021-04-19, 16:11
Bannlyst
Vilka andra personligheter har du? Bara killar, eller har du en ”Elin” också? Har du nån personlighet som går på tvärs mot Erik, typ ”Muhammed”?
Citera
2021-04-19, 19:31
Medlem
Thor67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vilka andra personligheter har du? Bara killar, eller har du en ”Elin” också? Har du nån personlighet som går på tvärs mot Erik, typ ”Muhammed”?
Kön vet jag inte. Jag har en personlighet som är som en 7 åring. Låt oss kalla henne Johanna. Det är jag, Erik och Johanna. Dom andra är svåra att identifiera, om det nu ens finns några fler.

Det är jätte kul att svara på era frågor. Så ni får gärna fråga mer
Citera
2021-04-19, 20:55
Bannlyst
Citat:
Kön vet jag inte. Jag har en personlighet som är som en 7 åring. Låt oss kalla henne Johanna. Det är jag, Erik och Johanna. Dom andra är svåra att identifiera, om det nu ens finns några fler.

Det är jätte kul att svara på era frågor. Så ni får gärna fråga mer

Vet Johanna om Erik - och vice versa?

Är det alltid ”du” som skriver här på FB eller är Johanna och/eller Erik här ibland också?
Senast redigerad av PerTinent 2021-04-19 kl. 21:02.
Citera
2021-04-19, 21:28
Medlem
Thor67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vet Johanna om Erik - och vice versa?

Är det alltid ”du” som skriver här på FB eller är Johanna och/eller Erik här ibland också?
Jag vet faktiskt inte riktigt.

Jag tror att vi alla har skrivit här på FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in